Annons:
Etikettövrigt
Läst 1582 ggr
[Camia7]
9/13/13, 3:04 AM

kan den starta av sig själv?

Kan en bärbar dator som är på viloläge med skärmen nere vakna bara så där? Kan den starta av sig själv?

Annons:
Kaj
9/13/13, 9:25 AM
#1

Nej normalt inte.

Men det beror lite på vilka inställningar du har som skall väcka datorn.
För tangentbord, mus mm finns en inställning som talar om ifall dessa skall kunna väcka datorn till liv. Dessutom kan även nätverkskortet agera på detta och väcka datorn.

Om din dator vaknar utan att du petat på den eller så kan du via kommandotolken ta redan på vilken del som var ansvarig för att väcka datorn genom kommandot powercfg

Gå till startknappen och starta kommandotolken (cmd)
Skriv powercfg -lastwake

Om det var en enhet som du inte vill skall väcka din dator kan du skriva powercfg -devicedisablewake.
För att aktivera en enhet att kunna väcka datorn skriver du powercfg -deviceenablewake.

För att få fram alla kommandon för powercfg skriver du bara powercfg ?

[Camia7]
9/13/13, 6:05 PM
#2

Okej jag fattar ingenting men jag ska testa sen:) jag har ingen mus eller så som kan väcka den. När jag öppna skärmen stod de att datorn hade uppdaterat något Den har startat sig själv två nätter i rad vid ungefär samma tid men första gången hade den inte uppdaterat något

Zepp
9/13/13, 6:53 PM
#3

Jovisst har du Wake on lan aktiverat så gör den ur sin sömn när nätverket aktiveras!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
9/14/13, 8:55 AM
#4

Och visst har du "en mus eller så", även om det är en pekplatta eller pekskärm.

[Camia7]
9/14/13, 6:52 PM
#5

Vad aktiverat? jag har ingenting aktiverat. Jag har haft samma dator sen 2008 och den har aldrig startat av sig själv tidigare. Ja men "musen" är juh gömd under data skärmen

jag har andar hos mig som har gjort massa konstigt hemma så antar att det är den/dom

Zepp
9/14/13, 7:10 PM
#6

Wake on lan brukar vara aktiverat som standard.. och inställningen är i BIOS!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Kaj
9/16/13, 10:29 AM
#7

Som jag skrev tidgare så gå till startknappen och skriv cmd. När kommandotolken kommer upp skriv powercfg -lastwake

nu kommer du få svar på vad det var som väckte din dator.
Utifrån det svaret kan vi lättare hjälpa dig att slå av den enheten så den inte väkcer din dator längre.

Upp till toppen
Annons: