Annons:
Etikettwindows
Läst 1282 ggr
heatherm
10/8/13, 10:43 AM

Windows 8 Problem

I morse hände det mig en konstig sak, som vanligt när jag vaknar så startar jag min dator (Har den här datorn för att vara exakt med windows 8)

 http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/stationara-datorpaket/datorpaket-24-tum/asus-cm6431-nr022s24ea53vq/192294.4791/

När jag startar datorn så brukar alla mina appar och mitt skrivbord och mina program vara där, som det brukar, men idag så startade jag den och då kom hela det här "Början" om igen, typ som om jag har ominstallerat den.  Hade inga appar, inga program, kunde inte komma till mitt skrivbord, såg bara mitt namn och app skärmen med inga appar. Blev fundersam och startade om datorn och då kom jag till mitt vanliga igen.

då är min fråga, vad i herrans namn hände? råkade jag trycka på något? jag stängde av den som jag brukar göra innan jag går och lägger mig..så förstår inte varför den fick för sig att ta min tillbaka till början när jag redan har genomgått det en gång..

förlåt om det är lite luddigt..men hoppas ni förstår!

Annons:
[VSK]
10/8/13, 11:46 AM
#1

Har inte en aning om vad som hände. Verkar nästan som datorn startade upp i annat konto 🤔

[Nathalie62]
10/8/13, 1:27 PM
#2

Får också känslan av att den startade på ett annat konto, kan ju i alla fall hoppas det bara var en engångs grej 🙂

lergrodan
10/8/13, 1:33 PM
#3

Det kan vara så att du loggat in på ett temprorärt konto. Det hände mig en gång.

heatherm
10/8/13, 2:01 PM
#4

Jo kanske det, men jag såg mitt användarkonto nämligen…min bild och allt..men inga appar eller något :/

[Nathalie62]
10/8/13, 2:06 PM
#5

#4, Det var inte någon inställning du hade råkat komma åt just då?

heatherm
10/8/13, 2:18 PM
#6

Inte vad jag vet :/

Annons:
Kaj
10/8/13, 3:08 PM
#7

Har du möjligen fått en större uppgradering via Windows update? exempelvis windows 8.1.

Pröva att gå till kanten längst nere till höger och dra. Du bör då i bästa fall få upp alla ikoner för appar etc och se ifall dom är kvar (typ gamla skrivbordet).

heatherm
10/8/13, 3:14 PM
#8

okej, fast nu kan jag inte göra det då jag är tillbaka till vanliga…men uppdateringen skulle väll inte komma förens 17 oktober?

Kaj
10/8/13, 3:23 PM
#9

Egentligen inte men jag såg just att för otkober månads patchar finns en uppdatering som gäller windows 8.1 så jag tänkte att det kanske redan kommit något.

vad står det om du försöker ändra startskärm?

  1. Musen till nedre hörnet.
  2. Klicka på Inställningar.
  3. Ändra datorinställningar.
  4. Välj sedan Anpassa och alternativet Startskärm.

Se om du har några alternativ där.

Sist det gamla vanliga tricker.

Pröva och gör en systemåterställning och välj ett datum då du hade hela din skärm full med appar. Det alternativet borde gå och då borde du få tillbaka allt som du hade tidigare.
Därefter bör du manuellt gå till windows update (skriv i sökfältet) och välja att söka efter nya uppdateringar. På listan kan du då se vad som vill instaleras på din dator och på så sätt lättare kunna avgöra ifall någon av dessa ändrar din startskärm eller på annat sätt ställer till det.

Jag antar att du är virusskyddad med något program och kan utesluta att du fått in någon skräp i datorn.

Zepp
10/8/13, 10:15 PM
#10

Håller med Kaj.. det du antagligen upplevde var att datorn var upptagen med bakgrundsarbete.. typ en himla massa nya uppdateringar!

Därav så kom den inte så långt att den lagt fram apparna på skärmen.

Vet att sådant hänt förut.. vissa tunga uppdateringar typ mscorw eller liknade som antagligen hänger ihop med databasen och/eller kärnan.

Trodde f*n datorn var död.. men då gogglade jag det hela.. och det visade sig som sagt var en tung uppdatering.. då tar det tid.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Nathalie62]
10/8/13, 10:21 PM
#11

Tycker ju i och för sig det är märkligt att man skulle få en uppdatering av 8.1 när ts inte ens har den versionen i datorn, än.

Zepp
10/8/13, 10:32 PM
#12

En annan orsak jag träffat på som gör uppstarten trög på jobbet är Apple!

Många har iphone på jobbet och laddat ner en massa programvara för detta som skall synka datorn med phonen.. då skall man oxå ha phonen kopplad till datorn.. annars så söker den och söker.. innan den ger upp och släpper fram ordinarie skrivbord.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

heatherm
10/9/13, 11:27 AM
#13

Startade datorn idag och det kom inte upp igen..så vet inte vad som gick fel xD man får hoppas att det var första och sista gången :)

Annons:
beem
10/9/13, 12:52 PM
#14

XP har väldigt mycket underliga  hyss för sig numera. De lägger nog inte ned så mycket krut på XP längre. Supporten upphör ju 8 april 2014.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[Nathalie62]
10/9/13, 2:27 PM
#15

#13, Så skönt Daiken, vi får hoppas det bara var en engångshändelse, ibland kan ju datorer bete sig konstigt också utan att man förstår någonting.😃

Men jag hoppas du skaffar ett nyare operativsystem inom kort eftersom uppdateringar och sådant snart upphör 😉

Upp till toppen
Annons: