Annons:
Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 2546 ggr
[marcusjohnson]
2013-10-28 20:19

wifi repeter eller annan lösning?

Hej! Jag har ett ganska stort hus (250 kvd) i flera våningar. Jag skulle behöva komma åt nätverket i hela huset. Då jag kör 4g från 3 så har jag bara en ethernet utgång plus att jag gillar inte att dra kablar. Jag vet att netgear och d-länk har wifi repeater, men jag tror inte jag klarar hela huset med en, kan man förstärka signalen ytterligare en gång med en reapeter till? Hur är lösningen med sk. homeplugs? Kan jag ha upp till 3 st? Tacksam för svar! Marcus

Annons:
[VSK]
2013-10-28 21:47
#1

netgear och d-link skall du vara försiktiga med för det avslöjades nyss att de har bakdörrar i källkoden.

hur mkt pengar hade du tänkt det var värt att få hela huset täckt med bra Wifi?

[marcusjohnson]
2013-10-29 07:18
#2

Om jag säger att det ska vara lagom dyrt!!! Nej jag har ingen budget, bättre att köpa bra grejer som kostar än billig skit! //Marcus

Inkanyezi
2013-10-29 07:39
#3

Jag tror att du klarar hela huset med en WiFi-sändare. Jag kan ta emot WiFi med god mottagning från hela kvarteret, från kvarteret mittemot, från Skolan intilll och från idrottshallen som ligger inom synhåll, och från Stadsbibliotekets server, som jag inte vet var den finns. I alla de fallen finns flera väggar emellan. Jag har också loggat in på min egen WiFi uppifrån skolan. Det som WiFi täcker är ganska mycket mer än ett hus på 250 kvadratmeter. Det kan däremot ha betydelse var du pacerar sändare och mottagare inom fastigheten. Invid större metallföremål kan man ha stående vågor, och takvärme eller golvvärme och armerad betong dämpar signalen en del, förutom att ge stående vågor. Hur antennen är riktad kan också inverka på var man får bra mottagning, både sändarens och mottagarens antenner.

Att det bara finns en kabelutgång löser man lätt med en ethernet-switch om man vill ha fler utgångar. Jag förutsätter att det finns en router i modemet.

Jag skulle först prova att bara ha WiFi från en punkt någonstans mitt i, och jag skulle troligen använda en Linksys router.

[VSK]
2013-10-29 08:00
#4

Köp två stycken såna här
Sedan gör du ena till en repeater. 
Dessa har även stöd för USB-modem 3G/4G.
Dyra men bäst på allt just nu.

Annars har du den här och den här, utifall du inte har behov av det snabbaste som den första länken. Jag har den första som kom (sista länken) men med Merlins mjukvara, och den går verkligen lååångt Wifi. Dessutom så kan man öka styrkan på dessa till antennförstärkaren till 100mW där de flesta andra på marknaden har 40mW.

Maskinen är byggd för en max sändning på 500mW, men det funkar endast i det länder som inte har våran lag gällandes max effekt. Så du behöver inte oroa dig för att den skall gå överhettad med 100mW.

Sen att dessa har inbyggd NAS och två USB-portar + annat lull-lull är ju inte helt fel. 🙂

Kaj
2013-10-29 12:14
#5

PowerLine produkter kan nog lösa ditt problem.
Dessa pluggar du in i din router och sedan i ett eller flera nätverksuttag.
Från respektive närverksuttag kan du sedan ansluta din trådlösa enheter.

http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline_homeplug

[marcusjohnson]
2013-10-29 15:19
#6

#3 Tror inte att jag klarar är inte rätt uttryck - vet att det inte går! Jag upplever att många av de modem/routrar som kommer i från internetleverantörerna är ganska dåliga! Min förra leverantör, bredbandsbolaget, deras adsl-router lämnade en del att önska!

Modemet/routern sitter på ovanvåningen då jag har en riktantenn på taket för att få bästa möjliga hastighet. Routern har ingen annten för wifi.

#4 Det var lite dyrt kanske, men jag var egentligen inne på dessa: http://www.netgear.se/home/products/wireless-range-extenders/WN1000RP.aspx - frågan är du kan ha flera så de förstärker upp signalen ytterligare gånger?

#5 Japp det är ett alternativ jag kikat på, men funkar det som utlovad? Jag vet att Netgear har en lösning där de lovar hastigheter upp till 500 mbit! http://www.netgear.se/home/products/powerline-and-coax/high-performance/default.aspx

Så vad tror ni blir bäst och mest prisvärt? Kan väl tillägga att det ska mest surfas och streamas plus lite överflyttning av filer, så ingen gameing!

//Marcus

Annons:
Kaj
2013-10-30 10:03
#7

Vad gäller surfning och allt till och från nätet så är det din Internet koppling som är maxhastigheten. Har du bara 100mbit/s så får du inte snabbare surf oavsett lösning du väljer.

När det gäller att strömma filer från en dator till en annan inom nätet då är det din lösnings LAN-LAN som gäller. Och om du då köper en som klarar 500 mbit/s så är det mer än väl för att strömma film även högupplöst (brukar ligga på så där 15-20 mbit/s för blue ray kvalitet).
Om du däremot skall ta backup över LAN-LAN så är 500 mbit/s snabbt men kanske inte lika snabbt som att kopiera till en hårddisk direkt.

Ja jag antar att produkterna fungerar för dig. Har själv inte testat dem men kolla lite på forum od. om den specifika du ev. är intresserad av så får du veta vad andra i världen tycker.
Netonet har en flik för recensioner på varje produkt (givet att något recenserat produkten)

Det du bör tänka på om du går på powerline är att många av dem kräver ethernet kablar. Dvs från nätverksuttagets powerline adapter krävs en fysisk kabel för att koppla in en enhet. Om du vill ha trådlöst från din powerline adapter som sitter i nätverksuttaget skall du naturligtvis köpa en som klarar detta.
Vanligast är att trådlöst klarar ca 300 mbit/s medans om du pluggar in en ethernet kabel kan de klara upp emot 500 mbit/s.
Här är en från TP LINK som klrar trådlöst hela vägen.
Det finns så klart andra som klarar detta åxå.

[marcusjohnson]
2013-10-30 13:18
#8

#7 tack för den ingående förklaringen!!! Har du testat powerline produkterna? Det som talar emot dem är att du kan få trassel om de inte går på samma fas! Så det får nog bli trådlöst i alla fall! Men då är ju fråga om en repeter kan förstärka signalen från en annan repeter?

Upp till toppen
Annons: