Annons:
Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 11217 ggr
Halvdansken
2013-10-06 13:03

Mobilt bredband till iPad/tablet.

Diskussion har uppstått.
Kan man koppla ett mobilt bredband till en iPad/tablet? Min utgångspunkt är att man inte kan det, eftersom det inte finns "normalstort" USB stick (kan fixas med adapter, möjligen), plus att det inte finns ett sim-kort i en tablet, alltså kan du inte ha ett abonnemang till den. Det är ju därför man måste hitta ett nätverk och kunna passwordet till det för att komma på nätet med en tablet. Inte som med en telefon som mottager "automatiskt".

Nu pratar vi mobilt, inte trådlöst via en router.
Min mamma har mobilt bredband från tele2 i sin laptop, men jag skulle inte tro att jag (via adapter) kan tillsluta det till min iPad.

På jobb kollade jag med killarna, som sa att det enda sättet är att man gör sin telefon till en hotspot och köra via den.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Niklas
2013-10-06 13:07
#1

Nej och ja. Du kan inte göra det med ett USB-buret mobilt nätverk. Däremot kan du ha ett som har inbyggd trådlöst nät eller Bluetooth.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Halvdansken
2013-10-06 13:10
#2

Hur gör du det utan sim-kort? Alla tablets har väl inbyggda trådlösa nät, vad skulle man annars använda dem till?

För att vara tydligare. Säg att jag bor långt ute i skogen. Utan fasta linor till telefon/bredband. Jag har en mobiltelefon som fungerar fint. Jag har en iPad. Hur kommer jag ut på nätet med den?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Niklas
2013-10-06 13:18
#3

Mitt svar gäller bara iPad. Det krävs förstås ett SIM-kort. Om man väljer en iPad med 3G går det att sätta in ett SIM-kort precis som i iPhone. Annars går det att ha en sån här: http://www.conrad.se/HUAWEI-E5220-MOBIL-WIFI-HOTSPOT,-21,6-MBIT%2fS,-10-ENHETER,-INTEGR%2e-BATTERI,-LED-INDIKATOR.htm?websale8=conrad-swe&pi=621091&ci=SHOP_AREA_227256_1806213&otp1=tablink2


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Halvdansken
2013-10-06 13:24
#4

Ok, tack. Men det är alltså ett tillval med sim-kortet, inte standard. Det svarar på min fråga.

Den där "mobila hotspoten" var smart. Det typ som en telefon, bara det att man inte kan ringa med den. Men man måste väl fortfarande ha nåt form av abonnemang till den?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Niklas
2013-10-06 13:27
#5

Du kan kalla det för tillval om du vill. Det är en modell som har det och en som inte har det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Halvdansken
2013-10-06 13:32
#6

Tack!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
[Kottschejk]
2013-10-06 16:06
#7

Tänker man mobilt bredband så förknippas det kanske ofta med USB stickan som många varit vana vid.

Men det finns nu också som trådlös router hos t.ex Tele2.

Kör själv med detta via Tele2 och en Huawei B593u router.

Routern har plats för 4st fysiska ethernet uttag på baksidan om man vill koppla enheter direkt på routern. Extrautrustad med 2st utgångar för telejack, (möjligen förberedd för IP telefoni). Går att ansluta 2st externt kopplade antenner om man behöver ordna bättre förutsättningar vad gäller mottagning & täckning ifrån mobilmaster. Enheten kommer även med 2st USB portar dit man kan ansluta externa lagringsmöjligheter och köra som FTP nätverksdiskar. Man kan då behöva någon typ av kabinett med USB portar om de känns intressant.

Anpassad för köra samtliga hastigheter ifrån 4G och neråt för sig eller kombinerat. T.ex kan man välja om man bara vill köra 4G på 2600Mhz nätet/bandet eller 900Mhz. Sofistikerat utvecklat modernt gränssnitt innehållandes allt vad man kan begära från säkerhet till praktisk nytta.

Upp till 32 st anslutna WIFI enheter klarar utr att administrera men man kan också begränsa routern steglöst ner till bara godta en styck om man tänker säkerhetsmässigt eller så många som man nu själv vill ska kunna anslutas till Wifin.

Det verkar också som Telia har övergått till en annan sorts 4G router nu när man tittade vad gäller mobilt bredband, tidigare sålde även dem abonnemang med denna routern precis som Tele2.

http://www.tele2.se/foretag/bredband/mobilt-bredband.aspx

Ställer man höga krav på wifin och vill pressa ut max ifrån den så kan jag inte svara på hur routern står sig i jämförelse med andra fabrikat.

Men tycker den dugit gott som ett fullvärdigt alternativ till dem mindre behoven man själv haft och kommer ha ett tag framöver.

Tips! Det finns ju också mjukvara till vanliga bärbara så man kan köra datorns eget trådlösa nätverkskort som en Hotspot till övriga wifi enheter runtomkring t.ex  http://www.connectify.me/

Har iofs inte använt dessa program själv så mycket.

Gratis varianter finns ju också om man vill söka & leta.

farvendal
2013-10-06 18:33
#8

Om inte plattan har plats för SIM-kort så har den enbart Wifi-funktion, ev blåtand med. Men du kan ju köra wifi-delning genom din mobiltelefon.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[VSK]
2013-10-08 11:50
#9

Bortsett från trådlös router som nämnts så kan man ha en docka och de brukar ha USB. Annars kan man dela ut sin mobil (hot Spot) om den tillåter det vill säga.

Upp till toppen
Annons: