Annons:
Etikettoperativsystem
Läst 3779 ggr
[Nathalie62]
2013-09-18 13:29

Operativsystem

Vilket operativsystem kör ni med och är ni nöjda?

Själv använder jag windows 8, var lite fundersam först men nu tycker jag det är super.😃

Annons:
Fillixa
2013-09-18 18:04
#1

Jag gillar också Windows 8! Kör det på 2 datorer!

[Nathalie62]
2013-09-18 18:12
#2

Trevligt Fillixa. 🙂

Inkanyezi
2013-09-18 18:59
#3

Jag har genomgående använt Linux sedan 2005. Sedan mitten av nittiotalet har jag använt Linux som serverplattform, men från 2005 har jag Ubuntu på skrivbordet. Jag har inte haft några problem och kan inte tänka mig att gå tillbaka till Windows, som användes på företaget där jag jobbade fram till att jag gick i pension.

[Nathalie62]
2013-09-18 19:04
#4

#3, Intressant, det är inte många man hör som har Linux.

deeman
2013-09-18 19:54
#5

I jobbet = Windows 7 och OSX Mountain Lion
Privat = Ubuntu, OSX Mountain Lion

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


bamse6311
2013-09-18 20:05
#6

Jag kör fortfarande Win7.

Köpte visserligen Win8 då när det lanserades och har det både på USB-minne samt skiva som jag beställde samtidigt.

Trivs väldigt bra med Win7 och har läst så mycket negativt om Win8 så det är därför jag inte installerat Win8.

Har btw, stationär dator med vanlig skärm utan pekfunktion.

Jag har aldrig själv testat Linux men har funderat på att dra ner någon distribution och köra i en VB.

Har två kompisar som kör Linux och dom aldrig skulle kunna tänka sig något annat. Dom är alltså jäkligt nöjda
Den ena kör Ubuntu och den andra kör en Mint-distribution.

Är själv som sagt var jäkligt nöjd med Win7 även om jag också har en Win8 som jag inte installerat.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Ladydragon
2013-09-18 21:00
#7

Själv kör jag fortfarande Windows XP på stationära datorn men hoppas få tag på Windows 7 uppgradering….

bärbara datorn kör Windows Vista

Halvdansken
2013-09-19 00:07
#8

W7 och iOS på min iPad.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Koggr
2013-09-19 09:08
#9

Hemma: Windows 8 med Start8 för startmeny och boot to desktop… Dualbootar även xUbuntu (alltså ubuntu fast med xfce som fönsterhanterare då jag avskyr gnome3…)

Skolan: Pluggar linux just nu och av någon konstig anledning kör vi Scientific Linux, som är en dist baserad på CentOS som i sin tur är en dist baserad på Red Hat…. :D Om några veckor blir det dock Windows Server 2012 på skolan…

[Nathalie62]
2013-09-19 12:00
#10

#9, Start8 har jag förresten också, tycker det är jättebra att det fanns ett sådant redskap 😉

Ladydragon
2013-09-19 12:58
#11

svarade visst bara på halva frågan….svarar på andra halvan nu 

Windows XP är jag mest nöjd med kört med det i rätt många år nu 🙂

kan inte låta bli att säga det jag är minst nöjd med oxå Windows Vista herrejösses va trött man kan bli på dess seghet och märkligheter visst oki datorn har lite för lite ram minne oxå men ändå….
och ändå av nån anledning så sitter jag fortfarande med det j-kla operativsystemet på min bärbara dator… 🤔

[PeterWem]
2013-11-21 19:57
#12

Ubuntu 13.04.

Darktable finns inte till Windows, så då blev det enklare att bara gå över till Linux. GIMP fungerar dessutom bättre på Ubuntu än det fungerade på mitt Windows 7.

ru4real
2013-11-21 20:18
#13

Win 7 hemma, linux på mina servrar och ubuntu på en laptop, BackTrack (linux) på en annan…

Annons:
Jalking
2013-11-21 20:22
#14

Jag kör fortfarande Vista på min privata dator. I motsats till sitt rykte har det fungerat utmärkt, men nu börjar verkligheten ha kört ifrån hårdvaran. Nyare program är långsamma och sega. Börjar närma sig läge för ny dator, men W8 vill jag inte ha. Jag betraktar det mer som ett lekprogram än ett operativsystem. Kan inte MS komma med något bättre blir det någon Linuxvariant. Är faktiskt lite sugen på att rigga igång någon dator med Elementary OS och testa.

[Majbot]
2013-11-22 00:39
#15

Har haft 98, xp, vista (ren skit) och nu 7an som funkar rätt bra tycker jag. Har åttan på min laptop och det kan jämföras med en sophög i min mening. Helt värdelöst, sure helt okej om man kör med touch men för mig som kör med en gammal hederlig mus så är det jeffla frustrerande 😡

Ladydragon
2013-11-22 01:25
#16

#14 det finns fortfarande uppgradering till Windows 7 att köpa

Koggr
2013-11-22 12:41
#17

#15 kolla in classic shell alternativt start8 om man vill betala lite, där har du startmeny med inställningar för olika utseenden och funktioner. I grund och botten är Windows 8 ett bra operativsystem, men folk i allmänhet verkar missa att man faktiskt inte MÅSTE göra med deras nya gränssnitt utan det finns lösningar. Det roliga är väl också att folk dissar hela operativsystemet enbart på användargränssnittet när ett operativsystem är så mycket mer ;)

kissidor
2013-11-22 13:31
#18

tja det heter ju inte användargränssnitt för inte, så det är nog inte så förvånande att många beklagar sig 🙂. jag försöker själv bli klok på det efter att ha skaffat min första win 8-dator för nu snart två veckor sen. vi är inte kompisar än, men jag vägrar tro att jag är för dum för att lära mig begripa mig på det 😉. nån form av en en liten kurs/tutorial skulle säkert inte ha skadat, men som det nu är kör jag trial and error, vilket naturligtvis tar lite längre tid

men som jag skrev i en annan tråd - man inser nu hur bortskämd man blivit med android och iOS, de känns båda rätt så intuitiva i jämförelse 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

Koggr
2013-11-22 13:41
#19

Kan ju också säga att jag skulle inte köra Win8 om det inte vore för att man kan få tillbaks startmenyn igen genom 2 olika program. Behöver inte ens starta om efteråt, och är mycket sällan inne och pillar i "metro" eller vad dom nu kallar det nu för tiden. Men generellt är operativsystemet Windows 8 väldigt bra, ja "metro" är en stor flopp minst sagt men tar man bort det, vilket jag gjort, är jag mer än nöjd :)

kissidor
2013-11-22 14:17
#20

ja jag ska helt klart kolla upp de där alternativen 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
[Majbot]
2013-11-23 00:16
#21

Dålig design i vilket fall därför stör den mig.

Zepp
2013-11-23 14:30
#22

Om kunderna blir irriterade så är det per definition ett misslyckat OS!

Annars så kör jag det OS som datorn levererades med.. de brukar vara optimala för just den hårdvaran.

Sen så.. måste man alltid ställa om alla OS så de passar en bäst, samt avinstalera alla dessa gratis och provapå-program som datorerna är nerlusade med nu för tiden.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kissidor
2013-11-23 16:14
#23

ja nu sitter jag här med classic shell iaf, skönt - tack för tipset 🙂! 

lite OT men en del av mina åtgärder för att bli så nöjd på alla sätt som jag hoppats på med min nya dator med win 8 - dessutom hämtade jag ut lite bra att ha-saker på posten idag, trådlöst belyst tangentbord och mus för när man behöver jobba och inte bara lattja med den, och en hdmi-adapter mini till vanlig så man kan koppla till teven eller annan större skärm när man känner för det. (det är en ultrabook.) tänkte först att man kanske inte behöver ha en mus när man har dels touchskärm och dels den där pekplattan - men fyyyyy alltså för att försöka använda pekplattan 🤮. och ska jag jobba som sagt så behöver jag mus, det upptäckte jag ganska snart. tangentbordet på den var inte så pjåkigt egentligen, det går riktigt hyfsat att knattra på bara man kommer ihåg att de har satt en Fn-tangent där Ctrl "ska" vara - men eftersom jag titt som tätt behöver jobba på kvällarna så var belyst bara sååååå nice - och en numerisk pad är ju inte heller helt fel!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Razzora
2013-11-24 02:15
#24

Jag har Windows 7 på min laptop, Vista på min stationära, XP på min acer one.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

bamse6311
2013-11-24 07:18
#25

#23 kissidor

HÄR lite om Win8 men misstänker att du kollat sådant redan Skrattar

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
2013-11-24 07:22
#26

faktiskt inte bertil, jag har bara kört trial and error hittills, lite tjurskalligt tyckt att jag måste väl klara av att lista ut det själv. men det är nog dags att läsa på lite nu :)

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
2013-11-24 07:37
#27

#26 kissidor

Du resonerar väl ungefär som jag att manualer och instruktioner är inget som man behöver läsa Skrattar

Sådan är ivf jag med det mesta jag köper Ler

Nåväl, kolla länken du fick och längst ner så finns ju länkar till Windows 8 skolan del 1-6.

HÄR ännu mer om Windows 8, till exempel om hur man gör för att få den vanliga "Start-menyn" mm i Win8.

Frågan är väl hur man (jag) själv skall hitta allt det här om/när jag installerar mitt Win8 Pro *skrattar*.

Köpte ju det redan när det kom och har det både på USB samt att jag även beställde det på DVD-skivor men har inte installerat det ännu.

Trivs ju så bra med Win7 men så fort jag har köpt ny skärm så installerar jag Win8 och då blir det väl jag som får fråga hur man gör Gapskrattar

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Niklas
2013-11-26 13:33
#28

OS X Mavericks på Macen och iOS 7.0.4 på iPhone och iPad.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

RuiXue
2013-11-26 14:34
#29

Windows 8 på min laptop, iOS 6. någonting på min iPhone och iOS 7. någonting på min iPad. Riktigt nöjd med Windows 8 faktiskt, så himla snabbt och smidigt när man väl kommer in i det lite!

Jennie


997
2013-12-02 23:30
#30

Manjaro Linux och Arch Linux.

Begriper mig inte på Windows - För komplicerat för mig.

Upp till toppen
Annons: