Annons:
Etikettoperativsystem
Läst 1182 ggr
[Pollyboll]
10/11/13, 12:32 PM

Hjälp en som inte kan.

Hej! 

Jag har en Sony Vaio dator. När jag använder datorn så tonas ljusstyrkan ner, även när den inte används t.ex när jag ser på film. Det finns inget regelbundet utan det kan komma precis närsomhelst, även när jag precis har höjt styrkan. 

Vad ska jag göra? Jag blir ju tokig..

Annons:
Fridaybrew
10/11/13, 1:09 PM
#1

sätt i sladden

/Fridaybrew

[Nathalie62]
10/11/13, 1:55 PM
#2

Skärmens ljusstyrka justeras ju automatiskt så jag antar att det är något med inställningarna eller att det är något glapp någonstans.

Inkanyezi
10/11/13, 1:55 PM
#3

Man kan ställa in datorn till att aldrig tona ner ljusstyrkan, men den drar mer ström då, och om man kör på batteri, så tar det slut fortare.

Annars är det enkla knepet som de flesta användar att pilla på en tangent eller på musen för att datorn ska ha lite inmatning, så att den inte tonar ner. Man brukar trycka skift eller ctrl-tangenten för att inget annat ska hända.

Kaj
10/11/13, 2:30 PM
#4

Har du windows så gå till startkanppen och skriv (eller i sökrutan om du har win8)
energispar

Välj sedan länken till Ändra datorinställningar för strömsparläge

Där har du nu olika sheman för energisparläge. Ett av valen på varje schema är Tona ned bildskärmen. Där kan du ange val för batteridrift eller för nätansluten drift. För nätansluten bör du kunna sätta till Aldrig.

Kör du på batteri är det bra att åtminstone ha den satt på ett annat val än Aldrig eftersom datorn annars drar batteri.

[Pollyboll]
10/11/13, 2:49 PM
#5

Har testat i vanliga kontrollpanelen att trycka på aldrig, men det har inte hjälpt. Hittade faktiskt i Vaio Control Center att man kunde välja att det inte ska tonas ner. Såg inte alls ut som i vanliga kontrollpanelen. Och än så länge verkar det funka. Får de hur länge.

[Nathalie62]
10/11/13, 3:02 PM
#6

#5, Skönt att du kunde hitta valmöjligheterna i inställningarna Snofisan, det var det jag misstänkte annars skulle det inte bete sig så.

Annons:
[Pollyboll]
10/11/13, 3:21 PM
#7

Men man kan ju tycka att alla valmöjligheter borde samlas på samma ställe. Klart man inte hittar annars, speciellt om man inte är så kunnig.

[Nathalie62]
10/11/13, 4:40 PM
#8

#7, Det har du rätt i men ibland får man tyvärr leta runt för att hitta vart problemet beror på.

Upp till toppen
Annons: