Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1053 ggr
Lurtz
10/13/13, 9:39 PM

Extern hårddisk på väg att dö?

Min externa hårddisk på som är cirka 3 år gammal har börjat att "blinka" eller hur man ska förklara det, dvs att man hör ljudet som görs när man kopplar ur en USB-enhet, och försvinner från "Dator" där man ser enheterna, sen några sekunder senare hör man ljudet som indikerar att en USB-enhet kopplats in, sen dyker enheten upp igen och fungerar som vanligt. Är detta ett tecken på att hela disken är på väg att dö eller kan det vara annat (drivrutiner t ex) som spökar? All data är fullständigt läsbar så länge som disken känns igen så att säga, andra gånger jag råkat ut för döende hårddiskar så har det alltid gått hand i hand med att en del data inte gått att läsa.

Annons:
[Nathalie62]
10/13/13, 10:58 PM
#1

Det första du bör göra nu är att kolla drivrutinerna/uppdateringar på den externa, försök sen få tag på en ny ifall denna inte vill mer, det kan ibland variera på hårddiskarna när dom börjar ge upp vilka symtom dom kan få. Ibland går det helt plötsligt inte ens igång igen även om det funkade bra sist. 

Här visas hur man kan få sådant automatiskt.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/automatically-get-recommended-drivers-and-updates-for-your-hardware

Ladydragon
10/13/13, 11:25 PM
#2

Kan oxå vara så enkelt att usb porten krånglar 

prova med att byta usb port och se om det hjälper 

och för säkerhet skull för över det du har på den externa hårddisken antingen till datorn eller till en annan extern hårddisk eller ett usb minne

Lurtz
10/14/13, 12:25 AM
#3

#1

Jag kör fortfarande Vista, så jag vet inte om drivrutinerna för denna disk är anpassad för 7 eller senare, men det är först nyligen som problemen börjat uppstå, så jag är inte så säker.

#2

Tack för tipset, skall testa att byta USB-plats mellan disken i fråga och t ex tangentbordet, och all viktig data flyttade jag över till den interna disken (och den allra viktigaste till både en DVD-skiva och ett USB-minne) samma minut som den externa började krångla.

Upp till toppen
Annons: