Annons:
Etikettinternet
Läst 3859 ggr
mitzerl
8/18/13, 12:37 AM

Internet under utlandssemester ?

Jag skall till Frankrike om två veckor och då vore det ju väldigt smidigt och trevligt om man kunde komma åt internet på sin dator då, jag tänkte ha med en liten minlaptop. Vi skall först åka runt lite med bil och sedan vara på en kanalbåt längs med Canal du Midi. Särskilt under kanalbåtsveckan lär man nog inte komma åt några internetcaféer…

Finns det någon teknisk möjlighet att få till Internet under utlandsresan? Och hur gör man isåfall?

Annons:
Zepp
8/18/13, 12:50 AM
#1

Man tar med sitt mobila abonemang som man får iomed att man har fast.

Eller så har man mobilt och använder det som då roomar en av landets mobilnät.

Telia debiterar 99 kr om dagen, vad de andra tar vet jag inte.

http://www.telia.se/privat/utomlands

http://www.bredbandsbolaget.se/kundservice/mobilt-bredband/utomlands.html

http://www.tele2.se/kundservice/utomlands/datatrafik-utlandet.aspx

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mitzerl
8/18/13, 7:18 PM
#2

Hmm, nu blev det komplicerat… Får man ett mobilt abonnemang om man har ett fast abonnemang? Jag tror jag har comhem, typ trådlöst nätverk eller nåt sånt. Delar alltså comhem ut mobila abonnemang till sina kunder som de kan surfa utomlands med? Vad kostar det då? De lär väl knappast dela ut det gratis.

Vad gäller mobiltelefon så har jag kontantkort via Telenor. Det kanske är dyrare att skaffa utlandsinternet via mobilen med kontantkort än på laptopen kan jag tänka mig.

En kompis som är med på resan snackade om att man skulle be teleföretaget att stänga av ens roaming? Och du skriver att man kan använda sig av roamingen? Jag är totalförvirrad.  

Ja, jag är alltså IT-analfabet som ni förstår…

Zepp
8/18/13, 7:25 PM
#3

Huruvida Comhem gör så vet jag inte men Telia som jag har, har satt en gräns!

Och ja, jag fick mitt mobila modem till mitt fasta abbonemang, det är gratis, men kostar 25 kr om dagen när du använder det.. och som sagt 99 i Frankrike.

Antagligen för att man skall kunna surfa i sommarstugan eller på semestern.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
8/18/13, 7:32 PM
#4

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Liz85
8/18/13, 8:38 PM
#5

Gällande mobilen:

Jag har också telenor och var i Norge/Danmark med en kompis för några månader sedan på en kryssning.

Det första kompisen sa innan vi kom in i Norge var att jag skulle stänga av roamingen på mobilen. Med den på så vet du aldrig när och var din telefon letar upp ett nätverk för att söka data. Du kan då få väldigt höga mobilkostnader och det vill du nog inte ha.

Om du verkligen inte MÅSTE ha internet så skulle jag råda dig att koppla av från internet, njuta av Frankrike och koppla upp dig på gratis wifi på olika platser där det är möjligt. Ibland brukar tågstationer, hotell mm ha gratis wifi. På ett sånt nätverk kostar det inte ett öre att surfa runt mer än att batteriet tar slut snabbare förstås. 😉

Vad gäller minilaptop, har du mobilt bredband som du kan använda och tycker att det är värt att betala en viss summa per dag internet används, kör på det. Jag tycker dock att 99 kr/dag eller något i den stilen är rätt dyrt. Särskilt om du ska vara borta i två veckor.

Kaj
8/19/13, 9:21 AM
#6

Använd i första hand WiFi - där kan man hitta många gratis hotspots.

Sedan är det bättre att köpa ett kontantkort i det land man skall till. Då blir surfningen mycket billigare. Oftast precis som hemma i Sverige eftersom EU försöker jämna ut kostnaderna.

Bara att gå in på några sidor i framkrike och se om de har någon prislista för olika operatörers kontantkort där

Annons:
mitzerl
8/19/13, 8:36 PM
#7

Tack för svar, jag lär nog få ge upp surfning genom minilaptopen då, synd för den har en skärm som man kan se någonting på. Min smartphone är av rätt liten modell. Men får nog satsa på det iallafall, bättre surfa genom minimal skärm än ingenting alls. Internet genom mobil är ju ialllafall bra genom att man lätt kan lägga upp bilder på facebook. :-)

Om jag låter Telenor stänga av roamingen, funkar det ändå att wifi-surfa när man är på ställen som har wifi?  Och om jag skaffar ett franskt kontantkort kan jag surfa på det om roamingen är avstängd?

Zepp
8/19/13, 9:12 PM
#8

Ja för du byter ju ut kortet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

bamse6311
8/20/13, 7:47 AM
#9

Om du stänger av roamingen via Telenor så är den avstängd.

Däremot så kan du naturligtvis ringa och skicka sms som vanligt även om det naturligtvis blir till en högre kostnad.

När jag var i Egypten senast så tog jag med mig två lurar.

En som jag kunde köra via Wi-Fi på hotellet och en äldre lur där jag bara hade ett betalkort och enbart kunde ringa och skicka sms.

Min smartphone låste jag in i kassaskåpet på hotellrummet när jag skulle ut "på stan" och tog bara då den där enkla Nokian med mig.

Bästa hälsningar,
Bertil

Kaj
8/20/13, 9:43 AM
#10

#7, du kan alltid köra wifi även om roaming är avstängd. Roaming innebär att ditt mobila abonemang från Telenor automatiskt styrs om till deras samarbetspartner i området du är i och det är det som kostar pengar.

Om du köper ett kontantkort med surf och sätter in i telefonen kan du surfa på din laptop via den. I mobilen skall du ställa in så att den agerar som en wifi-hotspot. Detta innebär att din telefon nu blir som en router som din laptop kommer att hitta på vanligt sätt.
I mobilen skall du ange ett namn och ett lösenord för din wifi-hotspot. Namnet kommer laptopen hitta precis som vilken annan router som helst. När du kopplar upp mot den så måste du ange lösenordet du angav i mobilen för wifi-hotspoten.
Därefter sker surfning från din laptop via mobilen. Men du skall bara göra det via ett kontantkort med surf om du är utomlands och kontantkortet skall vara köpt i det land du vill surfa för att få det landets surftaxa (se mitt inlägg ovan hur du hittar detta).

wifi-hotspoten i telefonen behöver du bara aktivera när du vill surfa via din laptop. Annars kan du stänga ner den även om den inte gör någon skada eller tar upp någon internet trafik innan någon kopplat upp den.

[Moa-]
8/20/13, 12:09 PM
#11

Att surfa på mobiltelefonen är nu billigt inom EU, vill du hellre surfa i datorn så sätt mobilen som portabel hotspot och nyttja mobilens nätverk för att surfa med datorn? 

-------------------------------------------------------------------------

Ser nu att Telenor var dyrare än Telia på detta, men 79 kr/dygn du vill nyttja inom EU…

mitzerl
8/20/13, 10:55 PM
#12

Det lät intressant med "wifi-hotspot" och surfa med laptopen via telefonen. Aldrig hört talas om sådant innan. Men om jag köper ett kontantkort i Frankrike för surf, hur gör jag då om jag vill ringa? Måste jag ha ett extra kontantkort för samtal då, eller hur funkar det? 

Och hur mycket kan man surfa med dessa kort, jag antar att de har någon form av begränsning?  Skulle det funka att surfa ca 30 min/dag? 

Någon som vet vad kontantkort heter på engelska förresten? (eller helst på franska) Så man vet vad man skall fråga efter…

bamse6311
8/20/13, 11:33 PM
#13

#12

På engelska så heter det ju Prepaid card.

I övrigt så om man skall surfa utomlands så är det nog bäst att försöka hitta någonstans där det finns Wi-Fi annars så kan det bli ordentligt dyrt.

Skall du bara ringa eller skicka sms till någon hemma så använd Viber eller Skype.

Själv så har jag som sagt var använt Viber då min son var både i Las Vegas samt i stora delar av Frankrike och det funkade utmärkt.

Som jag berättat tidigare så har jag alltid med mig två lurar när jag åker till mitt favoritresmål Egypten.

I den ena luren som jag kan gå ut på nätet med så har jag mitt vanliga abonnemang där jag kan om jag behöver surfa både med mobila nätverket samt Wi-FI men använder då nästan utelsutande Wi-Fi.

Den andra luren som är en gammal Nokia brukar jag ladda med ett kontantkort för 500 spänn här hemma redan innan jag åker och det är den som jag tar mig med "ut på stan".

Om jag skulle tappa denna lur eller bli bestulen på den så spelar det ju inte så stor roll.

Dock så har aldrig detta hänt.

Nåväl och med tanke på din fråga så kan det bli väldigt dyrt att använda det mobila nätet om man vill surfa från ett annat land och speciellt om det ligger utanför Europa.

Mitt råd är alltså Wi-Fi för att surfa.
Viber eller Skype om du vill ringa eller skicka sms helt gratis hem till Sverige

Då behöver det inta alls bli dyrt eller till och med helt gratis att både surfa samt att skicka sms och att prata med släkt och vänner i Sverige.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Kaj
8/21/13, 10:14 AM
#14

Enligt google översätt heter det prépayé

Bäst är nog att kolla på plats vilket kontantkort som är bäst.
Det kan nog första bästa tursitinformation ge dig svar på.
Hur mycket mobildata du behöver på ditt kontantkort är förståss beroende på hur mycket du avser surfa och vilka sidor. Sidor med mycket grafik och bilder tar mer data och om du tittar på video klipp så drar det snart iväg. Pröva hemma och se hur mycket data du drar genom att testa några dagar på ung. de sidor du avser att besöka. Om du har android telefon så brukar det finnas med en sida som heter Dataanvändning (under inställningar - anslutning) där du kan se hur mycket dta du förbrukar. Dra i sliden för att se enskilda dagar, veckor eller vilken period du nu väljer.

Du har ju kvar ditt vanliga simkort så det är det du skall ha i telefonen när du vill ringa (det är numer billigt inom EU). När du sedan skall surfa så tar du bara ut ditt kort och byter mot det kontantkort du köpt i frankrike och aktiverar wifi-hotspot. sedan låter du din laptop söka och så väljer du din wifi-hotspot och börjar surfa.

Här är en bra sida från EU om roaming priser inom EU
Där kan du bl a se att ringa kostar max 24 euro cent per minut from 1 juli 2013.
Att surfa kostar max 45 euro cent per megabyte (om du använder ditt svenska abonemang.
När du passerar gränsen till Frankrike så kommer din mobiloperatör att sända ett sms till dig med de kostnader som du kommer att få betala för ringa och surf (detta måste de göra enligt EU lag).

Martin
8/23/13, 11:08 AM
#15

Jag vet inte hur Telenors abonnemang ser ut med de flesta operatörer har en grund i respektive abonnemang och har man surfat upp den datamängden som kostar x antal kronor  /dag så får man köpa nytt utrymme om man behöver det. Jag använder själv inte facebook och i princip inga appar som skickar upp bilder på sociala medier osv men frun gör det och facebook äter datamängd i en snabb takt, så skall du facebook:a mycket så rekomenderar jag nog wifi om du kan hitta det. Annars får du nog som andra tipsat om hitta något lokalt kontantkort/förbetalt kort att använda - kanske går det att hitta något där man har olika tjänster som t.ex. fria sms, fri surf osv.

De  flesta operatörer erbjuder också (utöver de små dagliga doserna där man får köpa till mer utrymme) olika paket med olika mycket datamängd som kan vara mer ekonomiska att välja om man surfar mycket.

Hur mycket du behöver avgörs inte av hur länge eller hur många gånger du surfar, utan vad du surfar på. Om du surfar från laptopen med alternativet bildvisning avstängt i webbläsaren så förbrukar du i princip ingen datamängd alls (eller i vart fall försumbart) medan du som andra sagt snabbt drar iväg med datamängd om du t.ex. streamar film.

mvh Martin

Kaj
8/23/13, 12:37 PM
#16

#15 problemet här är nog inte att surfa upp sin mängd data utan roaming avgiften som kommer när man är utomlands. Det är den som kostar pengar. Om man har Telenor i Sverige och sedan åker till ex Frankrike så har Tele2 ett avtal med någon Fransk mobiloperatör som låter dig via Telenor vara uppkopplad på deras nät. För denna tjänst tar den franska operatören ut en "roaming avgift" som läggs på utöver din vanliga avgift till Telenor. Denna roaming avgift baseras på antal megabyte du surfar upp (oavsett om du med Telenor har en fast avgift på ex 6 gigabyte/månad) och kan vara så mycket som  15 -20 kr per megabyte eller till och med mer (beroende på land man är i)
Facebook i sig tar inte särskilt mycket bandbredd men om man tittar mycket på bilder och videos på facebook inlägg så drar det naturligtvis iväg precis som det gör när du är inne på andra webbsidor med mycket grafik.

Martin
8/23/13, 4:26 PM
#17

#16 Jag kanske uttryckte mig otydligt, men det var precis det jag menade. De flesta operatörer har i de flesta abonnemang en spärr på hur mycket man kan surfa med roaming innan den automatiskt stängs av. Telias kostar 25-30 per dag (Danmark, säkert någon 10:a eller 20:a dyrare för andra EU-länder beroende på olika avtal) och är väl om jag inte minns fel ingår då 20 MB. Därefter kan man själv aktivera 20 MB till osv.
Jag har inte koll på alla leverantörer men de flesta av de jag umgås med har liknande gränser på sina abonnemang. Det finns ju de abonnemang som inte har begränsningar och då kan det bli dyrt.

Men det jag menade var alltså att surfa upp den begränsade mängd som ingår i många abonnemang innan det spärras.

Det finns såklart också begränsningar i vilka länder det finns billiga avtal med. Det finns säkert många länder där det är dyrt också eller inte finns sådana paketlösningar.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: