Annons:
Etiketthårdvara
Läst 4972 ggr
bjorsa
2013-10-05 14:20

Surfplatta som smart tv ?

Såg att nordea nu går över till mobilt bankid och att man nu bara skall ladda ner en app så kan man sen logga in men har ingen smartphone eller surfplatta så blir väl att köpa en surfplatta och köra wifi men funderar oxå på en smart teve men verkar som det smartaste är en smartsticka http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/dvd_-blu-ray-och-video/mediaspelare/piconord-se802/184851.3141/

Eller om jag skall köpa en surfplatta och då en samsung galaxy tab 2 eller 3 och 10,1 och har då sett att det finns tillbehör dels så man får tangentbord och anslutning så att man koppla till hdmi på teven men kommer den då att fungera som smart tv stickan dvs får man hd-tv om man nu har tex viaplay.se och blir den likvärdig med en smart tv/smart tvsticka ?

Tillbehören jag tänkte på är http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/tillbehor-till-surfplattor/galaxy-tab-tillbehor/hdtv-adapter-p92180

och http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/tillbehor-till-surfplattor/galaxy-tab-tillbehor/dockningsstation-p92177

och http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/tillbehor-till-surfplattor/galaxy-tab-tillbehor/tangentbord-med-docka-p92176#ProductDetailedInformation

Eller finns det kanske någon enklare ihopkoppling som ger externt tangentbord och hdmi kabel till teven ?

mvh/bjorsa

Annons:
kissidor
2013-10-13 10:51
#1

det är ju lite bökigt tycker jag att använda hdmi från en surfplatta eller telefon, eftersom man måste kuta fram och tillbaka för att styra den. ska man bara titta på långfilmer gör det väl inget, men för andra användningar är det nog betydligt smidigare med någon form av mottagare som man fjärrstyr från soffan, som till exempel den där usb-Stickan. med en trådlös mus kommer man långt om man bara behöver klicka sig fram till olika val inne i appar och så, och med en trådlös mus-och tangentbordskombo kan man även skriva vettigt om man behöver det. men man får ju tänka på att den kostnaden tillkommer också.

det som förvånar mig lite när jag tittade på stickan du länkar till är att det inte är så många som klagar på dålig wifi-mottagning, det brukar annars vara ett genomgående problem med dessa oavsett märke. men det är ju i alla fall värt att prova, speciellt om du har routern så nära att det finns chans att det funkar tillräckligt bra ändå.

hursomhelst så kan jag lugnt säga att (under förutsättning att det funkar med wifit) det kommer att ge dig en betydligt bättre användarupplevelse än en smart-tv, för de är så begränsade och sega att det är skrattretande. vi har en, men vi använder inte dess smart-funktioner utan vi kör hellre genom Apple-tv styrt från iPad.

slutligen kan jag också säga att om du köpte en surfplatta så skulle du upptäcka att det gick alldeles utmärkt att titta på tv direkt på den - eftersom man har den så mycket närmare så kompenserar det gott och väl den betydligt mindre skärmen. jag tittar oftast direkt på surfplattan, då får man välja film själv dessutom 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
2013-10-13 13:22
#2

#1, Kunde inte sagt det bättre själv 😉

Kaj
2013-10-14 11:07
#3

PIC Nord stickan är av en äldre modell av RockChipset samt kör en äldre modell av Android (4.1)
NetOnets egna märke Andersson ADS 2.0 har en med en senare version av Android 4.2.
Andersson har även tagit fram ett paket med ett gyro tangent bord.

Märk väl att båda stickorna använder samma hårdvara - Rockchip 3066) så det är bara namnet som skiljer dem åt respektive vilket Android OS de kör.

Kinesiska företaget Rockchip har en ny version av sitt chip ute som är en Quad processor och som har 2 Gig i RAM (RK3188) vilket kommer ge en mycket bättre prestanda för strömmade filmer och tyngre appar och även för surfning mot Internet via stickan. Den har även en hel del andra saker såsom blåtand, bättre stöd för olika video och audio codecs mm.
Mig veterligt är det enbart företaget Rikomagic som paketerat denna ännu - Samma sak här det är bara namnet på stickan som du köper som är annorlunda - alla använder samma hårdvara (Picnord, Rikomagic, Andersson, Nurvo, TronSmart, Minix Neo ….)
Den säljer Dustin. Den finns även på Komplett.se
Där förväntar jag mig att Netonet kommer paketera om sin Andersson till detta nya chip inom en inte allt för lång framtid.

Och tänk på att precis som #1 säger, WIFI antennen är ganska liten så om du inte är hyfsat nära din router eller har många störningar i vägen så kan det bli problem att få kontakt. Då kan en WIFI USB 802.11 dongel avhjälpa ditt problem.

Ett annat litet problem med dessa stickor är att du behöver ett tangentbord (om du vill kunna surfa och använda appar något så när smidigt). Nu är det inget stort problem då Rockchip sett till att det finns USB uttag på stickorna så du kan plugga in en trådlös mus och tangentbord ifall du vill (det finns ytterligare ett USB uttag för att koppla in extern håddisk eller en extern USB hub för att koppla in flera hårddiskar).
RK3188 har även blåtand så du kan även ha ett blåtands tangentbord och mus med denna modell (RK3188).
Men hur är det då med svensk uppsättning - njae det är engelsk som gäller i standard (detta är det Android som är ansvarig för).
Men det är lätt att fixa ifall man är lite hemma på datorer.
Följande blog från PicNords hemsida beskriver hur man går tillväga (återigen komihåg PicNord, Andersson, Rickomagic mfl … är bara olika branding namn på exakt samma hårdvara från kinesiska Rockchip)
Så därför gäller denna fix för svenskt tangentbord för alla märken (tja det är egentligen en Android fix och har inget med hårdvaran i sig att göra)
https://piconord.wordpress.com/2013/04/22/stod-for-nordiska-tangenter/

Om du avser att koppla in externa hårddiskar i USB uttaget så skall man ha i åtanke att det inte är säkert att ditt HDMI uttag i TVn eller TVns USB uttag kan leverera tillräckligt med ström för att driva alla typer av hårddiskar. USB stickor brukar gå bra men ju mer ampere den externa enheten kräver dessto mer måste din TV leverera. Det märker du i så fall genom att din hårddisk inte kommer att hittas av stickan.
Återigen inga problem för Rockchip har sett till att det finns uttag för extern strömförsörjning så du behöver bara köpa till en vanlig 12 V 500mAmpere så skall det lira.

Slutsats

  • Jag tycker definitivt att detta är en bättre lösning än att köpa en Smart TV för då är du bunden till TVns funktionaltiet vad gäller nya appar od.
    Android är ju trots allt så vedertagen som den kan bli nu´och man kan göra allt såsom bankappar, filmappar, mediaspelarappar mm…
    Priset på under 1.000 är ju även billigare än en ny TV och när utvecklingen går framåt kan du lätt byta utan att behöva byta hela TVn
  • Köp en på RK3188 chippet och inte äldre modeller om inte priset är avgörande och du kan stå ut med sämmre prestanda.
  • Köp till extern strömförsörning om du vill driva externa hårddiskar - även om ditt HDMI uttag på TVn tillsammans med TVns USB uttag klarar bra ström skan det ändå hända att det hackar och felar om du har stora hårddiskar eller strömmar blueray filmer etc.
    Extern strömförsörjning löser dessa problem och ger en problemfriare upplevelse.
  • Tangentbord och mus är ett måste om du vill ut på nätet och/eller köra appar.
    Svenskt tangentbord går att fixa lätt (se länk ovan)
  • Du kan behöva köpa till en usb dongel för WIFI om din router står för långt från TVn där stickan sitter.
  • För bästa filmupplevelse - hämta hem någon bra mediaspelar app från Google play. XMBC skall tydligen vara bra.
    För att kunna se ViaPlay, NetFlix, SVTPlay, TV3Play mfl kan det behövas att du har flera olika mediaspelare installerade. XMBC har ivf tidigare varit den som klarat av de flesta av alla film- och TVjänster.
    Men var beredd på att du nog får ha fler än en mediaspealr app. Är ju iofs inget problem men ändå.
Upp till toppen
Annons: