Annons:
Etikettövrigt
Läst 2183 ggr
Scorpio97
2013-09-08 21:23

Skoldator med Linux (Ubuntu)

Vi har fått skoldatorer som har Linux/Ubuntu som operativsystem. Jag har aldrig använt det förr (hade inte ens hört talas om det), och det är rätt annorlunda från windows xp (som jag har på min vanliga dator). 

Började fundera, och insåg att jag kanske borde ladda ner någon form av antivirus…? Samt ett städprogram kanske (jag har CCleaner på vanliga)

Så har någon något tips på bra antivirus/brandvägg samt städprogram till Linux?

Vill gärna ha tips på musikspelare också, windows mediaplayer funkar ju inte (; Har något som heter gmusicbrowser installerat, någon som vet om det är bra?

Något annat jag bör ha?


//Jessie

Annons:
Xristina
2013-09-08 21:26
#1

Jag har för mig att Linux inte får virus… alltså att det knappt finns några virus alls för det operativsystemet.

Koggr
2013-09-08 23:25
#2

Brandvägg kommer med i installationen, antivirusprogram finns säkert men det är väldigt ovanligt med virus i Linux i jämförelse med Windows. Städprogram har jag nog aldrig använt heller med Linux..

Inkanyezi
2013-09-09 02:03
#3

Mediaspelare och annat du behöver finns troligen redan.

För att installera program krävs att du har administratörsrättighet på din dator, och det är enkelt att leta upp och ladda program. Det finns ett menyval för att göra det (System>Administration>Pakethanteraren Synaptic), och programmen ligger i något som kallas "repositories". Det går att använda i stort sett alla repositories som finns, men de som är enklast är de som är förinställda.

Program som CCleaner behövs inte, eftersom Linux har ett helt annat filsystem än Windows, och också hanterar minnet annorlunda. Såna problem som fragmentering behöver man aldrig bekymra sig om, men man bör alltid låta systemet göra sin kontroll av filsystemet som det gör med emellanåt. Ibland när datorn startar, tar det längre tid, medan filsystemet kontrolleras för felaktigheter och repareras om det behövs. (Kan hoppas över med Esc, men det rekommenderas inte.)

Så troligen har datorn redan alla program som behövs för skolarbetet, och det finns antagligen redan en mediaspelare, så att allt du behöver göra för att spela av något är att klicka det när det dyker upp på skärmen. Eventuellt kan du behöva någon codec till media som kommer senare än ditt system gjordes, och om du vill ha en annan mediaspelare, så kan man hämta exempelvis VLC.

Men för det mesta behöver man inte installera något mer, utan allt finns. Det är bara att köra.

Kaj
2013-09-09 09:36
#4

Det är självklart att även Linux och andra operativsystem kan få virus precis som Windows kan få det. Det finns inge  automatisk mekanism i ett operativsysystem som kan hindra ett virus att planteras.

Att det finns så få på ex Linux och så många på Windows beror på att Windows har en mycket större marknadsandel. Om man vill få så stor spridning som möjligt för sitt virusprogram, spyware etc så lär man ju siktia in sig på den plattform som är mest spridd. Därav orsaken till att Windows drabbas mest men alla operativsystem är preicis lika sårbara.
Så vill man skydda sig så är ett Anitvirus program, en brandvägg och ett antispyware att rekomendera. Samt att man är "klok" när man använder datorn. klicka aldrig på länkar eller bilagor i filer som du inte vet vad det är.

Inkanyezi
2013-09-09 11:00
#5

När man i Ubuntu använder ett konto med admin-rättigheter så installeras inga program utan att man inför installationen anger lösenordet. När man öppnar Synaptic eller på kommandoraden använder sudo för att hämta och installera program, så godkänns inte det om man inte anger adminlösenordet. Systemet innehåller brandvägg.

Jag har sedan mitten av nittiotalet använt Linux och från 2005 kört Ubuntu, och hittills har ingenting installerats utan att jag själv har gjort det.

Men man bör så klart inte installera vad som helst. Det finns främst instick till webbläsare som kan vara tveksamma.

Zepp
2013-09-09 20:51
#6

Det funkar likadant i Windows!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[PeterWem]
2013-09-10 20:03
#7

https://help.ubuntu.com/community/Antivirus

http://ubuntu-se.org/wiki/S%C3%A4kerhet_i_Ubuntu

Personligen använder jag inte antivirus till mitt ubuntu. Däremot har jag tillägget NoScript i Firefox.

Som musikspelare använder jag Rhythmbox. Guayadeque verkar däremot fått bättre omdöme. Du finner den när du söker i programcentralen för ubuntu.

[VSK]
2013-09-12 10:43
#8

Klart som tusan att Linux kan få elak kod. Allt annat är bara naivt att tro.

Rekommenderar starkt Antivirus.

Inkanyezi
2013-09-12 11:18
#9

På den gamla MSDOS-tiden var virusen ofta elaka små programsnuttar som skadade själva systemet i datorn, så att det inte fungerade som det skulle. En del av de mer kända krypterade filsystemet successivt och krävde att man skulle köpa ett visst program för att kunna få tillbaka sina data, medan andra helt enkelt raderade filer eller hela filsystemet. I MSDOS var det mycket lätt att plantera in virus, eftersom systemet aldrig var tänkt för fleranvändarmiljö. Det räckte med att stoppa in en diskett i datorn för att smitta den, och själva bootsektorn var en populär plats att placera den elaka koden.

Moderna fleranvändarsystem har inte samma sårbarhet, så den elaka koden är numera sällan av sådan sort som arbetar djupt i systemet. Vanligare är att den utnyttjar naiva användare, och att syftet är att tillskansa sig pengar, genom att stjäla bankkoder eller få användaren att själv betala ut pengar. Det absolut vanligaste sättet att plantera in elak kod är att få användaren att installera någonting som är skadligt.

Just därför är sunt förnuft vid datoranvändningen ett av de starkaste motmedlen mot skadliga program. Om man i Ubuntu eller någon annan Linux-distro hämtar program från platser som inte finns med bland förråden, så ökar man risken. Det bästa sättet att slippa skadlig kod är faktiskt att aldrig besvara spam och att aldrig klicka i länkar som kommer med spam. Om man alltid bara raderar obeställd e-post som är på minsta sätt misstänkt, klarar man sig i de flesta fall. Det funkar i Windows också.

Windows har fortfarande allvarliga problem med skadlig kod, malware, men det mesta är inte virus, och det smittar inte, om man inte som användare gör någonting för att det ska smitta. Den skadliga koden gömmer  sig numera ofta i dokument ochy utnyttjar säkerhetshål i makrospråk som tillhör specifika program, exempelvis Microsofts Office-svit och deras VBA, som gör datorn mottaglig för malware. När programspråket Java introducerades var ett av skälen att man ville komma ifrån möjligheten att så enkelt plantera in skadlig kod. Dessvärre har Microsoft och andra utökat möjligheterna till skadlig kod via Javascript, som inte är Java, utan utökade funktioner i webbläsare, som kan arbeta djupare i systemet. Ganska självklart är den odokumenterade webbläsaren Internet Explorer mer utsatt än andra, men också Firefox kan drabbas av sådan kod när möjligheterna att skripta ökar. Därför är Noscript ett av de bättre verktygen för att hindra skadlig kod att komma in i datorn.

Så rådet för att slippa skadlig kod är främst använda förnuft på nätet. Radera all e-post som kan vara spam, helst utan att läsa den. Klicka aldrig på en länk i e-post, och varje gång man aktiverar en länk bör ska man titta i statusraden i webbläsaren att länken verkligen öppnar webbsidan som den förefaller peka på. Om man använder Windows ska man aldrig öppna en länk som har ett filnamn som slutar på .com eller något annat tillägg som är körbart i datorn.

På min tidigare arbetsplats var jag ensam om att i Windows ha tagit bort antivirus och enbart lita till mitt förstånd för att undvika smitta. Att jag avinstallerade F-Spot berodde på att det var kraftigt buggigt och hindrade mig från att spara mina ritningsfiler i min hemkatalog på servern. När vi fick ett massivt angrepp, som företaget tvingades använda konsult för att lösa, var min dator den enda som inte var smittad. Alla andra hade F-Spot som administrerades av konsultföretaget, men de hade lyckats få in skadlig kod, helt enkelt genom att godkänna att den installerades. Den skadliga koden hade två källor; den ena var ett e-postmeddelande från en affärspartner, och den andra var skärmsläckarprogram som hade installerats av en användare. Det skadliga e-postmeddelandet hade jag lagt i karantän, och jag hade också meddelat den som såg ut att vara avsändare att vi hade fått e-post med skadlig kod från hans konto. Tre av medarbetarna hade installerat programmet som det innehöll.

Upp till toppen
Annons: