Annons:
Etikettövrigt
Läst 1722 ggr
lisora
2013-08-14 17:15

Bluescreen - hjälp!!

Okej, nu får jag vända mig hit… Min dator som är ungefär 3 år gammal får bluescreen ungefär varannan timme. Jag som spelar mycket onlinespel lider av detta (haha) då det stängs av mitt under en match. Vad ska jag göra? Jag är inte speciellt datorkunnig så försök förklara så simpelt som möjligt. Omformatera? Är det minnet? Vad är felet? :(

Annons:
Zepp
2013-08-14 17:23
#1

Börja med att kolla i Loggboken!

Sen så är ofta blåskärmar hårdvarufel.. rätt ofta minneskapslar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaj
2013-08-15 09:21
#2

Precis kolla i loggboken.

  1. Gå till startknappen och skriv händelseloggar.
  2. Öppna Visa Händelseloggar
  3. Titta i vänsterkolumnen ifall du har några poster under rubrikerna Kritiskt eller Fel
  4. Klicka i så fall på dessa och se ifall felmeddelandet kan verka vara din blåskräm
  5. Titta under Windows loggar om du inte såg något ovan och se ifall du har några röda ikoner på Program eller System. I så fall klicka på dessa och felmeddelandet och försök tyda ifall det har något med blå skärmen att göra.
  6. Titta även under Program och tjänsteloggar ifall du inte hittar något fel ovan som relaterar till din blåskärm
deeman
2013-08-15 09:52
#3

Om du hinner så skriv gärna ner vad det står på blåskärmen eller ta en bild och posta här. Man kan ofta få fram hypotetisk och hjälplig information av vad som står på skärmen.

Men som #1 säger så handlar det ofta om hårdvarufel. I dag vill jag dock påstå att det är så men att det även kan handla om så mycket mer som t.ex  drivrutiner, programuppdateringar, vad du gjorde innan blåskärmen, eller om du gör något speciellt. Behov av att flasha batteriet om du har bärbar osv. osv.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


lisora
2013-08-15 10:41
#4

Tack alla, ska testa detta idag!

lisora
2013-08-15 18:16
#5

Okej, det står ingenting om bluescreen i händelseloggen. De enda kritiska händelserna är att jag har stängt av datorn felaktigt, som jag gjort när jag fått bluescreen. :/ Kan det hjälpa att omformatera datorn?

Zepp
2013-08-15 20:46
#6

Ta du och ta reda på orsaken först!

Det står alldrig blåskärm i loggboken.. det står om kritiska händelser eller direkta fel.

Ta och kör Burnin, för att kolla hårdvaran.

Du får en 30 dagars trial.

http://www.passmark.com/download/bit_download.htm

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[VSK]
2013-08-15 20:56
#7

Damma av datorn invändigt (försiktigt) och kolla alla fläktar.

Gnidde
2013-08-16 16:00
#8

Verkar som att datorn får värmeslag.

Hälsningar Gnidde.

Zepp
2013-08-16 16:43
#9

Isåfall ladda ner Speccy och kolla temperaturerna!

http://www.piriform.com/speccy/download

Sen så.. gör rent.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: