På engelska så heter det ju Prepaid card.
I övrigt så om man skall surfa utomlands så är det nog bäst att försöka hitta någonstans där det finns Wi-Fi annars så kan det bli ordentligt dyrt.
Skall du bara ringa eller skicka sms till någon hemma så använd Viber eller Skype.
Själv så har jag som sagt var använt Viber då min son var både i Las Vegas samt i stora delar av Frankrike och det funkade utmärkt.
Som jag berättat tidigare så har jag alltid med mig två lurar när jag åker till mitt favoritresmål Egypten.
I den ena luren som jag kan gå ut på nätet med så har jag mitt vanliga abonnemang där jag kan om jag behöver surfa både med mobila nätverket samt Wi-FI men använder då nästan utelsutande Wi-Fi.
Den andra luren som är en gammal Nokia brukar jag ladda med ett kontantkort för 500 spänn här hemma redan innan jag åker och det är den som jag tar mig med "ut på stan".
Om jag skulle tappa denna lur eller bli bestulen på den så spelar det ju inte så stor roll.
Dock så har aldrig detta hänt.
Nåväl och med tanke på din fråga så kan det bli väldigt dyrt att använda det mobila nätet om man vill surfa från ett annat land och speciellt om det ligger utanför Europa.
Mitt råd är alltså Wi-Fi för att surfa.
Viber eller Skype om du vill ringa eller skicka sms helt gratis hem till Sverige
Då behöver det inta alls bli dyrt eller till och med helt gratis att både surfa samt att skicka sms och att prata med släkt och vänner i Sverige.
Bästa hälsningar,
Bertil