Annons:
Etikettövrigt
Läst 3101 ggr
PotatoEcho
2013-10-10 19:22

DVD brännare

Hej, men risk att låta lite dum men det verkar ganska komplicerat det här med att bränna en CD. Jag vill göra det och testade att lägga över en ljudfil men det blev bara brus. 

Hur ser jag ens att min dator har en brännare? Försökte lägga in en bild men det gick inte. På cdspelaren( heter den så?) så står det: DVD r/rw RDL & RW dvd+R DL & compact disc rewritable ultra speed. Är detta en dvd brännare eller?

Och hur går jag isåfall tillväga om jag vill bränna in mp3filer till skivan?

Har ingen aning om vilken grupp som passar bäst.


Annons:
PotatoEcho
2013-10-10 19:38
#1

Det är samma symboler på min som på bilden, kan vara samma också. Och är det så så är det ju en brännare. 

Men hur går jag lättast tillväga? :)

http://www.tigerdirect.com/applications/SearchTools/item-details.asp?EdpNo=4829307


[Nathalie62]
2013-10-10 19:59
#2

Är det en stationär eller laptop?

Vad händer exakt när du kört in skivan?

PotatoEcho
2013-10-10 20:47
#3

Det är en stationär. Det kom upp en ruta typ om jag skulle använda som USB eller nått annat alternativ. Testade båda då gick det inte, men sedan gick jag in i Windows media player och det verkar som det funkar då.


[Nathalie62]
2013-10-10 20:58
#4

#3, Okej. Skulle precis fråga om du hade provat med windows media player 😛 skönt att det funkar nu emelze. Trivs man sen inte med den finns det mängder av spelare som kan föra över olika ljudfiler till skiva.

PotatoEcho
2013-10-10 21:00
#5

Ja jag får testa och se hur det är. Jag tycker än så länge det verkar okej! Inte komplicerat alls :) 

Tack!


[Nathalie62]
2013-10-10 21:03
#6

#5, Så länge det funkar som man vill behöver man inte byta, det var bara ett tips om det inte skulle bli bra. 👍

Annons:
Kaj
2013-10-11 10:10
#7

Ja det verkar som om du har en DVD brännare och den klarar även av att bränna CD och MP3 skivor.

Lite bakgrund:
Det finns två typer av skivor som du kan bränna i denna brännare. DVD och CD. Vad gäller DVD skall du köpa DVD+R eller DVD+RW skivor (inte DVD-R eller DVD-RW)
Vad gäller CD skivor kan du köpa i princip vad som helst för det lär funka.

En DVD skiva används oftast till att bränna filmer eller backa upp större mängd data.

En CD skiva används oftast till att bränna en musik CD eller en CD med MP3 filer
För att spela upp en CD skiva med enbart MP3 filer måste din externa CD spelare klara detta (ex bilstereon, din hemma stereo etc. Idag klarar dock de flesta externa spelare att spela upp MP3 filer.

Du kan precis som du skriver välja att bränna ner musik med hjälp av Windows Media Player. Under Verktyg, Alternativ har du inställningar där du även kan ställa in kvalitet, vilket format etc som du vill att din CD skiva skall får - Se fliken Rippning.

Med Windows kan du även enkelt bränna filer till en CD genom att gå till utforskaren och välja en eller flera filer, högerklicka och välj Skicka till och sedan din CD/DVD brännare.

bamse6311
2013-10-11 16:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 Kaj

Jag brände över bilder till DVD-skivor.

Nu har alla bilder i bildmapparna på den interna hårddisken fått en symbol i form av ett hänglås.

Dock så går bilderna att öppna samt använda som vanligt.

Vad kan detta med hänglåset vara för något?

På den externa hårddisken samt på USB-minnen där jag också har dem ser de ut som vanligt.

Är väl lite nördig vad det gäller att spara mina bilder på olika ställen.

Har dem på hårddisken, extern hårddisk, USB-minnen, Skydrive samt brände alltså ner alla bilderna också till ett anat DVD-skivor.

Ber TS om ursäkt om hon tycker att frågan är OT men tänkte att om hon också bränner ner bilder och får samma och blir lika frågande som jag är.

Bästa hälsningar,
Bertil

Halvdansken
2013-10-12 12:18
#9

Jag får också de där hänglåsen ibland, har alltid undrat varför.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Nathalie62]
2013-10-12 13:21
#10

Det verkar uppstå när man har grejat med hemgrupper och/eller ändrat i rättigheter/behörigheter på mappar/filer. Låset innebär att inte alla har åtkomst till innehållet i mappen, skickar med en länk med bilder steg för steg hur man gör.

http://www.howtogeek.com/howto/17117/remove-the-lock-icon-from-a-folder-in-windows-7/

En beskrivning på svenska.

Högerklicka på mappen och välj Egenskaper > Säkerhet och kontrollera vilka som har tillgång till mappen, redigera om du vill lägga till gruppen användare för att bli av med låset. Tänk på att inte redigera behörighet på systemkataloger eller användarkatalogen.

EDIT: Grupperna "autentiserade användare" eller "alla" går också bra att lägga till, där den senare endast bör användas i nödfall.

Halvdansken
2013-10-12 14:31
#11

Tack Nathalie! Det uppstår (precis som du säger) i olika grupper på vår NAS-server och dropbox, men jag har aldrig fattat varför, det har alltid verkat helt slumpmässigt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Nathalie62]
2013-10-12 17:32
#12

#11, Ibland kan saker och ting verka lustigt tills man kommer på orsaken 😃

bamse6311
2013-10-12 19:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#10 Nathalie62

Tackar så väldigt mycket för ditt svar.

Förstår inte riktigt hur du menar att man skall göra för att bli av med de där hänglåsen.

Nåväl, det spelar väl ingen roll att de är där???
Jag är ju ensam om min dator.

Skickar med skärmklipp, vågade inte ändra något ifall det skulle bli något fel.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
[Nathalie62]
2013-10-12 22:47
#14

#13, Många kan tycka det är frustrerande när det finns hänglås på mapparna men i länken jag skickade så finns det bilder som visar hur man gör steg för steg.

Vill man ha bort hänglåset så bildar man en så kallad "gruppmapp" och följer de steg som anges i länken.

Tyvärr kan jag nog inte förklara det bättre än vad jag gjort nu Bertil.😕

bamse6311
2013-10-13 00:29
#15

#14 Nathalie62

Skall kolla bilderna steg för steg i länken du skickade och se om jag fixar till det där.

Är ju inte så bra på engelska men kan ju kolla bilderna.

Skulle det inte funka så är ju ingen större skada skedd, jag kan ju öppna och använda alla mina bilder ändå.

Blev bara så konfunderad då när jag bränt ner till några DVD och det blev en sådan där symbol på alla bilder.

Bästa hälsningar,
Bertil

[Nathalie62]
2013-10-13 13:35
#16

#15, Det är många som inte förstår engelska men eftersom det finns bilder så underlättar det ju jättemycket, man kan också använda något översättningsprogram, blir sällan bra men det kanske hjälper lite.

Stör man sig inte på det alls så kan man ju låta det vara Bertil, du kan ju öppna bilderna och det är det viktigaste men jag själv hade retat mig om det funnits ett hänglås så hade plockat bort det även om jag kunde öppna mapparna 😛

Kaj
2013-10-14 10:28
#17

#8 Detta är en ny funktion som kom iom Windows 7.

From Win 7 så är standard att alla bibliotek och mappar är i delat läge vilket innebär att i princip alla som ligger i din arbetsgrupp på datorn har tillgång till dessa bibliotekt och mappar samt deras filer.
Om man i ett sådant bibliotek eller mapp lägger in en fil och explisivt för denna fil tar bort delaningen genomatt se till att det enbart är ditt eget användarkonto som har tillång till filen så sätter Windows numer en "Padlock - hänglås" på filen för att indikera för dig att det enbart är du och ingen annan som kan komma åt filen.
Detta är bara problematiskt ifall du loggar in med andra användarkonton eller vill ta upp filerna på en annan dator (där finns ju inte ditt konto upplagt - och det räcker inte heller med att lägga upp ett likandant konto namn för säkerheten bygger på Windows interna ID serie för ett kontonamn och det blir annorlunda varje gång ett konto läggs upp oavsett om det är samma namn på kontot. Detta så att man inte enkelt skall kunna flytta hemliga filer till en annan dator och få upp dem genom att simulera ett kontonamn).
Vill man då häva låset kan man göra detta med ett administratörsid och sedan gå in på filerna och välja att ta över "ägarskapet av biblioteket, mappen och filerna och sedan välja att sätta att dela med (din workgroup), eller all users.

På din vanliga disk kan du göra bibliotek och mappar skyddade så de inte kan ses av andra genom att högerklicka på biblioteket eller mappen och välj Dela med och sedan välj "Ingen".
För att slå tillbaka väljer du samma sak men välj då Dela med "SYSTEM".

Nu ligger dina filer på en DVD och om du satt den som slutlig (Finalized" så är den skrivskyddad och då går det inte längre att ändra tillbaka.
På ditt USB minne eller disk är det dock inga problem. Bara änsdra till Dela med "SYSTEM" så bör hänglåset försvinna.

Här är en bra artikel (engelska men den går nog att översätta via Google översätt)
http://blogs.msdn.com/b/oldnewthing/archive/2009/12/09/9934348.aspx

bamse6311
2013-10-15 00:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#17 Kaj.

Tack för din förklaring.

Gjorde helt enkelt så att jag gick in på Dela och valde helt enkelt att dela med mig själv som ägare så nu är hänglåsen borta.

Hoppas att det blev rätt så här och som sagt var så är de där hänglåsen borta.

Bästa hälsningar,
Bertil

[Nathalie62]
2013-10-15 00:55
#19

#18, Det är rätt Bertil 😃

(Tack Kaj för en bättre förklaring)

bamse6311
2013-10-15 01:23
#20

#18 Nathalie62

Testade den engelska "tuten" som jag fick av dig och TACK så väldigt mycket för den men jag vågade mig inte riktigt på med de inställningarna som visades på bilderna.

Nåväl, nu är jag av med de där förbaskade "hänglåsen".
Nu återstår bara att se om det blir detsamma när jag har tillräckligt många bilder att bränna en ny DVD.

Som sagt så är jag nog lite i överkant nördig 🤓i det där med att spara mina bilder.

Har dom som sagt var både på interna hårddisken samt en extern hårddisk och lägger dem även på USB-minne samt skickar dem över till Skydrive och slutligen så bränner jag även DVD-skivor 😂.

Tack för all hjälp både Nathalie62 samt Kaj.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
[Nathalie62]
2013-10-15 15:47
#21

#20, Det är lugnt Bertil, nu har du ju fått bort hänglåsen och det är det viktigaste och tack själv 😃

Det är jättebra att du sparar allting så är det ingen risk att något går förlorat, hellre spara mycket och överallt än inte alls 😉

bamse6311
2013-10-16 02:39
#22

#21 Nathalie62

👍Tummen upp.

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: