Annons:
Etikettövrigt
Läst 4096 ggr
[tussen01]
2013-10-18 14:31

musplatta funkar inte :c

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jo såhär är det: Jag var ju sjukt skillad och spillde iste på datorn, vid tangentbordet ungefär, (vid Home-End knapparna) och nu funkar inte min musplatta längre!

jag har kollat med f5 på mitt tangentbord, (musplatta on/off) och den var ''aktiverad'' redan..

What's going on och hur fixar jag det?

*note, det är en toshiba satellite, jag kan röra musen med hjälp av ritplattan isteet kom inte in i datorn via usb-ingångarna

Annons:
[tussen01]
2013-10-18 19:10
#1

putt

[Nathalie62]
2013-10-18 19:40
#2

Lägg datorn upp och ner så all vätska rinner ut, låt det ta en stund, ta ut batteriet och låt det torka, prova sedan igen.

[Nathalie62]
2013-10-18 19:41
#3

Även om det inte kom in något i usb ingångarna så bör man ändå göra som jag skrev ovan för säkerhetsskull.

Zepp
2013-10-18 20:24
#4

Gör som Natalie säger.. ta dessutom ut batterier och låt torka i några dygn!

Hjälper inte det.. köp ny dator!

Säkerhetsavstånd för vätska och dator är minst 5 meter!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[tussen01]
2013-10-19 12:56
#5

Update: Nu funkar inte tangentbord heller, jag lyckades få upp startreparation och den startar om efter den har ''reparerat'' problemet. Men, när det står ''Windows startas'' så piper den jättehögt och konstant, så eftersom att jag reagerar som om att det vore ett brandalarm så stänger jag av datorn akut..

Jag och mamma har bestämt att lämna in datorn någonstans så får vi se om dom vet vad som blev fel efter isteet :/

Notera att jag har tappat bort manualen för datorn så jag vet inte vad pipen betyder..

Ladydragon
2013-10-19 20:39
#6

#5 ha inte för stora förhoppningar att det går att laga datorn….tyvärr 

det du spillde har med största sannolikhet runnit ut över typ allt inuti   datorn och förstört olika komponter och eftersom det är en bärbar dator går dom inte att byta ut

Annons:
[Nathalie62]
2013-10-19 22:23
#7

Jag säger som Ladydragon, det är nog bäst du räknar med att investera i en ny/annan dator.

[tussen01]
2013-10-20 12:40
#8

Hmm, räknade själv med att datorn inte går att laga.. Jag och mamma pratade om det och jag kollade på siba utifall att jag måste köpa en ny, och datorn som jag köpte inte finns kvar där (köpte ju datorn på mellandagsrean 2012).

Iofs hade jag inte så viktiga saker på hårddisken, bara Photoshop cs5 som min kompis kunde skicka till min pappas dator. :]

Fast om dom inte räddar datorn så får vi väl hoppas på att få tillbaka ''Mina dokument'' från datorn.. Tvivlar på det också.

Tur att vi hade försäkring på datorn iaf! ^^

Ladydragon
2013-10-20 18:12
#9

#8 det finns en chans att det går att rädda det som finns på hårddisken om du lämnar in datorn så säg till om det…..

gällande försäkringen så är jag tveksam om man får ut nåt på den  men läs villkoren noga och se vad det står där…..

bamse6311
2013-10-21 05:49
#10

Som Ladydragon säger så kan de kanske rädda en del av det som finns på hårddisken eller kanske till och med hela hårddisken.

Vad det gäller att kunna få ut på försäkringen så beror det på vilken hemförsäkring ni har.

Har ni "allrisk-tillägg" (kallas ibland folkligt "drulleförsäkring") på hemförsäkringen så bör chanserna att få ut en del på den vara rimligt goda.

Har du inte haft datorn längre än sedan mellandagarna 2012 så förstår jag verkligen att du är ledsen.

Hoppas att allt löser sig till det bästa för dig.

Bästa hälsningar,
Bertil

[tussen01]
2013-10-21 16:39
#11

Var just inne och lämnade in datorn och dom sa att dom kunde byta hela plattan där tangentbord, musplatta etc sitter, och dom skulle ringa om det var mer som behövde lagas, han som vi pratade med berättade att dom hade en trasig kopia av min dator på lager (som dom kan använda reservdelar av).

#10 Japp, mamma sa att vi hade ''drulleförsäkring'' på 12000 och att om det blir för dyrt får vi kontakta försäkringsbolaget som vi har och få ut det bästa av det..

Kaj
2013-10-22 11:05
#12

Jag är rätt säker på att ni kan få ut på försäkringen förutsatt att ni till ert försäkringsbolag tecknat ett tillägg. Brukar kallas typ drulleförsäkring eller otursförsäkring. En sådan bör alla teckna för då behöver man ALDRIG teckna extra försäkringar som alla säljare försöker pracka på oss när vi köper teknik prylar. Dessa är mycket dyrare än vanlig otursförsäkring hos försäkringsbolagen som ger i stort sett samma skydd och i vissa fall även bättre skydd.
Så hör med ert försäkringsbolag (självrisk åker ni på)

Att spilla något i datorn kan inte orsaka så att Windows blir förstört så en STARTREPARATION lär inte göra någon verkan. Det som hänt är att elektroniken blivit förstörd i datorn. Det kan vara så enkelt att det som spillt bara klistrat fast på moderkort, tangentbord etc. och då brukar man enkelt kunna tvätta bort detta. men det bör göras av en expert så lämna in datorn är att rekomendera.

I värsta fall har det du spillt på datorn orsakat en korsslutning, eller på annat sätt haft sönder en eller flera hårdvarukomponenter. Då måste dessa helt bytas ut alternativt att köra en ny dator.
Om ni lämnar in datorn begär att få ett prisbesked innan de sätter ignång med datorn.

[Nathalie62]
2013-10-22 14:09
#13

#11, Det var ju skönt att dom kunde åtgärda den med gamla reservdelar så håller jag tummarna att det inte blir så dyrt.

Annons:
[tussen01]
2013-10-22 16:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Hörni, detta är mitt special-moment här nu, dom lyckades fixa datorn till 100%! Det som behövde bytas var HELA överplattan, (tangentbord och musplatta) och nu fungerar datorn! :D

Det var lite dyrt då arbetskostnaden var 1350 eller något sånt, då dom behövde plocka isär typ hela datorn (tydligen hade jag någon ''specialmodell'') ._.

Och nu lyder mitt tangentbord mig, för att förut så var det lite ''intryckt'' så tangenterna lydde inte ibland, men nu så är det liksom WOHO. :3

+att nu kommer inte detta fram när jag startar: En av diskarna behöver inkonsekvenskontrolleras, namnet på disken är… (har ett avancerat namn lol)

tack till alla som har svarat! ^^ 

Ungefär såhär kändes det:

(dun dun dun duuuuuuh)

[tussen01]
2013-10-22 16:57
#15

eller ja, okej 90% eftersom att skivtjofs-saken (kom inte på namnet för tillfället) inte går och öppna, visst jag laddar ju ner spelen eller har någon slags ''no cd-mod'' men det skulle ju va trevligt och öppna den om man skulle vilja kolla på film eller något ><

Upp till toppen
Annons: