Annons:
Etikettövrigt
Läst 2805 ggr
annia1
2013-08-23 02:10

Corrupt files

Jag håller på och "jobbar" med en XP (professional SP3) dator. Skulle ladda hem java. Nu kommer jag inte ihåg exakt vad som stod, men nåt om att corrupt files document/settings sen var det nåt mer.

Jag vet att det finns verktyg i datorn chdsk (stavning?) men den får jag inte att funka. Läste på ett ställe på nätet att det tydligen kan finnas en bugg i den i vissa XP som gör att den då inte funkar. 

Så finns det nåt annat program på nätet som gör samma sak som chdsk.

Jag vet inte varför det blivit corrupt. Det kan vara virus eller nåt annat. Finns inget virus nu för jag rensat bort det som var.

.

Annons:
Inkanyezi
2013-08-23 08:48
#1

Filer kan gå sönder lite när som helst, och "corrupt" betyder vanligen att datorn inte kan läsa filen, men om det händer vid uppackning av en komprimerad fil, kan det vara att filen trasades sönder medan den överfördes, och att dess checksumma inte stämmer.

Men när datorn föreslår att använda checkdisk är det att filen inte kan läsas, och den enda åtgärd som då kan göras är att ta bort den trasiga filen och märka sektorerna den ligger på som felaktiga, dvs att operativsystemet inte ska lägga några filer på det utrymmet på hårddisken. Filen däremot, den som inte kan läsas, är för alltid förlorad, den kan inte återställas av det programmet.

Så du bör köra programmet för att se om det finns många sådana ställen på din hårddisk, och om det är flera ställen bör du skaffa en ny hårddisk och skrota den gamla. Det kan vara knepigt att installera den nya, eftersom du behöver lägga in allting från den gamla där och kanske också operativsystem, om det är din första eller enda hårddisk.

De skadade filerna måste du hämta från din backupp.

annia1
2013-08-23 21:34
#2

Det var inte datorn som ville att jag skulle köra programmet utan jag som tänkte göra det för att se om det var nåt det kunde fixa. Men jag fick ju inte programmet att funka därför jag startade denna tråd för att få ev förslag på motsvarande program på nätet.

Nu fick jag programmet att funka idag, vet dock inte om det lagat nåt för sista skeendet sker så snabbt så jag hann inte se vad det stod och jag har inte provat ladda hem nåt idag.

.

[VSK]
2013-08-24 21:36
#3

Får man väldans mkt korrupta filer så kan man börja misstänka sin lina. Det är inte så vanligt numer att det är så, men man vet ju inte. Då kan man minska sin MTU och kolla vad som händer och fötter.

Vet att vissa VPN hade problem med det för ett antal år sedan och det avhjälptes genom att minska MTU till tex 1460 (om man har 1500).

Det går även att tweaka (lägga till parametrar) för nätverkskortet, där man tvingar datorn att göra vissa ändringar, men det är kanske lite överkurs. Man skall helt enkelt inte behöva göra sånt här utan allt skall ju funka.

annia1
2013-08-24 22:06
#4

Hittills så har jag bara fått en enda korrupt, men jag skulle tro att det finns mer. Tror inte det ligger på linan. Fick ner java idag så endera var det bara tillfälligt eller så fixade chdsk:en det felet.

Men skulle behöva hitta ett bra diagnos verktyg/program som kunde gå igenom datorn för den är så seg fast den inte borde vara. Och jag får inte housecall att funka, kommer upp nåt om internel error. Så det borde ju ligga på dom, men jag tror det är nåt på XP som gör att det inte funkar.

Har väl en liten misstanke att det fortfarande finns nå skit i den fast programmen nu säger att den är ren.

.

[VSK]
2013-08-25 09:06
#5

#4

Kör Ping Plotter pro och analysera din lina. 

Får du trasiga paket trots TCP/IP så måste det bero på nåt. Har du trasiga kluster i hårddisken så stängs de av efter du kört diskkontroll. Har du trasiga kluster som inte är avstängda så kan du ju få en hel del knasiga fel givetvis.

Tyvärr så räcker det inte att skanna datorn med ett enda program idag.

annia1
2013-08-25 22:01
#6

Jag tror inte det ligger på linan. Men ska testat det du skriver, men får bli imorgon.

När det gäller filerna så ser jag två anledningar till att det blev. Endera är nåt skadat eller så fattas nåt program på datorn som måste finnas. För jag får inte housecall att funka (och det har med dokument och settings att göra). Och idag när jag skulle använda F-secure online så var jag tvungen att använda felsäkert läge och det ska man inte behöva.

Jag skannade igenom datorn med 4 olika program när jag fick hem datorn för att arbeta med den. De 3 första hittade och rensade, men det 4:e hittade inget. Har idag sökt med ytterligare ett program och det hittar inte heller nåt. Så datorn är ren.

När det gäller segheten så verkar det vara antivirusprogrammet som slöar ner datorn och det rejält. Ska byta till annat imorgon och se om det blir bättre.

Det jag har kvar att komma underfund med är om filerna är skadade eller om nåt program saknas, men jag har ingen aning om vilket i så fall.

.

Annons:
[VSK]
2013-08-25 22:07
#7

Oftast så är ju TCP/IP ganska förlåtande då standard är 5 försök för nedladdning av data har jag för mig. Är det UDP så är det ju ganska kört om man har packetloss. Vet ej om du laddar från FTP via UDP, men det låter ganska långsökt.

Även om du har lite tjall i systemet så borde inte nedladdade filer bli korrupta. Vad händer om du kollar installationsfilen i tredje part?

Är Windowsinstaller trasigt så lär du få meddelande om det.

En annan sak som kan orsaka dessa fel är vajsing på arbetsminnena. Det finns testprogram för minnena som du kör via boot. 

https://www.google.se/webhp?source=search_app&gws_rd=cr#fp=bbd480c9836c48d7&q=memory+test

annia1
2013-08-25 23:52
#8

VSK jag förstod inte en del av det du skrev. En del beror på att det går lite rundgång i huvudet tack vare XP:en.

Första stycket förstår jag inte vad du menar, men antar att det har med uppkopplingen att göra.

Det där att kolla installationsfil i tredje part. Vart och hur gör jag det.

Windowsinstaller (om jag nu fattar vad den är) kan inte vara helt trasig eftersom jag har laddat ner saker som tex så fick jag ju ner java. Har även installerat ett par andra program. Just här och nu så det jag tänker på så är det program som bara behöver installera sig tillfälligt (eller vad jag ska kalla det) det blir fel med. Som tex housecall det lägger ju bara en liten tillfällig fil på datorn. 

Jag har letat fram några sidor på nätet som har med minnestest att göra, får på kolla på det sen ev imorgon om jag orkar.

.

[VSK]
2013-08-26 08:00
#9

#8

Ok sorry om jag förklarar dåligt. -va lite sliten igår.

Om du laddar ned en installationsfil som är självuppackande, så kan du testa de i nåt komprimeringsprogram. Nu är det typ 100 år sen jag gjorde liknande sist, men alla komprimeringsprogram med värdighet brukar ha en liten knapp som heter "test".

Då får du svart på vitt om det är fel på filen… -såvida du inte har fel på dina arbetsminnen för då är det stört omöjligt att veta. Då är det bara minnestest som gäller.

Nu vet jag inte vad du har för hårdvara i din dator, men lite äldre datorer kunde vara otroligt känsliga för att man hade rätt minnen och av samma sort/spec om man har flera kapslar.

Har man flera minnen så kan man ta bort alla utom ett och testa ett minne i taget. -det är det absolut säkraste man kan göra. Har du så pass gammal dator så du använder SDRAM så bör inte kapslarna skilja sig mera åt än max en hastighet mellan minnena.

Vissa BIOS vill sina egna saker, men generellt sätt så bör man sätta de största minnena i första banken. Det för prestandans skull. Bank noll, eller första banken är alltid närmast CPU.

Har du lite nyare dator och kör dual channel så skall du sätta varannan bank. Men det har med prestandan att göra och skall inte kunna orsaka minnesfel.

För att minimera en massa tänkbart strul med minnen så är det alltid bäst att ha exakt likadana minnen om man har flera. Så länge man kör original och inte klockar som en tok så behövs inte matchande minnen.

Du kan ju alltid kolla om dina minnen är kompatibla med moderkortet på moderkortets hemsida, men generellt sätt så funkar bra mkt mera minnen än vad som är listade.

Corsair Value är ett mkt stabilt och "förlåtande" minne.

Inkanyezi
2013-08-26 08:09
#10

Om man gör en startskiva för Ubuntu, så finns memtest som val i den första menyn som kommer upp. Men det förutsätter så klart att man kan ladda hem hela paketet utan att det blir fel, och det är ganska stort. Har man fel på minnet så skiter det sig ganska sannolikt redan där. Men om man tar hem den i en annan dator och bränner, så kan man kolla skivans integritet med programmet som finns med, och då kan man starta den andra datorn med skivan och köra memtest.

Och om det blir något fel vid första körningen, så plockar man ur minnen och provar med ett i taget. Säkrast är att kassera minnen som har något fel, men det går också att mappa om man inte vill köpa nytt.

[VSK]
2013-08-26 08:16
#11

Vet ej vilket OS TS har, men jag har Win7 och där finns ett inbyggt minnestest som körs vid boot. 

Om man skriver minne i den lilla skrivrutan som gömmer sig bakom startknappen så kommer det upp olika alternativ. Då väljer man minnesdiagnostik, aktiverar och startar om burken.

Kom nu på att TS kör XP. -jag skyller mitt dåliga minne på för lite kaffe. Vet ej om XP har detta installerat, men kolla på CD annars.

annia1
2013-08-26 22:49
#12

Jag har inte orkat göra nåt med datorn idag. (fick hjälpa pappa istället med hans för han trodde han fått in virus)

Men en sak som "poppar" upp i skallen nu när ni pratar om minnen att frågan är om jag kan göra nåt åt problemet med nedladdning överhuvudtaget. Jag har utgått ifrån att felet har uppstått nu på senare tid och att det går att göra nåt.

Men och det är ett stort men. Förra ägaren har vad det verkar "lekt" med minnet och kanske då skadat nåt. För tittar jag på egenskaper på datorn så står det 512 Mb (tror det var det det står har inte datorn igång just nu), men tittar jag på C: så står det 18 GB. Och jag har ingen aning om vad förra ägaren gjort för det är knappast så att det installerats mer minne i den. Är en bärbar, Dell. Jag har ingen aning om hur man gör (manipulerar?) för att öka minnet utan att faktiskt installera mera, men det är vad jag tror förra ägaren gjort. Det är bara ca 40% kvar av utrymme och då är det i stort sett bara OS:et som är installerat i dagens läge.

Så frågan är om jag ens ska försöka lägga nån energi på att försöka fixa nedladdningsproblemet som finns eller bara koncentrera mig på att få bort segheten som är. För den nuvarande ägaren kommer inte (vad jag vet) göra så avancerade grejer på den. 

Jag får fundera på om jag bara ska se till att få ner de program som behövs i datorn och försöka snabba upp den och sen låta det vara.

.

[VSK]
2013-08-26 23:12
#13

#12

C:\ har inget med arbetsminnet att göra. C:\ är en partition, eller hårddisk och den räknar man i lagringsminne.

Arbetsminnena sitter på undersidan av bärbara datorn bakom en liten plastlucka eller liknande material.

Hur mkt arbetsminne man kan ha i sin dator oavsett bärbar eller stationär bestäms av moderkortets stöd. 

Har du en gammal och trött bärbar dator så finns det inte så mkt man kan göra för att snabba upp den förutom att maxa storleken på arbetsminnena och köpa en snabbare hårddisk.

Sista alternativet är ju att installera ett lättdrivet operativsystem. Men där kan jag ej hjälpa dig för jag kör enbart med Windows. Jag vet att det finns lättdrivna Linux-distar, men vad de heter vet jag faktiskt inte.

Annons:
Inkanyezi
2013-08-26 23:22
#14

Det beror lite på vad det är för dator om det är någon idé att joxa med den. Om det är en P3, vilket är möjligt, så skulle jag inte lägga någon energi på den, utom möjligen att byta system till Puppy-Exton, som skulle få den kvick som ögat.

Det kan vara en P4, och det ser du när du startar den på diagnosskärmarna som blinkar förbi om de inte är avstängda i BIOS. Du kan också gå in i BIOS och kolla; det kan vara Del-tangenten, F2 eller F10 beroende på moderkort, för att komma in i BIOS. Den brukar tala om det när man startar vilken tangent man ska trycka.

512 MB är primärminnet, och det får XP att gå som en halt snigel ungefär eftersom det hela tiden måste använda växlingsfilen. Till så pass gamla datorer är det sällan idé att stoppa i mer minne. Den har antagligen DDR1, som inte finns i större moduler än 1 GB, och om det bara är två platser bör man ha minst 1 GB och helst 2 GB för att köra Windows XP. Om det bara är två platser och båda är upptagna med 256-moduler skulle jag inte bry mig om att lägga i mer minne om jag inte hade i någon skrotlåda.

18 GB är hårddisken, och det är inte stort i dagens läge, men det funkar om man inte ska spara en massa bilder och sånt på den.

[VSK]
2013-08-26 23:47
#15

En grej som faktiskt är ganska viktig för TS men som jag glömde skriva tidigare är att om du skall köpa ny hårddisk trots allt, så kolla upp hur stort stöd för hårddisk moderkortet har, så att du inte köper onödigt stor och dyr disk. 

För du kommer aldrig få större utrymme i hårddisken än vad moderkortet stödjer.

Sen vill jag bara vidarutveckla det #14 skrev. Primärminne är alltså samma sak som arbetsminne (utifall du undrade).

Köper du ny hårddisk så är det inte enbart storleken på lagringsutrymmet du kommer märka, utan du kommer märka en betydligt snabbare hårddisk, som både är svalare och tystare samt strömsnålare.

De gamla 2.5" kunde faktiskt låta som en serverpark om man råka ha fel tillverkare.

annia1
2013-08-27 01:15
#16

Det är jag som fattat fel när det gäller minnet. Jag kollade nu båda mina datorer och såg skillnad där också. Trodde att det skulle stå samma på egenskaper och C:, men hade fel. 

Jo det är en gammal dell bärbar dator jag håller på att ska fixa. Hur gammal vet jag inte, men på den finns office 2003 så datorn är nog nånstans från den tiden kanske lite nyare. (nästa var väl office 2007) Så nånstans mellan 7 och 10 år gammal skulle jag gissa på.

Det är inte min dator och jag tror inte att ägaren kommer sätta i ny hårddisk i den utan när det inte går att göra nåt mer åt den så kommer dom nog försöka spara ihop pengar att köpa en ny. Jag blev tillfrågad om jag kunde göra nåt åt den så att den går att använda lite till. 

Det där med tystare och svalare det är inga problem. Jag har till och med trott att det varit nåt fel på den för den hörs inte alls mer än emellanåt och håller sig sval. Så där blev jag förvånad när jag slog igång den första gång för jag är van vid min vista som låter lite hela tiden och mer ibland.

.

[VSK]
2013-08-27 05:52
#17

#16

Är datorn så gammal så vette tusan om det ens går att köpa en IDE-disk idag.

Hade jag varit datorägaren så hade jag formaterat hårddisken och slängt in nån form av Linux-dist i den och kört på det tills jag haft råd med ny dator.

Har man inte ekonomi eller prestandakrav så finns det helt surfdugliga maskiner för ca 3000:- som lär räcka en del år om man bara pysslar med enklare grejer.

De flesta människor pysslar väl med surf, ordbehandling, enklare bildredigering, Youtube, mail, facebook mm skulle jag kunna tänka mig. Sånt fixar den billigaste nya bärbara galant idag. 

Jag sitter och klurar på om jag kan ha nån gammal 2.5" IDE-HDD i nån av datorkartongerna i källaren. Isf så kan jag bjuda på den. Jag får ned och rota lite sen när jag får den tiden över 😛Jag vet att jag har minneskapslar till bärbar nånstans oxå. Får se om jag kan hitta de.

Passar de din väns dator så kan hen få de.

annia1
2013-08-27 21:57
#18

Tack för erbjudandet. Du får tala om vad jag ska titta efter för att se sen om det passar. Sen beror det på hur mycket jag måste plocka isär, ja det blir jag som får det i så fall. 

Nu har jag inte tittat under på Dell:en men det brukar ju finnas en liten lucka under. Antar att minnet sitter där och det kan jag nog byta. Men behöver det plockas isär mer än så det ger jag mig inte på. Tänkte här förut plocka isär min vista, men gav upp rätt snart för det är massvis med skruvar och allt sitter ju bergfast. Visst skulle säkert få isär den, att få ihop den är nog värre för att inte riskera få nåt i kläm.

Få reda på vad jag ska titta efter nu, för ev isärplockning får nog i så bli längre fram för jag ska försöka fixa till den någorlunda under den här veckan så jag kan lämna tillbaka den till helgen.

Idag är jag bara less på datorer. Hade börjat arbeta med datorn så ringer pappa han fick inte igång sin så jag fick åka dit istället. Sen blev jag så sur på program på nätet som jag använde, när jag klicka på fix it så kom det upp att man måste registrera sig och betala. Inte ett ord om det nånstans innan jag började så bara bortkastad tid. Så bara så sur.

.

[VSK]
2013-08-27 22:47
#19

#18

Jag känner igen det där med strulande datorer…

Jag skall försöka hinna med att kolla i källaren i helgen. Sen kan jag tala om vad jag hittat om jag hittat. jag vet att jag kastade en hel del när vi flyttade men sparade en del oxå.

annia1
2013-08-27 22:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Kan ni få ut nåt av denna bild. Jag körde en ny chkdsk idag och den går ju så fort på slutet när resultat visas så man hinner ju inte läsa det där och då, men jag tog en bild med kamera. Det som blixten skymmer/täcker är ju bara dom steg den går igenom.

Om jag fattar den rätt så är en sektor skadad, men det står ju inte vilken. Så frågan är om det går att fram vilken/vad som är skadat.

.

Annons:
annia1
2013-08-27 22:49
#21

VSK du skrev en minut innen mitt med bild. Kanske inte ens är värt för dig att leta.

.

[VSK]
2013-08-27 22:58
#22

#21

jo klart jag kan leta… 🙂

#20

Jo ett kluster är trasigt men det innehåller ingen data. Efter omstart så är detta kluster avstängt och kommer således inte användas mer.

annia1
2013-08-27 23:04
#23

Ok.

Så om jag kör ytterligare en chkdsk då ska det inte finnas nån skadad sektor med i resultatet. Eller är det så att samma kommer visas varje gång. Jag körde ju en förut, men då hann jag ju inte med att se vad som stod.

.

[VSK]
2013-08-27 23:11
#24

Nä det avstängda trasiga klustret syns ej i framtida sökningar.

Skulle du köra en test nu och få ytteligare trasiga kluster så är hdd nära att lägga näbben i vädret.

Man kan köra en lågnivåformatering och hoppas på det bästa. I många fall så har det faktiskt räddat disken. Nu är det här så många herrans år sedan man behövde hålla på med sånt, så jag har tyvärr glömt det mesta.

Läs näst sista inlägget. Hen förklarar det 10 ggr bättre än mig.

annia1
2013-08-27 23:32
#25

Jag skulle tro på det där med nära lägga näbben i vädret. Förra skanningen såg jag inte resultatet så jag vet ju inte om den hittade nåt då, nu får jag detta. Men jag ska göra en ny skanning imorgon får se. Bara se till att ha kameran redo.

Nu går "hjärnkontoret på tomgång" så jag fattar ingenting av det jag läser på nätet gällande datorer just nu, så ta och göra lite annat i stället.

.

[VSK]
2013-08-28 00:23
#26

Är disken nära en förmodad död och det finns en del viktiga filer på disken som måste sparas så kan ni lägga disken i en fuktsäker plastpåse och frysa ned disken i frysen så mkt det går innan ni kopplar in den i annan dator för kopiering.

På så sätt så kan man ge konstgjord andning till disken ett par minuter eller liknande. Värme tar död på det mesta.

Hoppas du får ordning på datorn.

annia1
2013-08-28 00:44
#27

Det enda som ligger på datorn förutom OS och nödvändiga program som behövs tex på nätet är ett office paket. Jag tror inte det finns skivor kvar på det (därför det fått ligga kvar) så jag skrivit av produktnyckeln. Kikade lite snabbt på nätet och det verkar som det fortfarande går att ladda hem om det skulle behövas. Fast på en ny dator lär det väl inte funka i alla fall.

Att jag blev tillfrågad från början var för att frigöra utrymme och få bort segheten, sen är det ju jag som upptäckt att det verkar finnas andra fel på den.

Det jag ska försöka komma ihåg imorgon innan jag skannar igenom den igen är att skriva ner hur mycket minne det finns i den. För är det fel på flera ställen så att det stänger av klustret så borde det väl synas på minnet hur mycket som försvinner. Eller jag kanske är ute och cyklar där.

.

Annons:
[VSK]
2013-08-28 06:19
#28

#27

Jag har aldrig provat detta du undrar över. Men annars så ser du ju om du får några nya trasiga kluster vid nästa sökning.

Vilka städprogram har du provat använda?

annia1
2013-08-28 17:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Just nu begriper jag inte ett skvatt, men svara på ditt först.

När det gäller städprogram så har jag mest gjort manuellt arbete. Tog bort D partitionen så nu finns bara C: på datorn. Sen tagit bort bilder. Använt ccleaner och sen defragmenterat disken så det är blått nu. 

Skannat igenom med flera olika så jag fick bort de virus/trojaner som fanns. Bytte antivirusprogram som jag ska byta igen. 

Där skulle mitt "jobb" egentligen varit färdigt om jag inte upptäckt att det finns andra fel. Sen har jag försökt hitta program som kan gå igenom disken för att se vad som är fel.

Jag har nu skannat igenom igen med chkdsk och det kom ytterligare fel på sektor. Så det verkar ju då som det är på väg åt skogen. 

Men jag fattar inte, jag fick mer ledigt utrymme. Med min logik så borde det varit tvärtom att när den låst en del så borde det satts som använt utrymme och inte ge mer ledigt. 

Tittar jag på bilderna så ser jag ju på operativsystemet att det använder mindre nu. Så just vet jag inte nå. 

De siffror jag hade på C: innan skanning var. använt 12 800 278 528 byte 11.9 GB. Ledigt 7 203 565 568 byte 6.70 GB

Efter skanning. 12 593 823 744 byte 11.7 GB Resp 7 410 020 352 byte 6.90 GB

Om jag fortsätter skanna med chkdsk så får jag då tydligen mer ledigt utrymme. Men frågan är ju då vad är det i OS som slutar funkar för med min logik borde nåt i OS sluta funka eftersom det använder mindre.

EDIT: En sak till jag gjorde. Det var att jag komprimerade disken. Kan det vara det som nu gör att jag får mer ledigt. Men jag klickar ju inte OK på den delen när jag skannar med chkdsk.

.

[VSK]
2013-08-28 18:18
#30

#29

Nu är det ju ett väldans bra tag sen jag körde XP, men jag har för mig att om man rensar filer (så de är lediga att skrivas över) och kör defrag, så visar XP de tomma filerna (de du kastat) i ny storlek efter defrag.

Men som sagt så är jag inte riktigt säker nu, bara nästan.

Här skall du få tips om ett mkt bra städprogram. Det är trial, men det funkar till 100% så länge det inte är låst. Städa datorn och sen avinstallera programmet och kör en defrag på det.

Innan du städar så gå in i options och ställ in. Options hittar du i städfliken. I min dator har jag allt ifyllt förutom .bak. 

Det finns en massa tweak oxå som man kan göra i regedit för att snabba upp datorn och det går ut på att man tweakar inställningarna för NTFS. Dock så vet jag inte om det ens kommer märkas på denna halvdöda datorn du skall fixa. Nu kommer jag inte ihåg alla parametrar i huvudet, så vill du ge dit på att tweaka ändå så får jag läsa på lite om XP.

Vet ej om jag missat det eller om du ej skrivit det men får du inte nån form av kompensation så skall du nog kanske inte lägga ned alltför mycket arbete. -såvida du inte gillar att vara support….

annia1
2013-08-28 18:50
#31

Bara ett kort svar. Håller på att installera avira som antivirus och den hittar då ett program som heter personal internet security 2011. Kikade som hastigast på nätet och på wiki nämns det som scareware och om jag fattar det rätt så ligger det i "familjen" malware. Så ska se om jag hittar det på datorn och får bort det.

Kikade som hastigast på din länk. Ska läsa mer på det sen, men så här snabbt så verkar det vara ett bra program. Du behöver inte läsa på för jag börjar bli "lite" less på XP:n. Så vet inte hur mycket mer tid jag vill lägga ner på den.

Det är en släkting och inom släkten är det jag som är den som kan datorer. Vad jag får i slutänden får jag se.

.

[VSK]
2013-08-28 19:17
#32

#31

Okidoki. Släktingar är en annan sak.

Avira är ett ypperligt val du gjort.

annia1
2013-08-29 22:32
#33

Nu har jag använt ditt program. Men jag hittade inte den inställning du skrev om. Men jag kört de flesta av programmen på det. Kan inte säga hur mycket det rensade bort för jag har ju även plockat bort programmet. Och fått lov att plocka bort avira, verkar inte som det går att ha antivirusprogram installerat för den blir så seg.

Såg på ett av de antivirusprogram jag testat att det står att man i princip måste vara uppkopplad hela tiden för att det inte ska sega ner datorn. Och det verkade tydligen även gälla avira. Så han kommer få skanna av datorn manuellt.

Men vad hade jag igår. 6.90 ledigt. Nu är det 7.47

För att återknyta till ditt program så ett program där var att reparera filer och nåt har den då reparerat för det har dykt upp en ikon nere till höger som inte funnits på hela tiden. Men exakt vad det gjorde vet jag inte för jag såg ju inga loggar utan lät det bara arbeta ifred.

Ditt andra program kommer jag inte använda. Det från iobit. För jag provade ett program från iobit i början när jag började med datorn och det installerade en toolbar och ändrade startsidan så vill inte få in nåt mer sånt. Utan kommer köra vanliga defragen.

Så nu får datorn vara för min del.

.

[VSK]
2013-08-29 22:40
#34

#33

okej visste inte att iobit börjat med toolbar. Attans vad tråkigt. När jag körde smartdefrag som fanns ej toolbar.

Hur som så måste det kännas skönt att släppa den där datorn nu 😎

Annons:
annia1
2013-08-29 23:53
#35

Nu ska jag ju inte säga 100 att jag hade fått en toolbar om jag laddat ner ditt. Och ska inte säga 100 vilken av deras jag använde då jag redan tagit bort det. Men tittar man på andra bilden på den här sidan så liknar det det jag använde och det var en sån där dold toolbar så var först efteråt jag märkte att jag fått med sån. Loggan är då densamma, är som sagt inte säker på vilken av dom jag använde.

Jo ska bli skönt för det har varit rätt frustrerande att göra en sak så har en annan dykt upp istället. Ska prova datorn lite imorgon så jag ser hur den beter sig. 

Sen blir det några dars paus så ska jag gå igenom pappas. Men risken är att segheten på hans beror på samma, allstå antivirusprogrammet. Och då vet jag inte vad jag ska hitta på för han använder datorn rätt mycket så han behöver ha ett installerat.

.

[VSK]
2013-08-30 00:02
#36

#35

Be han köpa Nod32. Det tar inte mycket datorkraft alls.

annia1
2013-08-30 00:10
#37

Jag har själv Nod32. 

Får väl se, kanske bara räcker med rensning (kan ju använda ditt program där också) och sen ordentlig defrag. Men han har börjat fundera på ny dator så får väl se vad det blir. Märker jag att det inte går att göra så mycket åt segheten så kommer han nog köpa ny.

.

Upp till toppen
Annons: