Annons:
Etikettköp-och-sälj
Läst 3392 ggr
Blanksteg
2013-08-30 18:34

Är denna dator bra?

Hej!

Jag funderar på att köpa denna dator:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=778866#extra

Någon som kan se ifall den är bra? (snabb, klarar The Sims 3 utan att bli seg efter ett tag, och… ja, jag vet inte riktigt vilka andra kriterier jag har, förutom att den ska hålla i minst två år).

Annons:
Zepp
2013-08-30 19:02
#1

Näe.. skall du köra Sims skall du ha en gamal dator.. gärna XP som är kompatibel med Sims tills de fixat uppdateringar!

Själva datorn är det inget fel på.. men du skall köpa ny Sims  för W8!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

lergrodan
2013-08-31 07:06
#2

#1 Vad jag vet så länge du har en speluppdatering (alltså spelversion) som släppts år 2013, så funkar det lika bra på win8 som på xp

Zepp
2013-08-31 11:19
#3

Så kan det vara.. det verkar hur som helst rätt svårt att få reda på vad som gäller för att få det att fungera på W8, för om du kollar här på forumet så är det många som undrar hur de skall få till det, när de köpt ny dator.

Och jag antar att det handlar om att de har spelversioner för XP?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

lergrodan
2013-08-31 11:55
#4

#3 Jag har själv aldrig spelat sims 3 på ett operativssystem nyare än xå, men jag har läst att sålänge man uppdaterar spelet så ska det funka. Så jag antar att det enda de behöver göra är att ladda ner en uppdatering.

Zepp
2013-08-31 12:10
#5

Jo jag lyckades hitta en sådan länk en gång till alla som har problem med Sims och ny dator med W8.

Men.. det var väldigt dåligt med information på deras site!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaybrew
2013-08-31 14:06
#6

Det finns ett flertal operativgenerationer mellan xp och w8 så man behöver ju inte hoppa direkt på w8 utan kanske landa på w7 innan.

XP är föräldrat men duger gott till hobbydatorn som står i förrådet för att tas fram o nostalgispela på i framtiden precis som vic64.

Man får helt enkelt googla till sig kunskaper, man kollar den datorn man tror är bra och är inom budget sen googlar man på de olika komponenterna o kollar tester. grafikkortet är det centrala när det kommer till spel. där kan man då googla grafikkortsnamnet kombinerat med spelnamnet man ämnar spela mest. Vips massa info.

Sen är det bra att lära sig lite om komponenterna så man förstår vad som är vad, och varför man tex får så mycket mer för pengarna när man köper en stationär än laptop.

/Fridaybrew

Annons:
Blanksteg
2013-08-31 22:49
#7

Tack för svaren!

Det är himla svårt det här med att hitta en dator. Troligtvis så behöver jag nog inte mycket, men är likväl oerhört kräsen och vill ha det bästa. *suck*

Jag har kollat in de här två också:

http://cdon.se/hemelektronik/acer_aspire_m3-581t-33216g12makk_(nx.ry8ed.029)_intel_core_i3_3217u_6gb_128gb_ssd_w8_15.6_inch_intel-21301845

Denna har 128 SSD (hur mycket HDD motsvarar det?) och 6 GB ram (max…) och 8 h batteritid.. Och den väger bara 2,25 kg (vilket är ett stort plus då jag gärna bär med mig datorn). Men den har bara i3. Vilken skillnad gör egentligen det sistnämnda? Vad är det som blir bättre med t.ex. i5? Snabbheten? Jag behöver egentligen inte kunna spela The Sims 3 på den (börjar ändå att tröttna - och vill gärna att datorn ska hålla i minst två år), men "måste" kunna använda streamingtjänster såsom netflix, svtplay, osv. utan att behöva vänta länge. Jag är också väldigt tveksam till tangentbordet, med så pass skilda tangenter, eller vad man nu säger. Datorns utseende öht gillar jag inte så mycket, men det är inte så viktigt. Tangenterna är viktiga dock, då jag skriver väldigt mycket. Dessutom så är HDMI-, USB- osv.-hålen på baksidan av datorn…

http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_ah532_intel_i7-3632qm_6gb_500gb_15.6_w8-21464868

Denna har i7! Och Blu-ray. Och så är batteritiden ca 6 h. Har dock läst att skärmen och upplösningen inte är något vidare.

Vilken av dessa tror ni är bäst?

Fridaybrew
2013-08-31 23:52
#8

fujitsun iom att den har ett dedikerat grafikkort, dock är alla laptopgrafikkort sämre än vanliga stationära dito.

Dock vet jag ej kompatibiliteten med Sims, var ngn här på forumet som hade ett gtx620m kort o lyckades inte spela sims med alla expansioner som de ville.

Om du vill ha det bästa så får du läsa på mer =)

Tex bör du googla till dig kunskaperna som du undrar om, exempelvis hur mkt hdd en 128 ssd motsvarar =)

Jag själv skulle inte köpa en laptop alls. men om jag var i din sitts skulle jag läsa på mer innan jag gjorde mitt slutgiltiga val.

Är det något du inte förstår så googla på det.

I slutändan är det du som klickar på köpknappen.

Kolla prisjakt.se och lär dig funktionerna som finns där kan man enkelt jämföra datorer sida vid sida. supersmidigt. Samt att man ser vart det är bäst pris dessutom.

/Fridaybrew

Blanksteg
2013-09-01 19:12
#9

The Sims är inte så viktigt, längre.

Ja, jag försökte googla ang. SSD och HDD, men hittade inte svaret på min fråga.

Jag har övergett ovan nämnda datorer nu.

Har istället typ bestämt mig för denna:

http://www.siba.se/product/14113403/lenovo-g505-a6-16gb-1tb?ref=section&sec=9283869928386310682866#prod-stock

16 GB ram, 1000 GB HDD och 6 h batteritid. Dock så är det en AMD-processor. Men min nuvarande dator har också AMD, och är rätt nöjd med den.

Vet inte riktigt vad jag ska googla på för att få svar på denna fråga men… har processorn något att göra med nätverkshastigheten? Eller vad är det man ska kolla på? Min nuvarande dator har inte så stor nätverkshastighet. Vet inte om det beror på datorn, men testade hastigheten på bredbandskollen.se och mitt bredband ska klara av upp till 100 MBit/s, men resultatet landade bara på ca 20 Mbit/s.

Zepp
2013-09-01 19:24
#10

AMD och INTEL är processorer.. olika tillverkare bara.. ungefär som Volvo eller FORD.. vilken är bäst??

Kika i stället på Benchmarken, det betyder mest för de flesta!

http://www.inet.se/kategori/81/notebook-14-16-?Sort=price-a

Då har du sannolikt problem med nätverket och inte med datorn!

http://www.bredbandskollen.se/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaybrew
2013-09-01 19:46
#11

Låter som du kör trådlöst hemma

/Fridaybrew

Blanksteg
2013-09-01 19:55
#12

Ja, det gör jag. Har testat att ha den där sladden i, men det gjorde bara en väldigt liten skillnad. Testade med att ha den i, och avslutade alla program som kördes och stängde alla fönster osv., men resultatet blev ändå bara ca 25 Mbit/s.

Jag kommer ihåg dock att det gick mycket snabbare de första månaderna efter att jag skaffat bredbandet. Kan det kanske vara så att modemet tagit skada?

Zepp
2013-09-01 20:04
#13

Mnjae.. snarare kablarna i marken i så fall!

För när det gäller modem så antingen funkar de.. eller så slutar de bara att fungera rätt av!

Du har testat med patchkabel.. och då har du minst.. 100 Mbits/sek mellan modem och dator.. oftast 1000 Mbits/sek!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Fridaybrew
2013-09-01 20:52
#14

troligen så att du fortfarande kör trådlöst trots kabel i. Det är inte brukligt men kan bli så ibland.

/Fridaybrew

Upp till toppen
Annons: