Annons:
Etikettövrigt
Läst 1247 ggr
Evaline
8/31/13, 2:27 PM

TV som datorskärm

Hejsan! Jag har nyss skaffat en vga-kabel (+ ljudkabel) och kopplat ihop teven och datorn så att jag kan använda teven till att se på streamad film!

Dock har det uppstått ett litet problem som jag inte vet hur jag skall lösa: när jag väljer upplösning på skärmen så kan jag bara ha 800x600 för att bilden skall täcka tv-skärmen. När jag då ser på film, så "flyter" det liksom inte på, utan blir lite stelt och hackigt.

Vad beror det på? Finns det något sätt att lösa detta på? När jag höjer upplösning så blir bilden mindre och med för hög upplösning så stå det "stöder ej formatet" på tv:n.

vi har en grundig lcd 40 vle 7139 br och min dator är en ett par år gammal dell (utan möjlighet för hdmi)

Finns det någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig? Kan jag lösa det här eller är det som det är?

Annons:
Inkanyezi
8/31/13, 10:18 PM
#1

Förmodligen ska du minska upplösningen, inte höja den. En TV brukar inte ha lika hög upplösning som en datorskärm. Du får helt enkelt prova dig fram till vilken upplösning som kan funka.

Fridaybrew
9/1/13, 1:05 AM
#2

TVn har naturligtvis vanliga upplösningen 1920x1080

/Fridaybrew

Evaline
9/1/13, 2:27 PM
#3

Läste ni inlägget? Jag skrev väldigt tydligt att den enda upplösning som fungerar är 800 x 600, annars förminskas bilden (dock går bildkvalitén upp)

Fridaybrew
9/1/13, 2:33 PM
#4

Klart vi läste, men nu kan du lösa det där själv!

Enjoy

/Fridaybrew

Zepp
9/1/13, 2:35 PM
#5

Begränsningen ligger i grafikkortet på datorn!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
9/1/13, 2:40 PM
#6

Det finns ju två begränsningar, dels bildskärmens upplösning, och dels grafikkortets förprogrammerade lägen. Kortets drivrutin har troligen inte fått någon information om vilken skärm det handlar om. Ta reda på vilken upplösning som är möjlig på din TV, och se om det finns möjlighet att ställa in det med drivrutinen som du har till grafikkortet. Eventuellt kan det finnas en uppdaterad drivrutin att hämta från tillverkaren av grafikkortet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: