Annons:
Etikettmicrosoft-office
Läst 4207 ggr
annia1
10/5/13, 11:48 PM

Läsa html dokument som text

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett gammalt dokument. Jag kommer inte ihåg om jag själv har sparat sidan från nätet nånstans eller fått det via mail vid nåt tillfälle. Men när jag öppnar dokumentet så är det uppställt med koder och allt.

Jag skulle vilja läsa det som ett vanligt dokument, men vet inte vilket program som klarar av att öppna det så det går att läsa på vanligt sätt.

Jag har provat spara om det med alla varianter som finns i office, men utan att få till det.

Lägger med en bild som visar hur dokumentet ser ut. Jo jag vet att det manuellt går att redigera så det blir läsbart, men det tar en jädra tid.

.

Annons:
[Nathalie62]
10/6/13, 12:21 AM
#1

Vad händer om du testar med Rich dokument istället? Blir det likadant då?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rich_Text_Format

annia1
10/6/13, 1:09 AM
#2

Det spelar ingen roll vilket format jag sparar om i. Det ändras inte.

Det jag behöver ha tag i är väl mer ett konverteringsprogram av nåt slag som jag kan klistra in allt och att det gör om det från kodat till läsbar text.

.

Emo
10/6/13, 7:08 AM
#3

Vad händer om du har den som en .htm eller .html-fil och dubbelklickar på filen? Då borde den öppnas i din webbläsare.

Det är nog det enklaste du kan göra.

I nödfall får du markera texten i dokumentet och sen klistra in det i anteckningar, döpa filen till .htm eller .html

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

papa-bear
10/6/13, 11:04 AM
#4

ser ju ut som sådant som står i headern(?) på ett html-dokument, sådant som talar om hur diverse grejer skall se ut på hemsidan.

om du har en html-editor med möjlighet att förhandsgranska, kan du prova att öppna dokumentet i den och se vad som händer.

det ser ju ut som att det finns så mycket mer i det där dokumentet, eftersom scrollen är så liten. det måste finnas annat i det där dokumentet som kan hjälpa någon mer kunnig.

Halvdansken
10/6/13, 1:07 PM
#5

Skulle inte tro att det fungerar eftersom det står "class"  vilket tyder på att det finns ett style sheet (CSS) nånstans som styr hur det ska visas.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Niklas
10/6/13, 1:23 PM
#6

Kopiera in det i ett vanligt textdokument, skriv i början och i slutet. Spara det sen som någonting.html och öppna det i en webbläsare. Om koderna i dokumentet du har är kompletta kommer det att visas som det ska.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
annia1
10/6/13, 5:31 PM
#7

Tack för svaren.

Jo det finns mer i dokumentet än på bilden. tittar man nere till vänster så står det att det är 25 sidor. Det på bilden är det allra sista. Och nu när jag tittat extra på koderna så är det ju fel på slutet för koder ska ju sluta med och det som står sist är en början kod.

Har även titta på början på dokumentet och upptäckt att jag har en slutkod som det inte finns motsvarande börjankod. Så det fattas både i början och slutet.

Jag har testat det du niklas skrivit, men det funkade inte. Jag har även tillsammans med det provat att ta bort i början och även i slutet. Men icke. 

Jag antar att det som fattas i början är viktigast och jag hittar inte i dokumentet vad det ev ska vara. Så det får bli manuell redigering som det ser ut.

.

Halvdansken
10/6/13, 5:48 PM
#8

Hur ser det ut i början då?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

annia1
10/6/13, 6:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Bilden jag lägger in ser lite tokig ut för jag har suddat på några ställen då det handlar om namn. Jag har däremot inte rört koderna. Jag har även ritat ett svart streck där jag har slutkoden

som inte finns börjankod till.

.

Halvdansken
10/6/13, 6:59 PM
#10

Det är bara att lägga in ett

överst om du vill, eller ta bort det du har. Det är bara en pagebreak (ny sida).

Hatar cancer och älskar vårlökar.

deeman
10/7/13, 2:22 PM
#11

De taggar som finns tyder mycket på att det antingen kan vara ett slarvigt kodat HTML-dokument eller t. om någon Wordpress grej, Har du provat öppna dokumentet i en webbläsare?

Om inte annat får du roa dig med att klippa ur och klistra in informationen i t.ex ett nytt Word-dokument.

;-)

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


annia1
10/7/13, 4:55 PM
#12

Halvdansken jag har testat och inte heller det funkar.

deeman jag tror inte det är slarvigt kodat utan som jag skrev så fattas det ju koder både i början och slutet. 
Vart det kommer ifrån kommer jag inte ihåg. Jag kan själv ha kopierat texten nånstans på nätet eller mer troligt fått det via mail.

Du får gärna tala om hur jag öppnar ett word dokument i webbläsaren. För jag hittar det inte i nån av dom. Utan de öppnar det bara som dokument. 

Jag har gjort om det flera gånger i olika varianter till html där jag lagt till och/eller tagit bort koder, men får det inte funka. 

Ja som jag skrev så blir det troligen manuell redigering.

.

deeman
10/7/13, 11:38 PM
#13

För mig ser innehållet mycket ostrukturerat ut därav uppfattas det som slarvigt, men kan likväl vara ett program som skapat koden/strukturen - men för att t.ex få det att ev. fungera som HTML-dokument så behövs det mer, i detta fallet verkar det bara finnas fragment som påminner om just ett HTML-dokument, men det behöver inte betyda att det just är ett sådant (se #6).

Jag tror det inte innebär en förändring men du kan prova att:
Öppna filen (i webbläsaren) genom att högerklicka på filen - välj öppna med - Välj  standardprogram - och välj webbläsare, t. ex internet Explorer.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
annia1
10/8/13, 4:17 AM
#14

Jag vet inte om det är ett html från början eller inte då det är ett gammalt dokument. Och visst behövs det mer för att få det att funka. Men jag vet så mycket att när jag fick dokumentet så var det helt ok annars hade jag fixat det redan då. 

Det att öppna i webbläsare funkar inte. Nu provade jag bara i IE. IE kom upp i bakgrunden och försvann omgående och jag fick kvar en popupruta där jag hade valen att öppna eller spara. Klickade jag på öppna så blev det lika igen och med spara så märkte jag inget.

Nu får det vara för min del. Jag har en del andra dokument jag ska gå igenom och kolla att dom är ok sen kommer jag ta detta manuellt.

.

deeman
10/8/13, 11:43 AM
#15

Gör du som så att du klipper och klistrar i stället, varför annars bry sig om det dokumentet i detta nu då du har annat att igenom?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Niklas
10/8/13, 12:20 PM
#16

Det finns program som är ganska duktiga på att tvätta texter. Jag har ett. De klarar inte allt, men är ofta ett bra ställe att börja.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Nathalie62]
10/8/13, 1:25 PM
#17

#16, Delge gärna vilket program du använder dig av 😃

Niklas
10/8/13, 1:46 PM
#18

Okej, jag ska kolla vad det heter när jag kommer åt Macen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Nathalie62]
10/8/13, 1:52 PM
#19

😎

Niklas
10/8/13, 2:13 PM
#20

FormatMatch heter det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Kaj
10/8/13, 3:21 PM
#21

Pröva att öppna filen med Internet Explorer eller någon annan webbläsare Det verkar som om det är ett äldre program som genererat denna html kod. Det är därför inte säkert att dagens mer moderna html redigerare (som ex. ms word) kan tyda alla koder och därför inte kan presentera filen rätt.

  1. Pröva att öppna word
  2. Gå till Arkiv och välj Öppna
  3. ändra "skap åter text från alla filformat (.*) längst till höger i dropdown listan till höger om filnamn.
  4. Leta sedan upp den katalog där din fil ligger och försök öppna den och se om ms word klrar av att försöka typa filen.

Om inte detta går pröva:

  1. Öppna din webbläsare
  2. Gå till Arkiv fliken och öppna (vanlgit att detta är ctrl+O)
    Det bör även gå att öppna en webbläsare och sedan gå till utforskaren där filen fins och dra den till det öppna webbläsarfönstret
  3. Pröva att öppna filen och se om din webbläsare kan rendera html koden.

och inte via word.

annia1
10/9/13, 12:30 AM
#22

Kaj det du tar upp har jag provat. Din första, jo texten skrivs om, men inte så att det blir läsligt utan mer till att bli "grekiska" så finns inte en chans att förstå vad som står. Det enda extra jag kan få ut då är att det längst upp står (nu kommer jag inte ihåg exakt) embedded word document 8. Eller nåt i den stilen.

När det gäller webbläsare så vet jag inte om jag gör fel för spelar ingen roll hur jag öppnar i IE så funkar det inte. Endera blir det som jag beskrev i 14 eller så öppnar den bara dokumentet som dokument.

Jag har provat spara/öppna med alla alternativ jag har. Jag har testat ta bort/lägga till koder. Jag har testat att ta bort en del av texten för att få koderna rätt. Men inget funkar.

Jag kikade lite snabbt på det program du niklas sa, men endera fatta inte jag eller så är det bara för mac och jag hittar inget motsvarande för windows.

Igår natt så redigerade jag dokumentet så det går att läsa. Idag har jag kikat på andra dokument jag har och jag har dessa uppgifter med i ett annat dokument så det är inte längre viktigt för mig att få detta rätt. Så just nu får det vara för min del för jag får det inte att funka. Men jag kommer längre fram försöka få det riktigt (fast jag har det på annat ställe) då det har hör till min släktforskning. Men just nu får det vara.

.

[Nathalie62]
10/9/13, 2:51 PM
#23

#22, Skönt att det inte är något som är jätteviktigt annia, annars skulle det ju bli mycket frustrerande. Inget av tipsen som du har fått tycks hjälpa så det är en gåta hur man ska lyckas få det läsbart då 🤔

annia1
10/10/13, 1:27 AM
#24

Nja hur jag ska lösa det det går nog. Jag har flera dokument som är gamla. Så kika på dom så småningom och göra om en del av dom till html och se om jag ser motsvarande koder så ordnar det sig nog. 

Det jag tycker är lite konstigt att inget funkar, men det kan ju finnas flera olika orsaker till det. Nu tror jag att jag gör rätt, men det är ju inte säkert, nånstans kanske jag gör fel. 
Eller så kan det vara att det fattas nån komponent i mina office program. Tycker dock att ett av dom borde funka. Har office 2007 student och har även office 2010 professional. Och får det inte att funka i nåt av dom.

Men kanske största orsaken till att jag inte får det att funka tror jag helt enkelt bero på "åldern" för för mig har det datumstämpel 2005, men det är ju äldre än så. Så kan ju vara gjort i ett program som inte kan konvertas via det som finns i datorer idag. Och då är det väl bara rätta koder som gäller.

Jag hade ett annat gammalt dokument som tydligen var gjort i word 8 och visst det såg konstigt ut när jag öppna det, hade massvis med extra tecken, men själva texten var läsbar och enkelt att redigera.

.

[Nathalie62]
10/11/13, 2:11 PM
#25

#24, Det borde ju kunna läsas även om den är gammal tycker man, har man den senaste office så bör det ju heller inte fattas någon komponent eller? Du hade något gammalt och det gick ju att läsa va jag förstod.

Ska bi intressant att höra om/när du har fått rätt på det, något galet måste det vara någonstans, bara frågan om vad.

Kaj
10/11/13, 2:24 PM
#26

Om det inte är något hemligt i filen så kan du ju posta den som en bilaga här så kan vi försöka se om vi kan göra något för att öppna den.

Enkalst är att du helt enkelt att du zippar filen och postar den i så fall.
om du har windows 7 eller senare så högerklickar du på din fil och väljer "Skicka till" och sedan valet "Komprimerad mapp" Då skapas en zip fil som du kan posta här.

annia1
10/11/13, 3:20 PM
#27

Nathalie visst är det galet nånstans.

Kaj tack, men jag kommer inte lägga ut dokumentet då det består av namn. Visst det är gamla namn, men det är ovanliga namn och sånt vill jag inte lägga på nätet. Hade det varit vanliga namn som enbart slutar på son eller dotter så hade jag gjort det.

.

Annons:
Upp till toppen
Annons: