Annons:
Etiketthårdvara
Läst 780 ggr
ilb
9/7/13, 10:53 AM

Ny dator - hjälp!

Min dator håller på att lägga av så jag måste köpa en ny inom det snaraste. Någon som vill hjälpa mig? Jag kan i princip inget om datorer men jag måste ha en dator! 

Jag vill ha en stationär. Det behöver inte vara en värsting. Jag varken spelar spel eller laddar ner musik, film eller något annat. Jag använder den till att surfa, lägga in bilder och betala räkningar. Ungefär. En hyfsat snabb tantdator alltså. 😉

Jag vill köpa hela paketet nytt, dator, skärm, mus, tangentbord. Jag har bredband med modem över telefonen och router, jag kanske måste köpa det också nytt, ingen aning. Skrivaren jag har är en brother DCP-7030, den vill jag kunna fortsätta använda. 

Eftersom det inte finns någonstans i stan man kan köpa över disk vad jag vet måste jag kunna köpa paketet på nätet. Jag behöver hjälp med var jag kan köpa grejerna och exakt vilka produkter jag ska köpa. Helst med länkar till artiklarna. 😉

Annons:
Halvdansken
9/7/13, 11:05 AM
#1

Om du inte har specialintressen som tex spel som kräver snabba grafikkort, så är en helt vanlig standard maskin helt ok. Oftast säljs ju maskinen utan tangentbord och mus, så det får du köpa separat. Att köpa en bra skärm tycker jag kan vara större problem än själva datorn.

Av nån märklig anledning har många stationära inte inbyggda trådlösa nätkort, så om du kör trådlöst (du har inte en sladd mellan router och dator)  så kolla det, annars funkar det utmärkt med en USB-variant. Det har vi på våra.

Skrivare vet jag inget om. Utgår från att du har en windows-maskin, tänk då på att du får Windos 8 nu, den kan vara lite svårare i starten då det skiljer sig en hel del från XP/Vista/W7, eller vad du nu har.

Men varför en stationär? Om du inte använder den till annat än det du skriver, så fungerar väl en laptop utmärkt?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

ilb
9/7/13, 11:13 AM
#2

Tack för svaret.

Det är Windows. Jag har Vista nu. Det finns en sladd mellan router och dator. Jag känner att jag vill ha det som jag har det nu av den anledningen att jag är glad om jag fattar detta något så när! Trådlöst vågar jag mig inte på.

En stationär därför att jag inte gillat dom små tangentborden jag sett på laptopar. Jag skriver en del och vill ha ett tangentbord som är lätt att använda. Fast man kan kanske koppla ett vanligt tangentbord till laptopen? Men laptop är väl trådlöst eller jag har fel för mig? Jag kan så lite om sånt här så det är ett under att jag klarat mig hittills!

Upp till toppen
Annons: