Annons:
Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 2008 ggr
Uppkatten
8/21/13, 8:53 PM

Ny dator - gammalt nätverk

Jag är på gång att köpa ny dator och har fastnat för Dell Inspiron 15R. Nu funderar jag kring om den fungerar tillsammans med mitt befintliga trådlösa nätverk (kan ingenting om sånt!!!). Har internet via Com Hem, ett modem från 2007 och en router som verkar heta US Robotics 5463. Kan det fungera tillsammans med Dell Inspiron 15R eller behöver jag köpa ny router??? Annat jag bör tänka på?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Zepp
8/21/13, 9:04 PM
#1

Funkar!

Det handlar mer om standarder och protokoll!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
8/22/13, 9:24 AM
#2

Om du hör av dig till Comhem, kanske du får kombinerad modem/router utan extra kostnad, så att du slipper ha två. De brukar byta utrustningen när den är så gammal, utan att ta något extra betalt.

Kaj
8/22/13, 10:06 AM
#3

Jovisst kommer den att funka men den är enbart en 802.11b router. Det innebär att den enbart klarar av max 54 mbp/s.
Om du via Comhem har en snabbare internetuppkoppling typ 100mbit/s så kommer ändå din router aldrig upp i mer än 54 mbit/s - tja i realiteten sisådär 40-45 mbit/s.
Jag skulle rekomendera att uppgradera till en modernare router antingen som #2 säger och se ifall du kan få en av ComHem eller köpa en ny.
Du skall då köpa en som klarar 802.11n som kan hantera över 100 mbit/s till din laptop. I stprt sett alla routrar idag klarar det så om du går in på ex netonet, dusitn, komplett eller en affär kolla att den klarar 802.11n.
Den absolut senaste standarden är 802.11ac och dessa klarar upemot giga/s men är än så långe väldigt dyra.
En bra 802.11n kan du får för mellan 400 - 1000 kr beroende kvalitet.
Kör du bara lite internet, lite spel, vill ha en bra router med brandvägg så kan du gott gå på en för runt 500 spänn.

Här kan du börja titta på lite olika modeller.

farvendal
8/22/13, 12:16 PM
#4

Ja det kommer att fungera men jag rekommenderar ändå att byta upp dig till en nyare router just pga det #3 nämnde.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Uppkatten
8/22/13, 4:44 PM
#5

Tack för jättebra tips! Jag kollar med ComHem!!! 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Kaj
8/23/13, 12:42 PM
#6

TIPS, om ComHem säger att de kan "sälja" en router till dig - kolla med oss på iFokus först. För ofta har teleoperatörer köpt in en "bulk" av olika hårdvara som de sedan levererar ut till sina kunder under många år. Du kan då få köpa en ny router som har flera år på nacken till samma pris som en splitter ny skulle kosta om du köper den på nätet eller i butik.

När det gäller routrar så är det inte bara hastigheten som är viktig utan även funktioner såsom brandvägg mm. Dessa uppdateras samt att hårdvaran i routrarna blir bättre och bättre.
Därför skulle jag vara väldigt tveksam till att "köpa" av en teleoperatör. Om de ger dig en gratis är det naturligtvis en annan sak. Men då brukar det komma med priset att man binder upp sig för något av deras abonemang i ett antl månader (12 eller 24 är vanligt)

Annons:
Inkanyezi
8/23/13, 1:28 PM
#7

Om man har Comhem, så är man på ett sätt uppbunden, men ganska förmånligt, eftersom priserna inte är omåttligt höga och Comhem står sig ganska bra jämfört med konkurrerande nätverk i flera avseenden, men främst priset.

De lägsta avgifterna hos Comhem är lägre än för att bara ha en ledning i det fasta telenätet för att ta emot telefoni och data. Hur hög kapaciteten är i Comhems nät varierar beroende på plats och kapacitet i matningskedjan, men generellt räcker bandbredden för de flesta anslutna hushåll till det mesta vi kan syssla med på nätet.

Hastigheten uppåt kan vara en flaskhals för den som vill ha en server, men där har också de flesta andra operatörer asymmetrisk teknik, med mycket låg uprate jämfört med downrate, vilken senare är mer intressant för den som bara surfar och tittar på film, television och liknande.

Med en fast telefonlinje kan man alltså, redan innan man ansluter vare sig telefon eller dator, ha en högre kostnad än för telefoni och datatrafik än hos Comhem. Om man använder den fasta telefonlinjen till trafik hos en annan leverantör betalar man nätavgiften separat.

Comhem har så sent som för något år sedan uppgraderat näten kraftigt och i samband med det bytt ut sina gamla modem, som bara hade en utgång för dator till nyare med högre kapacitet och fyra datautgångar och inbyggd router. Dessa har distribuerats utan extra kostnad till abonnenterna.

Sett till vad man betalar för är Comhem troligen det mest förmånliga alternativet för fast telefoni och kopparbunden datatrafik, om kapaciteten är tillräcklig och ledning finns. För den som behöver högre kapacitet för utgående trafik är telefonnätet inte alltid en bra lösning, då priset är ganska högt och få leverantörer erbjuder hög uprate. Om man slår ut investeringen över tid kan en lösning med dataledning, optisk eller koppar,  både ge bättre kapacitet och lägre kostnad.

Upp till toppen
Annons: