Annons:
Etikettövrigt
Läst 2490 ggr
annia1
8/15/13, 8:15 PM

Delad hårddisk

Vet inte hur jag ska formulera mig för att få detta rätt. Jag ska hjälpa en person med en dator den fått överta och den har delad hårddisk. Ena delen är full, men den andra delen finns det utrymme kvar på.

När han startar datorn så startar den alltid mot den delen som är full och arbetar även mot den. 

Går det att ändra så att datorn startar mot den delen som det finns utrymme kvar på och att det blir den som används. I så fall hur gör man. Alternativt går det att ändra/ta bort så det åter blir en enda.

Jag har i dagens läge ingen aning om vilken dator det är och vilket OS den har.

.

Annons:
Zepp
8/15/13, 8:50 PM
#1

Näe det går inte för C: är systemdisken.. där operativsystemet ligger på.

Däremot.. så kan man rensa denna och lägga övriga program på den andra.. vilket är praxis.. men de flesta kör på C utan att tänka över huvud taget!

Det man sen kan göra är en del trix, tex flytta diverse typ SP filer och sådant men då får man oxå trixa med registret.

Spolfilen går oxå att flytta, likaså antivirus, men då får man oxå trixa, först avinstalera och sen instalera på den andra disken.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
8/15/13, 8:55 PM
#2

Partionera om disken istället.

annia1
8/15/13, 10:40 PM
#3

Tack för svaren. 

Då detta blir första gången för mig att ha att göra nåt med en delad hårddisk så kommer jag inte ge mig på att trixa på olika sätt.

När det gäller flytta. Går det att flytta allt. Och är det då bara till att klippa ut och sen klistra in på den andra. Jag själv tycker ju att vissa mappar måste ligga kvar såsom tex windowsmappen plus några andra. 

Vet inte hur man gör när man partionerar. Jag vet ju inte ens varför man partionerar en disk, vilka fördelar det ger. 

Jag har läst på nätet här under kvällen. Och för mig verkar det vara enklast om det går att återställa så det bara blir en disk igen. Det jag fått fram så är risken att den data som ligger på den andra försvinner, men för övrigt så ska det gå att återställa om jag fattar det hela rätt. Är det vissa program som dom vill ha kvar spara det på usb innan jag återställer. 

Får se om jag får möjlighet i helgen att åka och titta på den datorn så jag vet hur den ser ut.

.

Zepp
8/15/13, 11:04 PM
#4

Altså, program kan inte flyttas hur som helst, då de registreras i registret, de pekar då på bestämda *.DLL filer och annat som måste ligga kvar där de installerades.

Jag ser inte problemet.. avinstallera alla program som man har skiva på och installera sen om dessa så att de lägger sig på den andra disken ändra sedan på inställningar så att sådant som laddas ner läggs där man vill ha det!

Som regel så har man bara operativsystem och systemkritiska saker på C:, resten lägger man på den andra disken.

Är det slut på utrymme på C:?

Hur stor är den partitionen.. hur stor är den andra?

Det är altså inget fel på delad disk!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annia1
8/15/13, 11:35 PM
#5

Som jag skrev i TS så den delen datorn startar mot är full. Jag antar att det är C:

Jag tvivlar på att han har skivor till programmen då han fått överta datorn. Så mitt alternativ kommer vara att ev spara exe på usb. Eller ev om det går att hitta dom på nätet och ladda hem nya den vägen.

Jag har ännu inte sett datorn ska försöka göra det till helgen så jag vet inte vilka storlekar det är på de två.

Möjligt att jag missuppfattar det sista. Jag har inte sagt att det är nåt fel med att ha delad disk, bara att jag inte vet varför man partionerar och vilka fördelarna är att ha så.

.

Zepp
8/15/13, 11:46 PM
#6

Glöm det.. antingen så har man skivor eller så förlorar man programmen!

Börja med att ta bort allt onödigt mojs, som regel har de inte en aning om vad de behöver.. så räkna med att det tar 40 timmar.. som minst!

Altså.. överta en dator när man inget själv vet från någon som heller inget vet.. det är mest bortkastad tid!

Det finns väl åtminstone en skiva på operativsystemet.. eller en bootbar systempartition, med Factory reset?

Gör Factory reset eller en helt ny instalation med partionering.. om licensnyckeln sitter på datorn!

Sen så får denne köpa de program denne vill ha!

AV finns gratis, http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/security-essentials-download

Mail o chatt o litta annat; http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-live/essentials

Ordbehandlare och litta annat; http://www.openoffice.org/sv/get/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
annia1
8/16/13, 12:06 AM
#7

Det går att flytta program via usb. Det vet jag eftersom jag själv gjort det. Kanske inte går med alla, men det går att prova i alla fall.

Ditt tredje stycke vet jag inte vilka du syftar på. Jag vet inte vilka kunskaper förra ägaren har eller vad han använt datorn till, men han bor ca 50 mil härifrån så han kan inte hjälpa till, därför blev jag tillfrågad om jag kan hjälpa till att få ordning på datorn. 

Som jag redan sagt så har jag inte sett datorn än. Och jag vet inte vad han har på skivor det får jag förhoppningsvis reda på till helgen.

.

Zepp
8/16/13, 1:01 PM
#8

Mnjae.. småprogram som består av en fil ja.. inga riktiga program som behöver instaleras, de kan bestå av 10tal mappar och hundratals filer och allt skrivs in i registret.

Du kan ju börja städa disken med Ccleaner, har stött på datorer med åtskilliga Gb bara i tempfiler och cokies.

http://www.piriform.com/ccleaner/download

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annia1
8/16/13, 7:41 PM
#9

Jo jag kommer börja med att rensa och kolla inställningar. Sen får jag se vad jag kommer göra. 

Som det lutar åt just nu så kommer jag återställa så det bara blir en disk igen. För jag ser inte vad en normal användare har för användning av delad disk.

.

Zepp
8/16/13, 8:20 PM
#10

Beror ju på hur stor disken är.

Förr så gick det inte att partionera mer än en viss storlek.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annia1
8/16/13, 8:43 PM
#11

Jag vet inte hur stor den är. Enda jag vet om den datorn är att det är en bärbar. Jag vet inte heller hur gammal den är, men då han fått överta den så har den ju redan några år på nacken. Så en gissnig från min sida så är den som mest på 4 GB, men mer troligt så är det mindre än det.

.

Upp till toppen
Annons: