Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1690 ggr
Ove555
2013-09-25 16:42

Frågor om i fokus

Hej! Tänkte detta kan få vara en tråd där man får ställa frågor om i fokus.

Jag börjar med en fråga. Har sett inlägg ibland där det stått att man kan skriva till killarna.

Jag undrar vilka är de där killarna?

Annons:
Ove555
2013-09-25 16:54
#2

#1 Tack för det!

Till alla. Och skulle det inte kunna bli lättare att starta nya sajter här på i fokus än vad det är?

[Nathalie62]
2013-09-25 16:58
#3

#2, Hur menar du nu?

Ove555
2013-09-25 17:11
#4

#3 Ville t,ex själv starta en ny fotosajt för nybörjare. Och då fick jag svaret att det finns redan en fotosajt på i fokus och den är för olika kunskpapsnivåer av fotografering, även nybörjare.

Men vad gör det? Jag tror inte det skulle skada om här finns mer än en fotosajt för nybörjare.

Och den sajten jag ville startat skulle rikta sig bara till nybörjare, så den skulle ju faktiskt vara lite annorlunda än den som finns.

[Nathalie62]
2013-09-25 17:50
#5

#4, Men om den redan finns för nybörjare så borde den väl räcka antar jag. Kanske finns det någon annan sajt du kunde starta?

Ove555
2013-09-25 18:00
#6

#4 Ja, jag skrev till en av killarna och frågade om jag fick starta en diskussionssajt men det verkade han inte vara intresserad av. Så lätt verkar det verkligen inte vara att starta någon ny sajt på i fokus.

Annons:
[Nathalie62]
2013-09-25 20:48
#7

#6, Det beror troligen på vad det gäller skulle jag tro, kanske bör sajten handla om något mer specifikt då?

bamse6311
2013-09-25 22:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Tror garanterat att en fotosajt för nybörjare skulle få många deltagare.

När man tittar på sajten Foto så är det ju väldigt avancerade fotografer som skriver i den.

Själv så delar jag många bilder på sajten Ensamhet där jag startade en bildtråd som har blivit väldigt uppskattad och numera är inne på tråd nummer tre.

Vi delar där bilder dagligen och vi som delar bilder där med varandra har de flesta av oss väldigt enkla kompaktkameror och en del plåtar med sin mobil.

Jag har där även försökt ge enkla och lättrattliga beskrivningar på hur man kan göra de mest basala och enkla förändringar av en bild i bildbehandlingsprogrammet Gimp.

Senast idag så är det tre nya bilder inlagda i den tråden och det kommer nya bilder varje dag.

För alla oss som inte kan så mycket och har väldigt enkla kameror så tror jag att en sådan sajt för nybörjarfotografer skulle bli väldigt populär.

Avslutar med att vis bilden som jag där lade in idag som är tagen med en mycket enkel kompaktkamera Samsung S630 som jag 2007 köpte för 699 spänn.

Med den så kan man inte göra några inställningar så det är en mycket enkel "Point and shoot" kompakt och som sagt av så de som delar bilder på Ensamhet så har många väldigt enkla kameror samt att en del plåtar med sin mobil.

Tror alltså att en ren nybörjarsajt for foto skulle bli väldigt uppskattad.

Bästa hälsningar,
Bertil

[Nathalie62]
2013-09-25 22:35
#9

#8, Jo men eftersom den sajten också är för nybörjare så förstår jag inte riktigt vitsen med ytterligare en även om det mest är fotografer med mycket erfarenheter.

Ove555
2013-09-25 23:49
#10

#9 Jag tror det skulle kunna bli bra med en fotosajt som riktar sig bara till nybörjare, med medlemmar, Sajtvärd och Medarbetare med små fotokunskaper.

Kaj
2013-09-26 10:41
#11

iFokus vill att alla siter skall vara så aktiva som möjligt. Därav kan man kanske vara lite restriktiva om det finns önskemål om två liknande siter eftersom det krävs ganska mycket tid från sitevärden att hålla sidan levande.

Om det nu finns en fotosida så kan den även kunna innehålla grupper för nybörjare.
På alla iFokus siter kan man skapa grupper dit man kan välja att posta sina inlägg, artiklar etc. På så sätt kan man få en grupp exempelvis för "rena nybörjare av foto" och samla sådana frågor och artiklar inom den gruppen.

Ställ frågan till sitevärden för foto.ifokus.se och fråga om dom inte kan skapa en grupp för "Nybörjare i foto" eller liknande. Då har du möjlighet att skapa både inlägg och artiklar dit. Grupper på en iFokus site ser du till vänster i navigeringen - grått med plustecken. Dessa finns för både inlägg och artiklar beroende på vad du valt i den övre navigeringsmenyn (inlägg = default).

Ove555
2013-09-26 12:45
#12

Foto i fokus är ju för nybörjare också. Men ska det vara en ny fotosajt bara för nybörjare på i fokus tycker jag den ska vara i ny regim och inte styras av Sajtvärd och Medarbetare på foto i fokus. Så jag kommer inte att fråga sitevärden på foto i fokus om dem vill starta en ny fotosite för nybörjare.

Men jag har startat en ny fototävling på natsudd i fokus.

Här är en länk till den tävlingen: http://nattsudd.ifokus.se/discussions/5232fcee8e0e7414280008b8-nya-fototavlingen-nr-1?discussions-1

Ove555
2013-09-26 14:26
#13

Är det bara Niklas och Staffan som själva bestämmer vilka ny sajter det ska få bli på i fokus?

Annons:
[Nathalie62]
2013-09-26 15:43
#14

#13, Det är de två som avgör om en sajt lanseras eller inte.

Ladydragon
2013-09-26 17:14
#15

Vore det inte bättre att ställa såna här frågor på Support istället?

Ove555
2013-09-26 19:06
#16

#15 Det var just på support jag fick reda på att man kunde skriva om ämnen som inte har med sajten att göra på sådana sajter med off topic-trådar, och det här är en off topic-tråd.

bamse6311
2013-09-27 03:05
#17

#15 Ladydragon

Har läst det som ove555 har skrivit på flera olika inlägg på Support.

Sajtvärdarna där skrev att han kunde och skulle skriva ner sina funderingar och frågor som OT på andra sajter.

Det är ju precis det som han gör just nu!!!

Han gör ju precis bara som vad sajtvärdarna på Support har rekommenderat honom att göra, skriva ner sina funderingar och frågor som OT på andra sidor än Support.

ove555 gör ju bara exakt som han på Support hat blivit uppmanad att göra!

Bästa hälsningar,
Bertil

annia1
2013-09-27 03:15
#18

För den som vill veta vad som har "rekommenderats/uppmanats till" kan läsa denna tråd på support. Det är en undersökningstråd och den är lång.

.

Kaj
2013-09-27 13:54
#19

Vet dock inte varför denna tråd hamnade på datorn.ifokus.

Maria
2013-09-27 13:57
#20

#19 Den länken får du nog inte lägga ut. iFokus iFokus är bara för sajtvärdar och Medarbetare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Kaj
2013-09-27 14:02
#21

Ha tog bort den

[Nathalie62]
2013-09-27 14:03
#22

#19, Jag tog bara bort länken som skrevs men publicerade dock resten Kaj.

[Nathalie62]
2013-09-27 14:08
#23

Vill tillägga, det är inget ämne som rör Datorn i sig men ove la tråden i "off topic" och därför kan jag anse det är okej, såvida den hålls på en trevlig nivå.

bamse6311
2013-09-27 14:14
#24

Som tidigare har nämnts så har alltså ove555 på sajten Support blivit uppmanad av många sajtvärdar och medarbetare att skriva sina inlägg som OT på andra sajter.

Sajtvärdarna hävdade där att ove555 kunde skriva vilka inlägg och starta vilka trådar han ville som OT på olika sajter.

ove555 har ju bara gjort precis som han blev ombedd och rekommenderad att göra på sajten Support.

De som nu väljer att kommentera får man förhoppningsvis också har något nytt att tillföra debatten annars så är det väl lika bra att INTE kommentera.

Enklast så ju.

Bästa hälsningar,
Bertil

[Nathalie62]
2013-09-27 14:18
#25

#24, Det stämmer bra Bertil och det är också en av anledningarna som jag ansåg det var okej med denna tråd här.

Maria
2013-09-27 14:27
#26

#24 Jag vill bara poängtera att inne på Support så är det både medlemmar , sajtvärdar och Medarbetare. ALLA kan skriva på support.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ru4real
2013-09-27 14:37
#27

Ser dock inte vad denna fråga har med datorer att göra? Om nu Ove555 inte tycker att fotoifokus  inte fyller hans behov, så varför inte skapa en grupp under fotoifokus som ngn föreslog? har svårt att se nyttan med ytterliggare en site om samma ämne. Tycker personligen att nivån på nuvarande foto är väldigt spretig, det är frågor om "vilken kamera är bäst" (totalt ointressant för mig) och frågor som behandlar foto på en extremt djup nivå (mycket intressant även om jag kanske inte hänger med hela tiden eller kommer att tillämpa kunskaperna). 

Så jag tycker behovet är uppfyllt, men så klart att alla tänker olika.

Annons:
bamse6311
2013-09-27 14:41
#28

#26 bumblebbo

Ni som dock rekommenderade ove555 att skriva på andra sajter i den tråden på Support var ju dock mest sajtvärdar och Medarbetare.

Svårare än så är det ju inte.
Det måste ni väl kunna stå för att ni skrev?!

Kopierar nu lite från mitt tidigare inlägg #24:
_
De som nu väljer att kommentera får man förhoppningsvis också har något nytt att tillföra debatten annars så är det väl lika bra att INTE kommentera._

Bästa hälsningar,
Bertil

[Nathalie62]
2013-09-27 14:41
#29

#27, Var god läs inlägg 23.

Maria
2013-09-27 14:45
#30

Du är bara för mycket Bertil.

Vad bra att du har så mycket att tillföra tråden så att du ger felaktig information om att sajtvärdar mer eller mindre bett Ove att skriva på andra sajters OT-trådar.

Det var ett förslag bland många i en lång tråd där många medlemmar medverkade.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ove555
2013-09-27 16:52
#31

Tack bamse6311! Det är skönt att få lite medkänsla ibland.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Nathalie62]
2013-09-28 12:53
#34

Nu går även detta till överdrift, ove skapade bara en tråd som kunde ha blivit en trevlig sådan om man bara hållt sig till ämnet, istället blir det motsatt effekt och tråden ligger i off topic och alla vet vad det betyder så nu låser jag denna tråd.

#32, Jag uppskattar om du väljer dina ord, din tråd blev borttagen av förklarliga skäl.

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: