Annons:
Etikettövrigt
Läst 1990 ggr
healing-mammut
9/4/13, 1:33 PM

Kopiera text från internet till Open Office

Halloj

Jag skriver i ett dokument i Open Office och vill kopiera in en text från internet. När jag gjorde det i Microsoft Office (med reservation för vad det heter…) så kom det alltid upp en fråga om man ville anpassa den inkopierade texten till övrig text. Jättesmart funktion som jag tyvärr inte hittar i Open Office :(

Någon som vet kortommando, inställning eller var jag ska gå in för att göra det? Om det går att göra det i gratisversioner, vad vet jag.

Annons:
Halvdansken
9/4/13, 2:29 PM
#1

Det är väl bara att kolla font och storlek på den existerande texten och ändra den inkopierade. Glöm inte källhänvisning på det du tar från nätet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

ru4real
9/5/13, 10:07 AM
#2

Kan man inte högerklicka och välja att importera som text? Och sen använda dig av den lilla "målarrollern" för att kopiera format och sen måla över det i den nya texten?

Lite pilligare, men det funkar?

papa-bear
9/5/13, 6:12 PM
#3

om man skriver med normalt format, t ex times new roman 12 som jag gör, är det väl bara att markera texten och trycka på tangenterna ctrl+mellanslag? i ms office i alla fall.

Inkanyezi
9/7/13, 11:33 AM
#4

I min variant av OO ör det ctrl+skift+blanksteg för att få standardformat. Ctrl-blank ger fast blanksteg. Om man klipper en text och innan man droppar den trycker ctrl+skift+blanksteg så droppas den i standardformatet i dokumentet.

healing-mammut
9/19/13, 12:44 PM
#5

Hej igen. Jag gör precis såhär: markerar texten jag vill kopiera öppnar upp ett open office dokument (open office org writer) och försöker klistra in den. Jag försöker kopiera med ctrl c men inget händer. Och när jag högerklickar så kommer inte några alternativ upp…..Måste vara något som ska bockas i alt bockas av. Eller?

det ser likadant ut om jag försöker kopiera en text jag skrivit i open office.

[Nathalie62]
9/19/13, 2:06 PM
#6

Kan du inte använda en textredigerare först? Det borde ju kunna anpassas där innan du sen kopierar det till open office.

Annons:
healing-mammut
9/19/13, 2:16 PM
#7

…förlåt men vad är en textredigerare??

Halvdansken
9/19/13, 2:28 PM
#8

Vad är det för text du försöker kopiera? Har för mig at man kan göra text kopieringsskyddad.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Inkanyezi
9/19/13, 4:40 PM
#9

Nej, det går inte att kopieringsskydda en text. Däremot kan man presentera text på ett par olika sätt, så att den inte kan kopiera som text; endera i form av en bild, eller att den öppnas av ett Flash-skript.

När man kopierar text, finns det två sätt att sedan droppa den i ett annat program. Det ena är att man släpper det som text, och då får det standardformatet i programmet där man släpper det, eller så kan man droppa det med formatering, och då behålls textformatet från ursprungsprogrammet.

Hur det hanteras som "default" varierar lite beroende på vilket program och vilken version man droppar texten i. I min version av OO får jag standardformatet i det dokument där jag släpper texten, men jag kommer ihåg att när jag använde Microsoft Office på jobbet så behölls formatet från ursprungsdokumentet, om jag inte valde att släppa det som text med höger musknapp.

Halvdansken
9/19/13, 5:14 PM
#10

#9. Det var typ sånt jag menade. Jag vet att vi på jobb har fått dokument som man inte kan göra en copy/paste på.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Nathalie62]
9/19/13, 7:28 PM
#11

#7, Det är ett datorprogram för att redigera oformaterad text och ett sådant kan ha stöd av många olika dokumentformat. Ett exempel är Notepad++

Upp till toppen
Annons: