13. Övrigt

Skoldator med Linux (Ubuntu)

2013-09-08 21:23 #0 av: Scorpio97

Vi har fått skoldatorer som har Linux/Ubuntu som operativsystem. Jag har aldrig använt det förr (hade inte ens hört talas om det), och det är rätt annorlunda från windows xp (som jag har på min vanliga dator). 

Började fundera, och insåg att jag kanske borde ladda ner någon form av antivirus...? Samt ett städprogram kanske (jag har CCleaner på vanliga)

Så har någon något tips på bra antivirus/brandvägg samt städprogram till Linux?

Vill gärna ha tips på musikspelare också, windows mediaplayer funkar ju inte (; Har något som heter gmusicbrowser installerat, någon som vet om det är bra?

Något annat jag bör ha? 

//Jessie

Anmäl
2013-09-08 21:26 #1 av: Xristina

Jag har för mig att Linux inte får virus... alltså att det knappt finns några virus alls för det operativsystemet.

Anmäl
2013-09-08 23:25 #2 av: Koggr

Brandvägg kommer med i installationen, antivirusprogram finns säkert men det är väldigt ovanligt med virus i Linux i jämförelse med Windows. Städprogram har jag nog aldrig använt heller med Linux..

Anmäl
2013-09-09 02:03 #3 av: Inkanyezi

Mediaspelare och annat du behöver finns troligen redan.

För att installera program krävs att du har administratörsrättighet på din dator, och det är enkelt att leta upp och ladda program. Det finns ett menyval för att göra det (System>Administration>Pakethanteraren Synaptic), och programmen ligger i något som kallas "repositories". Det går att använda i stort sett alla repositories som finns, men de som är enklast är de som är förinställda.

Program som CCleaner behövs inte, eftersom Linux har ett helt annat filsystem än Windows, och också hanterar minnet annorlunda. Såna problem som fragmentering behöver man aldrig bekymra sig om, men man bör alltid låta systemet göra sin kontroll av filsystemet som det gör med emellanåt. Ibland när datorn startar, tar det längre tid, medan filsystemet kontrolleras för felaktigheter och repareras om det behövs. (Kan hoppas över med Esc, men det rekommenderas inte.)

Så troligen har datorn redan alla program som behövs för skolarbetet, och det finns antagligen redan en mediaspelare, så att allt du behöver göra för att spela av något är att klicka det när det dyker upp på skärmen. Eventuellt kan du behöva någon codec till media som kommer senare än ditt system gjordes, och om du vill ha en annan mediaspelare, så kan man hämta exempelvis VLC.

Men för det mesta behöver man inte installera något mer, utan allt finns. Det är bara att köra.

Anmäl
2013-09-09 09:36 #4 av: Kaj

Det är självklart att även Linux och andra operativsystem kan få virus precis som Windows kan få det. Det finns inge  automatisk mekanism i ett operativsysystem som kan hindra ett virus att planteras.

Att det finns så få på ex Linux och så många på Windows beror på att Windows har en mycket större marknadsandel. Om man vill få så stor spridning som möjligt för sitt virusprogram, spyware etc så lär man ju siktia in sig på den plattform som är mest spridd. Därav orsaken till att Windows drabbas mest men alla operativsystem är preicis lika sårbara.
Så vill man skydda sig så är ett Anitvirus program, en brandvägg och ett antispyware att rekomendera. Samt att man är "klok" när man använder datorn. klicka aldrig på länkar eller bilagor i filer som du inte vet vad det är.

Anmäl
2013-09-09 11:00 #5 av: Inkanyezi

När man i Ubuntu använder ett konto med admin-rättigheter så installeras inga program utan att man inför installationen anger lösenordet. När man öppnar Synaptic eller på kommandoraden använder sudo för att hämta och installera program, så godkänns inte det om man inte anger adminlösenordet. Systemet innehåller brandvägg.

Jag har sedan mitten av nittiotalet använt Linux och från 2005 kört Ubuntu, och hittills har ingenting installerats utan att jag själv har gjort det.

Men man bör så klart inte installera vad som helst. Det finns främst instick till webbläsare som kan vara tveksamma.

Anmäl
2013-09-09 20:51 #6 av: Zepp

Det funkar likadant i Windows!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-09-10 20:03 #7 av: [PeterWem]

https://help.ubuntu.com/community/Antivirus

http://ubuntu-se.org/wiki/S%C3%A4kerhet_i_Ubuntu

Personligen använder jag inte antivirus till mitt ubuntu. Däremot har jag tillägget NoScript i Firefox.

Som musikspelare använder jag Rhythmbox. Guayadeque verkar däremot fått bättre omdöme. Du finner den när du söker i programcentralen för ubuntu.

Anmäl
2013-09-12 10:43 #8 av: VSK

Klart som tusan att Linux kan få elak kod. Allt annat är bara naivt att tro.

Rekommenderar starkt Antivirus. 

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. 
Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika här. Gillar du allt som har med fågelskådning att göra så kolla här

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.