Annons:
Etikettövrigt
Läst 3646 ggr
idaaforsling
10/28/13, 11:40 PM

Hjälp! Spel, Avast Karantän

Jag skulle starta mitt spel, zoo tycoon 2, då kom det upp någon skylt om virus eller liknande. Jag hann inte läsa, men när jag nu ska öppna spelet händer ingenting.

Jag har nu läst att man kan gå in i karantän och ta bort filen därifrån, men jag har ingen aning om hur jag hittar karantän eller vad jag ska göra när jag gjort det. Snälla hjälp!

(visste ej vilken grupp jag skulle lägga i)

Annons:
Hanna
10/28/13, 11:46 PM
#1

Min avast kan varna för virus fast där inte finns något. Om det är ett lagligt spel (och du vet att det inte finns virus) så kan du gå in på avast och pausa det tills du startat upp spelet.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

idaaforsling
10/28/13, 11:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tror nån skrev att man skulle in i mappen CHEST och öppna nått där, men jag har inget jag kan öppna där. Mappen ser ut så här:

idaaforsling
10/28/13, 11:49 PM
#3

Jag har provat att inaktivera Avast (med internet avstängt) men spelet funkade ändå inte att öppna :/ Kan tillägga att jag spelat tidigare idag.

[VSK]
10/29/13, 10:04 AM
#4

#1

Hur vet man om det är virus (läs skadlig kod) eller inte trots att filen kommer från original skiva?

Om det vore så enkelt, så skulle ju inte miljontals människor bli så frenetiskt upprörda över Sonys rootkit för att antal år sedan 🤔

Hanna
10/29/13, 11:02 AM
#5

#4 Det vet jag inte. Det lät bra att säga sådär mitt i natten. 😕 🤪

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[VSK]
10/29/13, 11:35 AM
#6

😛

Annons:
eduroom
10/29/13, 12:59 PM
#7

Om nu Avast har ansett att en fil i ditt spel är ett virus eller hot lägger det som standard i karantän. Ett sätt är att högerklicka på Avast-ikonen vid klockan -> välj öppna huvudmappen -> klicka på fliken underhåll ->klicka på viruskarantän -> högerklicka på filen du vill återställa -> välj återställ. Det tråkiga är att om nu Avast anser att det är ett hot så kommer den för eller senare ta bort filen igen. Det finns två sätt. Det första är att du nu igen högerklickar på Avast-ikon vid klockan -> väljer inaktivera/aktiv. -> välj din tid exempelvis 1 timme. Det andra sättet är att exkludera (undanta) filen i Avast. Avast-ikonen ->öppna huvudmenyn -> fliken säkerhet -> klicka på filsystemskydd -> klicka på inställningar -> klicka på exkluderingar -> nere till höger, klicka på  "lägg till". Sök nu upp filen "bläddra"  (om du inte vet var den finns, sök först med utforskaren och se var den ligger) och -> tryck  ok.

Det sista du kan göra är att inaktivera Avast, installera spelet på nytt och ha Avast inaktiverat så länge du spelar men filen kommer troligtvist tas bort igen.

Upp till toppen
Annons: