Annons:
Etikettinternet
Läst 4185 ggr
MoaL
10/14/13, 11:15 PM

Internet fungerar inte som det ska

Hej!
Jag behöver lite hjälp här.. De senaste dagarna har internet inte fungerat normalt. Ena stunden har det inte fungerat överhuvudtaget, sedan fungerar det perfekt, eller så fungerar bara spotify men inte internet, eller annars fungerar det att surfa runt på facebook, men man kan inte se bilder eller spela något och ingen annan internetsida går att öppna. När det är stendött så kan det vara dött i 10-20 minuter, eller i 10-12 timmar, man vet aldrig. Det är jättejobbigt, för det innebär att jag inte kan göra det jag vill eller ens ta hand om mina forum som det behövs. Nu har min dator en glimt av klarhet och internet funkar, men om fem minuter kan det lika gärna inte fungera överhuvudtaget igen. 

Jag satte igång "gammeldatorn" för att se om det berodde på internet eller min dator, och på den datorn fungerade internet även fast det inte funkade på min. 

Felmeddelandet på min dator säger att det är något som strular med DNS - och jag var tvungen att googla fram vad DNS överhuvudtaget var, för jag är inte direkt tokkunnig på detta om man säger så. 😮

Det enda jag gjorde innan allt blev såhär var att installera den senaste versionen av AVG, och sedan gjordes det någon sådan där scan. Kan det ha orsakat det här eländet? Och vad ska jag göra åt det? Jag är som sagt inte så kunnig på datorer, så ni får gärna ha lite överseende med mig om något är självklart för er men inte för mig. Jag törs inte riktigt göra något när jag inte vet vad resultatet blir. 😊

MYCKET tacksam för svar!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
[Nathalie62]
10/14/13, 11:39 PM
#1

Kör du trådlöst? Har du en Router (nätverksenhet)? Kör du med en laptop eller stationär?

Efter vi har lite mer information kan vi gå vidare 😃

MoaL
10/15/13, 12:04 AM
#2

Ironiskt nog dog internet fem minuter efter att jag postade mitt inlägg. 😛

Inte trådlöst, ingen router, bara en internetkabel från väggen till datorn, som är en bärbar dator (Acer Aspire V3-571).

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

annia1
10/15/13, 12:27 AM
#3

MoaL jag har ingen aning om vad DNS är.

Men du kopplar själv problemet till AVG. Så det enklaste är att gå in på det och stäng av det. Nu vet jag inte vart du gör det på AVG. På mitt nod32 så högerklickar jag bara på symbolen nere till höger och väljer att inaktivera det.

Skanningen tror jag inte påverkade däremot ibland när man får uppdateringar så kan det ändra inställningar nånstans och som då blockar sånt som varit ok förut. Och som du skrev så installerade du den senaste. Så den kan ha ställt till med nåt. Men om du stänger av det och det funkar så har du en utgångspunkt.

Jag har ingen aning om hur AVG funkar eller vilka inställningar som du ev ska titta på ifall det funkar med det avstängt.

.

[Nathalie62]
10/15/13, 12:38 AM
#4

Okej, Dyker det upp ett rött kryss när anslutningen bryts? Vilken operatör har du? Har du internetanslutning även om du får dessa felmeddelande?

Har du provat att be någon koppla in sin dator till ditt uttag för att på så sätt utesluta att det är din dator (och inte nätet) som strular? Har du testat med någon annan sladd för att utesluta att inte det är fel på den?

[Nathalie62]
10/15/13, 12:49 AM
#5

Beträffande vad just DNS är står bland annat här

http://sv.wikipedia.org/wiki/DNS

MoaL
10/15/13, 1:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#3 Jag har funderat på att testa det, ville bara veta vad andra, kunnigare än jag, säger först. ^^ Jag är ju inte hundra på att det har att göra med antivirusprogrammet. 

#4 Nej, det står bara "Den här webbsidan är inte tillgänglig" och så två knappar som säger "Hämta igen" och en knapp som, om man klickar på den, säger vad som har gått fel. Typ. Jag bifogar en bild på hur det ser ut och vad det står.

Vi har Bredband2. Oftast när internet "dör" står det att internet är anslutet - så vi borde alltså egentligen ha internet -, men ibland säger det att internetanslutning saknas, och jag har ingen aning om varför. Ibland funkar som sagt inte internet, men jag kan ändå spela musik på spotify (jag har inte betalat något, så jag behöver internet för att spotify ska fungera). Andra gånger kan jag inte spela musik på spotify heller. Vissa gånger fungerar varken spotify eller internet, men jag kommer in på facebook och kan klicka runt därinne, även om jag inte kan spela spel eller titta på några bilder. Det är jättekonstigt alltihop, tycker i alla fall jag. 

Som jag skrev i #0 så har jag testat att koppla in gammeldatorn, en stationär dator med åtskilliga år på nacken, och på den funkar internet även när det inte funkar på min bärbara. Jag har testat med samma internetkabel på båda datorerna.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
annia1
10/15/13, 1:49 AM
#7

Nathalie, MoaL skriver i TS att hon slog i gång "gammeldatorn" och att det funkade med den. Så då borde inte problemet ligga på internet utan på hennes dator. Fast jag kan ju missförstått det som står i TS.

.

annia1
10/15/13, 2:15 AM
#8

MoaL det enklaste är att börja med det som skett senaste på den egna datorn. Och i ditt fall är det en uppdatering till AVG.

Jag har inget annat förslag än det jag gett för den här sortens problem när man ev ska in på inställningar på antivirusprogram eller brandvägg och leta där går jag bet. 

Eller jo ett förslag. Det går ju att prova att göra en systemåterställare till nån dag före det började krångla. Du kan ju hålla det datumet i huvudet om inte nån kan ge förslag på vad du ska kika på.

.

annia1
10/15/13, 2:29 AM
#9

Göra ett tillägg som jag kom på. Om du stänger av AVG så kan du sen skanna igenom med tex antimalwarebytes. Bara för att vara på säkra sidan att du inte fått in nåt medans du var oskyddad.

.

Kaj
10/15/13, 10:57 AM
#10

Backa till en återställningspunkt innan du uppdaterade AVG. Om problemet inte uppkommer då igen då vet du att det hade med AVG uppdateringen att göra.

Gå till startknappen eller sökrutan och skriv systemåterställning. leta upp en återställningspunkt med ett datum innan du gjorde AVG uppdateringen. Låt datorn återställa sig till detta läge (det kan ta upp emot en timme så bara vänta - stäng inte av datorn under tiden)

Pröva därefter att gå ut på internet och se om problemet kvarstår.
Om det inte gör det kan du pröva att uppdatera AVG igen och se om problemet kommer tillbaka. om det gör det gör en ny systemåterställning.

Du bör även kolla att dina nätverksinställningar är satta till att hämta DNS server automatiskt så du inte fått in något virus som slagit av detta.

  1. gå till kontrollpanelen
  2. Välj Nätverk och Internet
  3. Välj Nätverk och delningscenter
  4. I menyn till vänster välj Ändra inställningar på nätverkskort
  5. Högerklicka på ditt nätverk och välj Egenskaper
  6. Dubbelklicka på Internet Protokoll TCP/IP på fliken Allmänt
  7. På DNS server skall du antingen ange en DNS server som du fått av din internet leverantör eller mer troligt bara kryssa i Erhåll en DNS server automatiskt

När du ändå är där kan du även se ifall IPV6 är aktiverad. AVG har problem med sina uppdateringar och IPV6. Det räcker om du har IPV4 aktiverad eftersom IPV6 inte används riktigt ännu. Så bocka ur IPV6 så kanske problemnet försvinner. Detta är ett känt problem hos AVG update IPV6 och deras uppdateringsservrar.

Detta kan du även lösa genom att gå till AVG antivirus programmet och gå till (har bara engelska här men du förstår nog vad som menas om du har en svensk version)

  1. Options
  2. Advanced settings
  3. Update
  4. Se till så att Use DNS Update INTE är ibockad.
[Nathalie62]
10/15/13, 3:45 PM
#11

#7, Ursäkta, det är sant.

Ts. Jag kan tycka det är underligt att en del antivirusprogram ställer till det så för en men det är kanske för att det är gratis versioner men jag råder dig att testa Kajs alternativ i så fall.

MoaL
10/16/13, 4:38 AM
#12

Tack så jättemycket för era svar! 

Nu har jag gjort en systemåterställning (vilket för övrigt tog cirkus två timmar), så nu är jag tillbaka på AVG 2013, och även om internet bara har varit igång i 20 minuter så verkar det som att problemet är "löst"/upptäckt, vad man nu vill kalla det (ta i trä!). 👍 Mitt problem nu är hur jag ska göra med antivirusprogrammet? Ska jag inte kunna uppdatera till den senaste versionen? Har ni kanske något tips på något annat bra gratis antivirusprogram?

Väldigt, väldigt tacksam för all hjälp!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Nathalie62]
10/16/13, 6:54 AM
#13

#12, Det enda gratis antivirusskydd jag vet som fungerar utan krångel och sköter sig själv är Panda cloud

Annons:
Kaj
10/16/13, 10:22 AM
#14

#12
som sagt AVg har problem med just DNS för sinn uppdatering av AVG.

Du kan som jag skrev tidigare pröva att slå av att AVG skall använda sig av sin egen DNS serv er för uppdatering

Gå till AVG antivirus programmet och gå till:

  1. Options
  2. Advanced settings
  3. Update
  4. Se till så att Use DNS Update INTE är ibockad
[Nathalie62]
10/19/13, 10:58 PM
#15

#14, Har du någon susning om varför dom har problem med detta Kaj? Har det alltid varit så?

Kaj
10/21/13, 10:43 AM
#16

#15, det är egentligen inte ett riktigt problem. AVG har två vägar att kontakta deras servrar för uppdatering och den ena är via deras DNS servrar och den andra är att gå direkt mot deras uppdateringsserver. Båda vägarna fungerar.
Jag har sett på deras hemsida att DNS servrarna inte alltid svarar varför man kan få problem och att man då rekomenderar att inte använda DNS Update funktionen.

[Nathalie62]
10/21/13, 2:38 PM
#17

#16, Då hoppas jag det står tydligt på deras hemsida så användarna blir medvetna om det, för ett problem blir det ju annars, som nu i ts fall till exempel om/när man inte vet om det.

Upp till toppen
Annons: