Annons:
Etikettinternet
Läst 2554 ggr
Winta
8/25/13, 9:42 AM

Data/TV-frågan

Hej! Är ny inflyttad till lägenheten och jag har ingen bra kunskaper kring kopplingar för data, tv och eventuellt ipad om jag köper en sådan framöver. Har några frågor till er här…

Jag har en smart-tv, Philips och många säger att jag ska skaffa internet för till den. Men jag kan inte ha två internet för data o tv? Eller används det trådlöst så det kopplas automatiskt, men det sägs att trådlöst är inte speciellt bra…?

- Plus hur mkt hastighet att det räcker att kunna se film som t.ex netflix.

- Sen hörde jag också om att Tv kan få virus eller nån hackar in genom den. Hur säkert är det?

- Sen ipad, använda samma trådlöst eller en abonnemang till?

Förklara gärna mer för mig. Jag har Comhem i lägenheten men hörde att Comhem fått dålig rykte… så vilken företag ska man ha då? 

Tacksam för all svar och för besväret! ;)

Annons:
:')
8/25/13, 9:54 AM
#1

Jag kan inte svara på något av de andra, men jag kan säga att vi har Telia och det är super! Vi har någon typ där man kan kolla på program som redan har sänds flera veckor efteråt!

Om du kollar här så finns det flera olika kombinationer http://www.telia.se/privat/kombinationer/via-telejacket.

Inkanyezi
8/25/13, 10:18 AM
#2

Du får bättre bandbredd om du kopplar teven till teveuttaget, och då stör teven inte heller datatrafiken. Om du vill ha extra funktioner som man får genom att koppla till Internet kan du så klart koppla den till nätet, och jag antar att den är smart nog för att ha en ingång för datakabel (RJ45).

Tevemottagning via Internet suger bandbredd, så att det blir mindre snabbt för alla som ansluter dator till samma nät. Om man däremot tar emot via teveuttaget så går det inte på samma frekvens, och bandbredden till datorerna påverkas inte.

Bandbredden på Comhem räcker för Netflix, så det gör inte någon skillnad om du ser på teven eller på datorn.

Inkanyezi
8/26/13, 9:25 AM
#3

Och kanske det ska nämnas. När du tecknar abonnemang för Internet hos Comhem, så får du en "router", dvs en apparat som fördelar datatrafiken till olika enheter. Det finns fyra ställen där du kan ansluta med kabel, och om du skaffar en nätverksswitch kan du ansluta ännu fler. Du hindrar alltså inte att datorn ansluts genom att ansluta teven. De kan dela på samma uppkoppling. Du drar bara en sladd till datorn och en annan sladd till teven, från apparaten som fördelar signalen.

Du kan självklart också använda trådlös koppling mot routern, men den har lägre hastighet för datatrafiken och kanske inte räcker för att se på teve. För bästa bandbredd bör du inte använda Internet för att se på de vanliga kanalerna, utan använd i stället teveuttaget, som är skilt från datatrafiken, medan hög belastning på datautgångarna påverkar kapaciteten för överföringen av data - både för dig och för andra i samma nät.

Apparaten som Comhem levererar med abonnemanget har två utgångar för telefon, fyra för data och dessutom WiFi. Teve ansluts separat vid uttaget i väggen.

Comhem fungerar bra och är billigare än Telia. Bara avgiften för anslutning till telenätet är mer än grundavgiften för både Internet och telefon via Comhem.

Kaj
8/26/13, 10:25 AM
#4

Om du har en Internet TV så är det bara att låta den hitta din router. Därefter kan du via Tvns appar gå ut på nätet.
För att kunna se streamad film brukar det behövas ca 6-12 mbit/s

Problemet med Internet TV är att apparna oftast är specialanpassade just för den TVn och man kan sällan välja fritt bland olika appar såsom man kan via Android telefoner och plattor.
Detta kan man lösa genom att köpa en mediaspelare som man kopplar till TVn. Media spelaren skall så klart ha smart TV funktion.
Det finns många olika men nu börjar det dyka upp flera som bara är stora som ett USB minne som man kopplar in i ett av TVns HDMI uttag. Denna har sedan en USB ingång ifall du vill lägga till en hårddisk, trålös mus och tangentbord. etc.
Dessa bygger på Android så det är bara att gå ut på ex. google play och hämta hem appar för ViaPlay, SVT play eller vad du nu vill.

Sök på Rikomagic eller Picnord så får du fram två sådana. De finns på Dustin bl a.
Netonet har även en egen variant (Andersson).
Värt att notera är att alla dessa små HDMI mediaspelare i form av stickor egentligen är samma oavsett märke. De har bara kapsalt in dem och givit dem olika namn. Det är samma processor chip i bakfrunden (Rockchip)
Den vanligaste är Rockchip RK3066 men nu har de även kommit med en seanre variant som har 4 processorer och klarar mer i minne.
Avkodning av olika filmformat finns inbyggd i chipet så inga codecs behöver installeras.

Här är en länk till Netonets - den är visserligen på den äldre RK3066 men om man väntar lite så kommer de troligen med en uppdaterad variant med quad pro processorn (RK3188)

Här har du en sida till Dustin med deras Ricomagic. MK802IIIS är samma som netonets Anderson sticka (fast netonet ger dig en liten fjärrkontroll också) och MK802 IV är med den senaste Rockchip processorn RK3188 - en quadpro)

Inkanyezi
8/26/13, 10:47 AM
#5

Kanske det bör nämnas också att det fasta telenätet är säkrare när det gäller telefonförbindelse, eftersom det händer att Comhem går ner en eller annan gång, medan det praktiskt taget aldrig händer att en fast telefonliinje inte fungerar. När Comhem-servern går ner av något skäl, service, strömavbrott eller fel, har man varken datatrafik eller telefon via routern.

Man kan minska risken att bli utan telefon genom att ha backuppbatteri för routern, vilket gör att man kan använda telefonen också vid strämavbrott, förutsatt att accesspunkten för Comhem inte också har strämavbrott.

Om man som de flesta också har mobiltelefon, så kan man nästan alltid använda någon av sina telefoner i en nödsituation. När man ringer 112 från en mobil så väljer den vilket nät som helst som är tillgängligt, alltså inte bara den egna leverantören.

Jag har haft Comhem i sju år, och jag har haft avbrott ett antal gånger, som det inte har gått att ringa in eller ut och inte heller Internet har varit åtkomligt. Det händer några gånger om året, och de flesta avbrotten är korta, några minuter. På det stora hela är jag nöjd med deras service, och jag är införstådd med att det i väldigt få fall inte går att använda telefon eller Internet. Två gånger har det varit min router som behövde startas om, men det var innan de bytte till nya med högre hastighet och WiFi. Med den nya routern, som jag har haft i ungefär två år har jag inte haft något strul alls.

Problemen som kan uppstå med elektriska apparater är ganska väl kända och knappast i någon högre grad beroende på leverantör.

Winta
8/26/13, 10:44 PM
#6

Tackar för era svar! Ska kolla upp de tips ni har gett mig. Återkommer framåt om det skulle va nåt mer fråga eller sånt.

Annons:
bamse6311
8/26/13, 11:45 PM
#7

Har också Comhem och har haft det sedan 2006 och det är väldigt få gånger som det varit några avbrott.

Tyvärr så har jag inte fått någon router från dem vilket jag egentligen skulle behöva för att få wifi till min smartphone.

Får väl ringa dem och "hota" dem med att gå över till Tele2 som också finns i fastigheten.

Har både bredband, hemtelefon, tv-box via Comhem.
(Tv-boxen använder jag dock inte då föreningen har kabel-tv).

Bästa hälsningar,
Bertil

Winta
8/27/13, 9:43 PM
#8

Ok tack Bertil då vet jag om det. Hoppas du kommer att få router till det. :)

bamse6311
8/27/13, 11:03 PM
#9

#8
Tackar så väldigt mycket för ditt svar.

Det hoppas jag också att jag kan få *skrattar*.

Har ju även här i fastigheten där jag bor som sagt var Tele2 via fiber och där får man en router om man tecknar sig för exakt samma tjänster som jag idag har från Comhem.

Dessutom så om jag skulle gå över till Tele2 via fiber så får jag samma hastighet både upp och ner vilket man inte får via tv-uttaget på Comhem.

Dock som sagt var så trivs jag bra med Comhem, bara jag får en router som jag kan ha wifi till för min "lur".

I vilket fall som helst så använder jag idag en kabel från modemet direkt till datorn vilket jag personligen föredrar.

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: