Annons:
Etikettwindows
Läst 2522 ggr
beem
10/23/13, 5:54 PM

Behörighet i Windows 8

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag försöker ladda  ner ett program från nätet - Izarc -  och lägga det under program - Dator OS (C )> Program (x86)

Jag  får jag upp en skylt som säger att jag  inte har behörighet och att jag ska kontakta administratören och får förslag att spara det på annan plats.

Jag är administratör och är inloggad som admin. och med lösenord.

Jag har lagt in PS och PSP från CD på samma plats utan problem.

Varför blir det så ?

Jag har googlat men hittar inget som kan hjälpa mig.

Ritade över ett namn i bif. bild. Namnet där är samma som jag loggar  in med.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
ru4real
10/23/13, 7:15 PM
#1

högerklicka på det och välj "öppna som admin", det borde funka. Eller så är det inte kompatibelt m win8.?

beem
10/23/13, 8:16 PM
#2

#1 Ja det fungerade.  Tack för hjälpen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
10/24/13, 10:28 AM
#3

Jag bara undrar varför du manuellt vill lägga in något i Windows programkatalog?
Denna katalog övervakas av Windows så att man kan göra installationer men även avinstallationer av program. Om man bara kopierar in en programfil här så är den inte med bland installerade program, den får inga korrekta eventuella registerinställningar som behövs mm.
För att spara in filer dit bör man alltid köra ett installationsprogram.

I ditt fall gäller det ju IZARC som inte behöver någon installation antar jag utan det är bara att köra exe filen.
Jag skulle då rekomendera att du skapar en ny katalog på C disken somexempelvis heter ProgramNoInstall eller så och kör dessa därifrån. Det finns ju en massa liknande program som även går under namnet Portable som inte behöver någon egentlig installation och då kan man ju lägga alla sådana i en egen katalog helt avskilt från Windows programkataloger.

beem
10/24/13, 12:42 PM
#4

#3 Jag är van från XP att jag ska tala om var ett program ska läggas. Har inte riktigt kommit underfund med Windows 8 än.

 Jag ska göra som  du säger - det verkar ju enklare. Tack för bra information.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

ru4real
10/25/13, 4:43 PM
#5

Fast man skall väl aldrig lägga program i c:\windows om man inte är 150% säker på att de inte gör ngn skada, det enda jag har lagt där medvetet är ett par små program från SysInternals och ett som heter rmempty.exe (ett program som borde ingå i windows som standard, det söker upp och rensar tomma kataloger, använder sig inte av ngt annat utan allt ingår).

Men att tvinga program m installationsfiler till c:\windows känns lite som om det kommer att bli problem ngn gång i framtiden. Den katalogen borde nog egentligen vara adminskyddad och dold kan man tycka.

--
http://www.nonags.com/freeware-rmempty-1-2_188.html

Upp till toppen
Annons: