Annons:
Etikettwindows
Läst 3577 ggr
[TrevorS]
2013-08-31 00:44

qvo6 även efter ominstallation

Köpte en ny dator och fick den bara för några dagar sedan. När jag avinstallerade Norton som fanns förinstallerat på datorn (då jag vill ha avast) märkte jag att några nya program installerades och visades appar på skrivbordet som jag inte ens klickat eller valt. Sedan när jag går in via webläsaren öppnas en sökmotor qvo6.com. Har avinstallerat programmet och följt diverse sidor för att bli av med den att ta bort i registret, temp-filerna och liknande. Inget fungerade så jag installerade om via fabrikåterställningspartionen som medföljde.

Det första som händer när jag startar upp datorn efter återställningen så öppnades sökmotorn i alla fall. Men när jag ändrade om startsidan och startade om Explorer så syns den inte, inte någon app i avinstallation finns kvar inte heller efter jag tog bort Norton. Finns det kvar eller vad ska jag göra? Fattar inte hur jag kunde fått det.

Är Windows 8 på datorn.

Annons:
Zepp
2013-08-31 11:34
#1

Det är ett Adware, som kapar din hemsida och skickar reklam till dig.

Pröva med att använda Adaware.

Men.. börja med att hämta hem Avast, lägg det på en sticka/DVD, gör en factory reset, var inte ansluten under tiden, avinstalera Norton, Instalera Avast.. skapa särskildt Surfkonto utan adminbehörighet, och ett adminkonto, med behörighet!

Surfa sen alldrig med adminrätt.. för då ger du alla datorer på hela Internet samma behörighet på din dator.

Surfkontot behöver inte ha lösenord, men adminkontot skall ha det.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[TrevorS]
2013-08-31 12:12
#2

Dum fråga för någon som gick från windows 98 till mac's till windows 8: Hur gör man det där med adminbehörighet och surfkonto? När jag startar datorn måste jag skriva in mitt lösenord för att komma in på datorn.

Zepp
2013-08-31 12:51
#3

Först så gör du fabriksåterställningen.. så är du där du började när datorn var ny!

Men testa först att skapa nya konton.. har själv inte någon W8.. men tidigare i alla andra Windows så gjorde man det i kontrollpanelen.. den bör finnas där någonstans.. dold så att folk skall få problem.

Passa som sagt på och gör olika experiment innan fabriksåterställningen, sen vet vet du hur och varför.

Lär finnas någon patch att hämta så man får tillbaka vanliga menyer till W8.

Iomed att datorn är såpass ny, så lär du inte ha sparat särskildt mycket ännu på den.. och då är det läge att experimentera.. så man lär sig något.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.505643/sa-trollar-du-fram-start-menyn-i-windows-8

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[TrevorS]
2013-08-31 13:06
#4

Men hur startar man konton? Ursäkta men det är som att sätta en blind person vid en dator, jag fattar nada, ingenting verkar vara logiskt. Hur stänger man av det där med adminrätt som du pratar om? 

Jag har återställt en gång till nu, men samma sak. Men så fort jag byter startsida så syns det inte mer.

Måste erkänna att jag börjar få lite ångest över att köpt denna pc, det är som grekiska. Har ju inte ens installerat något på den mer än avast och innan man installerade eller ens har hunnit surfa så får man virus på den. Var ju inte gratis dator direkt. 😕

Zepp
2013-08-31 13:16
#5

Altså.. skilj på återställning och Factory reset!

Ja altså, om du har en oskyddad dator kopplad till Internet så tar det cirka 8 sekunder innan något otyg har instalerats på din dator.. iomed att du är inloggad på ett adminkonto!

För.. iomed att du har anslutit till Internet med adminrätt så har du oxå tillåtit hela världen att instalera vad de vill på din dator!

Sen så.. du får oxå fundera på var du tagit Avast ifrån, det skall du bara göra från deras egen sida, då andra kan ha klämt in något du inte vill ha i deras uppladdning.

Enklast för dig som tydligen inte är så datorvan är att göra Factory Reset.. och börja från början!

Men som sagt vad börja med att experimentera!

Det du har fått in är altså inget virus/trojan/rootkitt eller liknande utan Adware.. rätt ofarliga små program som kapar din browser.. men f'n så irriterande!

Går lätt att bli av med dessa brukar gå att fixa med 4 timmars roligt men hårt arbete om man är en van datoranvändare!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[TrevorS]
2013-08-31 13:33
#6

Jag förstår vad du vill att jag ska göra, men vet inte hur man gör, kan du förklara hur man gör dessa:

Hur gör man factory reset?

Hur tar man bort adminrätt?

Hur skapar man ny användare?

Datorvan är jag väl, men inte med windows, rätt okänd mark för mig. Har aldrig ens varit med om fenomenet på min mac tidigare som jag haft i mer än 6 år.

Annons:
Zepp
2013-08-31 13:45
#7

Factory Reset når du i Bootmenyn.. på min dator är det F11.

Du har en installationspartition på en dold partition på datorn.. som du når antingen via någon F-tangent vid booten eller via någon meny.

Man tar inte bort Adminrätt, man skapar ytterligare ett konto.. där man kan surfa obehindrat utan denna rätt att installera saker på datorn!

Man går in i Kontrollpanelen eller vad det nu kallas för på W8 och lägger där till en ny användare och som man sen ger de rättigheter som är lämpligt!

Tar du bort Adminrätt på alla konton så får du alldrig tillbaka det mer.

"Hitta Windows 8 Kontrollpanelen"

http://www.reviversoft.com/sv/blog/2012/10/find-the-windows-8-control-panel/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[TrevorS]
2013-08-31 13:59
#8

Försöker lägga till ett nytt konto, men för att göra detta måste man fylla i sin e-post, då står det att jag redan har ett konto på datorn.

Zepp
2013-08-31 14:03
#9

Var är du nu.. låter som mailkonto?

Och användarkonto har inget med mail att göra!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[TrevorS]
2013-08-31 14:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag är inne på användarkonton.

[TrevorS]
2013-08-31 14:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Kommer dit när jag försöker lägga till här.

[TrevorS]
2013-08-31 14:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här kräver de e-post.

Gästkontot kan inte nås heller verkar det som.

Zepp
2013-08-31 14:44
#13

Ja altså jag har inte W8.. men lägg till en ny användare!

Den kan du kalla för Surf eller Trevor.. såvida inte administratören heter Trevor redan!

Surfaren behöver inte ha lösenord.. om den har begränsad behörighet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[TrevorS]
2013-08-31 14:53
#14

Men kan ju inte lägga till ny användare. Måste fylla i en ny e-post, det är det första fönstret som kommer upp. Eller kan man komma förbi detta menar du? Jag kommer inte förbi första fönstret att lägga till ny användare. Kanske någon annan som vet?

Zepp
2013-08-31 15:01
#15

Har som sagt vad inte W8.. men om det är det konto du skall läsa dina mail på så lägg till din mailadress!

Som sagt var inte rädd för att göra fel.. iomed att datorn är ny och du kan göra en factory reset utan att förlora en massa som du sparat på datorn så är det trial and error som gäller!

Det där ser ut som typiskt modernt strunt för att underlätta för användare men ställer bara till det!

Välj att logga in utan att ange något mailkonto.. och se hur det blir.

Du kan ju lägga till en massa konton bara för att se hur det blir.. och sen kan du radera de som inte blev så som du vill ha dem.

Var inte såå rädd för att experimentera.. du gör sen en Factory Reset!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[TrevorS]
2013-08-31 15:02
#16

Jag skrev in min e-post men stod att den redan används på datorn, att man måste använda en annan e-post. Men får googla lite, bara rädd att gå in på någon annan sida bara.

Zepp
2013-08-31 15:05
#17

Varför inte bara använda alternativet lägg till en annan användare?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[TrevorS]
2013-08-31 15:39
#18

Nu fattar jag inte alls vad du menar? Det är ju det jag valt, men då kommer det upp så jag måste skriva in en e-postadress.

Zepp
2013-08-31 15:44
#19

Eh.. vad händer om du trycker på Nästa?

Iomed att knappen Nästa inte är släckt tyder det på att du kan trycka på den.. utan Mailadress!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[TrevorS]
2013-08-31 16:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Nej, det går inte, det blir så här när man klickar på nästa utan att fylla i e-postadress.

Annons:
[TrevorS]
2013-08-31 16:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Enligt hjälp så ska varje användare använda sin egna e-postadress på grund av säkerhet. Med andra ord kan jag inte skapa ny användare om man inte har någon mer e-postadress. Man måste logga in på den också för att det ska funka.

Men enligt hotmail får man bara ha 1 e-post per person (iaf sist jag läste igenom godkännandet)

Om jag fyller i min e-post blir det så här:

[TrevorS]
2013-08-31 16:13
#22

Nu funkade det helt plötsligt när jag klickade på logga in utan microsoft konto. Märkligt, försökte flera gånger…put man blir…tack för hjälpen i alla fall.

Zepp
2013-08-31 16:14
#23

Jovisst.. j**la skit.. antagligen är de snälla tror de.. men mest dumma.. oså har försäljningen av datorer sjunkit som en gråsten.. för ingen vill ha W8!

Finns längst ner logga in utan Microsoftkonto.. varför man nu vill ha ett sådant??

Man kan ju undra varför Administratören behöver ett konto hos MS eller mejl över huvudtaget, det är ju bara ett konto som man har på sin dator för att göra systemändringar med!

Vilket leder till tanken att det e så man skall göra??

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: