Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1400 ggr
ru4real
2013-10-23 16:59

Tips för att få hjälp

Jag ser allt som oftast att folk ställer frågor i stil med "min dator funkar inte, vad är fel?" osv. Inget fel i det, men, för att få hjälp är det enklare om man skriver exakt vilken modell man har, vilket man får fram genom att antingen kolla på den lilla klisterlappen som sitter under, det bör stå ngt i stil med Model eller Serial No (S/N). 

Då kan man söka efter just den modellen på nätet. Att bara säga att det är en laptop hjälper inte speciellt mycket, eftersom det finns en bunt tillverkare som har en mängd olika modeller, med olika hårdvara innuti. Och det kan skifta mellan modell eller tom mellan samma modeller.

Man kan även ta reda på det genom att även trycka snabbkommandot Windows-tangenten+Pause|Break för att visa System!

Annons:
beem
2013-10-23 18:55
#1

Bra inlägg. Jag vet ju själv hur lätt det är att glömma ange  uppgifter som är nödvändiga.

I ett forum jag är med där är det ett krav att man ska ange tex uppgifter som du nämner. Uppgifterna ligger sen under avataren.

Problemet med iFokus är ju att det är så många olika sajter så det skulle nog bli svårt men tänk om det gick ordna på något sätt.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
2013-10-25 19:30
#2

Jaaa.. och så kan man kolla om sladden till nätaggregatet är inkopplad!😡

Nä altså.. du har alldeles rätt, men har man koll på det så Googlar man oftast själv!

Sen så vill jag helst slippa trådslut med tack så mycket för all hjälp men det har löst sig!

Jag vill ha reda på hur det löste sig.. ja enda förklaringen jag inte vill se är att när jag satte i kabeln till nätet så fungerade det igen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

deeman
2013-10-25 20:28
#3

Kan också flika in att man vid en s k blåskärm gärna antecknar vad som står där, eller förmedlar information från loggboken. Många gånger kan man dock bilda sig en viss uppfattning om vad felet/blåskärmen kan bero på via den information som syns på skärmen.

Säger någon hel sonika "jag har problem med blåskärm" är för lite information för att bilda en ev. saklig grund till problemet.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[Nathalie62]
2013-10-25 20:45
#4

Det är många som inte förstår och kanske glömmer av att notera viktig information men då tycker jag ju att man istället kan fråga mer specifikt vad vederbörande menar så brukar det lösa sig i slutändan ändå.

deeman
2013-10-25 21:24
#5

#4 Det funkar också, men är inte optimalt - finns det med sådan information från början kan det underlätta väldigt mycket.

För vanliga frågor i helpdesk/supportärenden är oftast t.ex:

- Vad gjorde du innan du fick blåskärm?
- Har du installerat/uppdatera något nyligen?
- Är ditt antivirus och dina drivrutiner uppdaterade?
- Vad får du för meddelande?
osv.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[Nathalie62]
2013-10-26 00:00
#6

Visst kan det underlätta deeman men det är jättemånga som tyvärr inte tänker så och det är ju inte så enkelt heller om man inte har någon erfarenhet alls.

Annons:
deeman
2013-10-26 01:43
#7

#6 Sant, - därför är det bra att loggboken i Windows finns ;-)

Det ligger mycket i det du säger tyvärr. Säger tyvärr pga. många vanliga användare struntar i blåskärmen och vad som orsakar den och vill bara komma in i sitt Windows igen, sedan är allt frid och fröjd tills nästa gång. Antar att jag inte hör till den kategorin för sådan är inte jag, jag vill hellre råda bot på problemet med en gång.
     Men jag är helt införstådd med dig och din syn på det hela, dock så krävs det i och för sig inte mycket av användaren och det är mycket enkelt att fatta pennan och ett papper eller t.om sin smartphone till att börja anteckna.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[Nathalie62]
2013-10-26 14:03
#8

#7, Håller med dig också 🙂jag är med sådan att få bot på orsaken så det blir åtgärdat ordentligt. Jag hatar när något inte funkar som jag vill och ska strula för jämt 😃

Upp till toppen
Annons: