Annons:
Etikettvarningar
Läst 3909 ggr
PrincessYume
9/21/13, 1:39 PM

QOV6 Försvinner inte

(vet inte om detta är rätt ställe att fråga på, men jag är despertat, haha)

Hej.

Min mamma har åkt på det här viruset eller vad det är som kallas QOV6, och hon är ju värdelös på datorer så hon har lämnat över allt till mig. Oturligt nog lyckas inte jag få bort det heller, så letar nu efter hjälp. 

Jag har provat 8 miljarder olika guider på nätet, men det försvinner inte.. Exempelvis denna: 

''För Internet Explorer

Tryck och håll inne Alt+X.

Klicka på Hantera Add-on.

Ta bort infektionens namn från listan ”Sökleverantörer”

Tryck och håll inne Alt+X igen.

Klicka på Internetalternativ.

Under fliken Allmänt ta bort infektionens hemsida från startsidesektionen.

Knappa in domänadressen som du föredrar och klicka på OK för att spara ändringar.''

Den försvinner från listan men är ändå kvar när man öppnar explorer igen.. Jag blir tokig på det här, och undrar också var hon fått det ifrån? Hon har inte laddat ner något eller liknande? 

Hoppas på hjälp snarast!

Annons:
[Nathalie62]
9/21/13, 1:48 PM
#1

Kommer det något meddelande? Vad står det exakt i så fall? När dyker det upp? Har du provat scanna datorn?

[Nathalie62]
9/21/13, 1:55 PM
#2

Står dock på engelska men här står hur man kan få bort detta.

http://malwaretips.com/Thread-Removing-Qov6

PrincessYume
9/21/13, 4:11 PM
#3

1# Får inte upp något meddelande, bara själva startsidan av det.. 

Okej ska prova och se det som står i länken!

PrincessYume
9/21/13, 4:59 PM
#4

Vi tror vi fått bort det nu, tack för hjälpen!

[Nathalie62]
9/21/13, 8:03 PM
#5

#4, Jättebra om det fungerar nu, 🙂provade du med länken som angavs eller gjorde ni på annat sätt?

Kaj
9/23/13, 9:50 AM
#6

Säkras är väl att göra en systemåterställning till ett datum innan ni fick viruset.

Skriv bara systemåterställning i sökrutan för startknappen. Leta sedan upp en återställningspunkt från ett datum då ni inte hade viruset och återställ. Detta kan ta upp emot en timme så ha tålamod och stäng inte av datorn under tiden.

Annons:
PrincessYume
9/27/13, 10:50 PM
#7

5# Vi använde din länk c: 

Men jag är faktiskt inte helt säker på att det är borta.. Framsidan är borta men datorn är lika seg och bökig, innan så funkade den prima och efter vi fick det där så sega den ihop…?

6# Det fungerade inte, av någon anledning, de va de första vi gjorde c:

[Nathalie62]
9/27/13, 11:02 PM
#8

#7, Det var ju märkligt rent, om ni testar ccleaner då?
Eller detta kanske, se om dom hittar något där.

[Nathalie62]
9/27/13, 11:06 PM
bamse6311
9/28/13, 3:37 PM
#10

Säger som #6 Kaj att om man inte får bort sådant på något annat sätt så testa med att göra en systemåterställning.

Själv så fick jag en sak som heter "My search dial" som dels lade sig som startsida men också som sökmotor.

Avinstallerade den med Revo unistaller men den återinstallerade sig själv igen.

Antivirusprogrammet AVG tog inte bort det och inte heller vare sig CCleaner, Malwarebytes Anti-Malware, SuperAntiSpyware eller ens AdwCleaner.

Det fanns inget annat att göra än en systemåterställning till någon dag innan jag fick detta, men det hjälpte och jag blev av med det.

Bästa hälsningar,
Bertil

[Nathalie62]
9/28/13, 4:23 PM
#11

#10, Vederbörande hade ju redan testat detta och det hjälpte inte Bertil.

bamse6311
9/28/13, 4:58 PM
#12

#11

Aha, det har jag missat.
Annars så kan systemåterställning hjälpa mot väldigt mycket.

Verkar vara riktigt illasinnat det där QOV6.

Adw Cleaner brukar kunna ta bort väldigt mycket.
Dock så kan det ta bort mer än man egentligen vill så vet inte riktigt hur mycket jag vågar rekommendera det.

Mig har det hjälp när jag fick en toolbar som inget annat tog bort.

http://www.pconline.se/program-guiden/sakerhet/adwcleaner/

Bästa hälsningar,
Bertil

Kaj
9/30/13, 10:27 AM
#13

#7 om du menar att du inte hittade någon återställningspunkt lånt tillbaka så klick apå knappen Hitta fler återställningspunkter. Det finns så klart inte hur många som helst men om du har tid dyker det upp någon du borde kunna använda. problemet är att om du haft detta virus ett tag så kommer även alla äldre systemåterställningspunkter ha det.

En systemåterställning är ingen garanti för att man blir av med viruset men det är värt att försöka.

Annons:
farvendal
9/30/13, 3:05 PM
#14

Jag hatar det där skitviruset. Har det också, fick det för flera månader sedan och trodde att jag hade blivit av med det men tji fick jag, det dök upp nu igen för ett par dagar sedan. För mig är systemåterställning inte ett alternativ då mitt Adobe paket skulle försvinna då och det vill jag då inte.

Mitt virusprogram hittar inte skiten -.- Ska testa CCleaner men har inga större förhoppningar

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

bamse6311
9/30/13, 3:15 PM
#15

#14 farvendal

Som jag skrivit så vet jag ju inte ju inte om jag vågar rekommendera AdwCleaner.

Rekommenderade det en gång tidigare och då var det en kille som är väldigt duktig och kunnig inom datorer här på iFokus som hade följt mitt råd.
Dock så hade den här cleanern i hans fall tagit bort mer än han ville.

Mig hjälpte det alltså när jag behövde bli av med en riktigt envis toolbar som inget annat bet på.

Kolla gärna och läs mer i länken.

http://www.pconline.se/program-guiden/sakerhet/adwcleaner/

Kanske Kaj eller andra här också vet mer om den här cleanern.

Bästa hälsningar,
Bertil

Fillixa
9/30/13, 4:54 PM
#16

Läs här om qvo6: Malware Removal Instuktion

 Länk: http://deletemalware.blogspot.se/2013/04/qvo6-removal-how-to-uninstall.html

Här är en fråga om qvo6 på Microsoft Community där AdwCleaner nämns!

Om problemet är löst har inte bekräftats än!

Länk:http://answers.microsoft.com/sv-se/protect/forum/protect_other-protect_updating/qvo6-hj%C3%A4lp/c02deb93-122e-4723-85cc-3df3f4f80a72

Norton Community:

Länk: http://community.norton.com/t5/Norton-360/QVO6/td-p/953221

bamse6311
9/30/13, 7:13 PM
#17

#16 Fillixa.

Om även MS hänvisar till AdwCleaner så borde det ju inte vara några problem med att använda den och som sagt var så hjälpte den mig.

Dessutom så är det ju inget program som man måste installera utan laddar ner och kör programmet direkt.

Well, vi får hoppas att alla med QOV6 får bort det.

Bästa hälsningar,
Bertil

Zepp
9/30/13, 8:15 PM
#18

#17

Problemet med riktigt bra program är att man behöver veta vad man gör.. då de lätt kan göra saker som inte alltid är det personen vill.. eller fattar att den gör!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: