Annons:
Etikettoperativsystem
Läst 3399 ggr
Fillixa
10/17/13, 7:04 AM

Senaste nytt om Windows 8.1

Nu är Windows 8.1 snart här.

Senaste nytt om W8.1 kan ni läsa på

 Windows Phone Central (engelska)

Windows Phone Central är en jättebra app för oss med Windows mobiler!

Annons:
[Nathalie62]
10/17/13, 2:58 PM
#1

Då väntar jag på att det snart ska uppdateras 😃 hos mig sköter det sig själv så det är skönt på det viset att man slipper tänka på det.

[Nathalie62]
10/17/13, 2:59 PM
#2

Här finns en sida på svenska också.

http://www.idg.se/2.1085/1.528327/nu-ar-windows-81-har

Fillixa
10/17/13, 4:48 PM
#3

Uppdateringen finns nu på Windows Store!

[Nathalie62]
10/17/13, 5:53 PM
#4

#3 😃

Fillixa
10/17/13, 7:23 PM
#5

Nu är min gamla W7 dator som jag har installerat W8 på uppgraderad till W8.1!

Nu väntar jag på att min nya W8 dator också skall bli klar med installationen av W8.1!

Lite rörigt med mina appar nu!

heatherm
10/17/13, 7:26 PM
#6

En fråga…vilka vilkor är det jag ska godkänna? håller på att lada ner den nu från store…jag har windows 8 och får upp två alternativ "Windows 8.1 (retail) windows 8.1 (oem) vilken ska jag ta???

Annons:
Fillixa
10/17/13, 7:40 PM
#7

När du köper en dator med förinstallerad programvara kallas det för en OEM-licens (Original Equipment Manufacturer).

Länk till Microsoft angående OEM-licenser.

heatherm
10/17/13, 9:35 PM
#8

Okej, nu till ett annat

Har installerat det, men i högra hörnet så står det att säker start inte har konfigurerats ordentligt….har läst runt lite men kommer inte direkt fram till något svar…

Fillixa
10/17/13, 9:59 PM
#9

Säker start är en ny funktion som betyder att Windows 8 kontrollerar att operativsystemet inte smittats med skadlig kod eller på annat sätt skadats redan vid uppstart av operativsystemet.

På min gamla W7 dator som jag uppgraderat till W8 kan jag inte köra säker start.

På min nya dator som redan från början hade W8 finns funktionen säker start med!

heatherm
10/17/13, 10:08 PM
#10

Okej, för har försökt att aktivera säker start i bios…men det går inte..så ja…men har läst att väääääldigt många har det problemet med…

Fillixa
10/17/13, 10:29 PM
#11

För säker start krävs inbyggd programvara med stöd för UEFI v2.3.1 Errata B och Microsoft Windows-certifikatutfärdaren i UEFI-signaturdatabasen. 

Det går att läsa om detta här på sidan om Systemkrav på Windows 8.1

En fråga och svar om detta finns på

Windows Community också.

heatherm
10/17/13, 10:39 PM
#12

hmm…okej..så egentligen är det ingen fara ?

Fillixa
10/17/13, 11:25 PM
#13

Säker start funktionen finns inte på Windows 7, den kom först i Windows 8.

Säkerheten är högre i Windows 8 (även utan säker start)

än i Windows 7.

Annons:
Fillixa
10/17/13, 11:34 PM
#14

Nu är mina 2 installationer med W8.1 klara!

Har fått problem med några av Nortons tilläggstjänster!

Själva antivirusprogrammet fungerar utan problem i alla fall!

Många nya funktioner att klura ut hur de funkar finns i W8.1Funderar!

bamse6311
10/18/13, 3:22 AM
#15

Kanske dags att installera Win8.

Köpte Win8 Pro när den kom ut men har inte installerat det ännu.

Det var ju så många som skrev negativt om 8:an så jag behöll min Win7.

Kanske dags att omvärdera då jag har sett att det är många här som efterhand blivit allt nöjdare med Win8.

Bästa hälsningar,
Bertil

[Nathalie62]
10/18/13, 2:02 PM
#16

#15, Har inte orkat installera det än ha ha, det dyker upp när det känner för det 😉

Du kan ju prova Bertil och gillar du det inte kan du väl gå tillbaka till win7 igen?

heatherm
10/18/13, 6:46 PM
#17

#16

Men det laddar väl inte ner av sig självt va? För jag tänkte så med att det kommer komma upp i windows update…men det gjorde det ju inte..så fick gå in i store och ladda ner det ..eller jag kanske har fel :o

[Nathalie62]
10/18/13, 7:39 PM
#18

#17, Har man windows update på automatiskt så brukar det skötas av sig själv, när exakt man får det varierar för alla får den ju inte samtidigt, oftast inte i alla fall.

bamse6311
10/19/13, 12:55 AM
#19

#16 Nathalie62

En av anledningarna att jag inte installerat det är att jag behöver köpa en ny skärm vilket ligger i faggorna nu i höst.

Min skärm har upplösningen 1280 x 1024 så jag behöver precis snäppet över för att kunna "fästa apparna" på skärmen.

Nu fungerar iofs Win8 även om man inte kan fästa apparna och jag har i vilket fall som helst isf tänkt att använda skrivbordet som startskärm.

Nåväl, nu har jag som sagt var Win7 installerat och Win8 Pro köpte jag precis när det kom ut och lade det först på ett USB-minne men beställde det sedan också på DVD-skiva där jag fick två skivor, en för 64-bitars och en för 32-bitars.

Den stora frågan är då om jag kan ladda ner Win8.1 eftersom jag fortfarande har 7:an i datorn och 8-Pro på DVD-skiva samt USB-minne???

Tycker inte att jag senare skall behöva betala för 8.1 eftersom jag redan betalat för 8-Pro.

Angående skärm så får den vänta tre till månader.
Skall först betala "luren" som jag köpte på 3 månaders delbetalning.

Well, får se om jag kan hitta något att läsa om det eller så får jag kanske helt enkelt ringa MS.

Bästa hälsningar,
Bertil

Fillixa
10/19/13, 11:18 AM
#20

Windows 8.1 är en gratis uppgradering, men detta gäller endast dom som uppgraderar från W8.0 till W8.1.

Har man W7 och har köpt till W8, så får man uppgradera till detta först, för att sedan få den gratis uppgraderingen till W8.1!

Att uppgradera direkt från Windows 7 till Windows 8.1 kostar extra (1099 kr eller Pro 2 499 kr för nedladdning i Microsofts butik). Låter lite dyrt tycker jag, det finns säkert billigare alternativ!

Har du W7 och vill ha W8.1 så går det bra att köpa denna uppgradering direkt.

Hos mig flyter nu W8.1 på som det ska, det är bara en app som ännu inte har synkroniserats.

Annons:
[Nathalie62]
10/19/13, 10:46 PM
#21

#19, Precis som Fillixa säger så måste man uppgradera det först Bertil.

#20, Kan också hålla med om att det är lite dyrt bara för en uppgradering 😮

Härligt att det flyter på nu, jag har fortfarande inte brytt mig om det än faktiskt, vet inte om jag ska ha det heller, det funkar redan så bra som det gör och W9 är på ingång redan nästa år så kanske avvaktar till den 😛

Dessutom har jag enterprise (företags version) och då är det lite krångligare att få uppgraderingen, man får den inte automatiskt då utan måste trycka hit och dit och det orkar jag inte 😂

bamse6311
10/20/13, 7:17 AM
#22

#29 och #21

Tackar för era svar.
Om jag nu först köper en ny skärm om 3 månader och då installerar mitt Win8 Pro då så funkar det kanske med gratis uppdatering då också.

Annars så får jag hålla mig till mitt Win7 som jag egentligen gillar väldigt mycket.

Bästa hälsningar,
Bertil

Fillixa
10/20/13, 3:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Nu är den sista appen synkroniserad!

Bilden nedan är lånad av Norton och visar hur startsidan på appen Norton Studio ser ut för Windows 8 och 8.1!

Norton Studio visar säkerhets statusen på dina enheter.

Hos mig är allt nu grönt!

[Nathalie62]
10/21/13, 2:45 PM
#24

#23, Så trevligt, skönt att allt är grönt 🙂

Blanksteg
10/24/13, 5:42 PM
#25

Behöver man spara alla filer (word-dokument, bilder osv), på t.ex. USB innan man uppdaterar? Eller kommer allt finnas kvar i datorn?

(har windows 8)

Fillixa
10/24/13, 6:41 PM
#26

Alla dokument och bilder finns kvar i datorn efter uppgraderingen från Windows 8 till Windows 8.1.

Det enda som jag behövde installera om på nytt efter uppgraderingen på mina datorer var en drivrutin till min separata skanner.

Drivrutinen installerades automatiskt när jag slog på skannern.

Det är rekommenderat att göra en säkerhetskopia innan uppgraderingen.

En säkerhetskopia eller manuellt kopierade mappar på något externt minne är viktigt att ha.

Upp till toppen
Annons: