Annons:
Etikettprogramvara
Läst 5593 ggr
beem
2013-11-03 18:49

Flera hårddiskar i datorn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har några frågor eller kanske jag  ska säga frågor och påståenden  gällande hårddiskar i datorn. Jag vill kolla om jag fattat detta rätt med flera diskar.

OS (c:)  

Tot. 105 GB - använt  41 GB   (redan - ny dator  )  används vid uppstart av Windows. Här ligger även installerade program. Här sja jag inte lägga något av eget val alltså.

Recovery image (D:) 

Tot. 12,2 GB -  använt 10.7 GB (REDAN ) - av namnet något med återställning - återfå data - förklara gärna för mig.

Datadrive 1 (E:)

Den är helt tom. Här ska   jag alltså välja att lägga mina bilder, dokument osv. 

Nu tänker säkert någon - varför köper hon en dator med flera diskar om hon inte vet hur hon ska använda dom - i så fall bjuder jag på det - fundera på 😂


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
KlyX
2013-11-03 19:00
#1

Jag tror att C och D är partitioner av 1 disk, E är en egen disk.

på C: har du ditt operativsystem, C är ofta standard plats vid installationer men man kan med fördel installera program på annan disk än OS disken.

D är din återställningspartition, här ligger en image (enkelt förklarat en bild av datorn i ett fungerade läge) som du kan välja att gå tillbaka till när du behöver. partitionen är liten och ska bara innehålla återställningsdata.

Kolla i diskhanteraren (högerklicka dator>hantera) för att få lite mer klarhet. Där ser du diskarna numrerade och även hur de är partitionerade.

Liz85
2013-11-03 19:04
#2

Vet du om det verkligen är tre hårddiskar i datorn? Är den köpt ny eller begagnad? Min reaktion är att D verkar väldigt liten för att vara insatt i en dator idag och därför skulle jag först och främst misstänka att C och D är en enda hårddisk och endast delad i två partitioner. Hur stor är E?

beem
2013-11-03 20:37
#3

Nu blev det ännu svårare - partitioner😮

#1 Kollade diskhanteraren men den sa mig inte så mycket.🤔

#2 Det är en ny dator - HP. Det är nog jag som benämner de fel. 

I mina papper  står det hårddisk - 128 GB och  sekundär hårddisk 1000 GB.

 E är på 931 GB.

Det viktiga för mig är då: 

- Är det  E som jag kan använda för min lagring av bilder, dokument mm.

 - De program som automatiskt lagts i  C får ligga där. Jag har tidigare fått info om att låta datorn styra var programmen ska ligga för det kunde annars bli problem.

När jag tittar under C så har dokument  och bilder automatisk lagts där. De ligger under Användare. Varför ligger de där med automatik ? Ska de inte ligga under E ?

Blir det problem om jag flyttar detta från C till E ?

Många frågor - många funderingar.😉


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Liz85
2013-11-03 21:17
#4

Partion betyder att du delar upp en hårddisk.

Exempelvis har du låt säga en hårddisk på 500 GB. Du tycker att den är lite väl stor och att det räcker med 100 GB till den del du vill ha Windows samt diverse program på. dessutom vill du ha en hårddisk att kunna lagra bilder och annat på.

Då kan man dela upp sin hårddisk i "två delar", alltså två partitioner. DÅ får en del namnet "C" och det är där du har operativsystemet. Andra delen namnges som till exempel "D". C och D är då varsin partition men det är egentligen samma hårddisk.

Fördelen med detta är att om du behöver formatera om datorn någon gång, det vill säga att du behöver installera om windows. Då kan du utan problem rensa C-delen och lägga in windows på nytt men D-delen där du har dina bilder och annat kommer att ligga kvar orörd.

beem
2013-11-03 21:19
#5

#4 Jättebra förklaring - nu förstår jag. 

Tack för den.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Liz85
2013-11-03 21:43
#6

Som svar på dina senare frågor. Windows lägger alltid Mina dokument-mappen för bilder och dyligt under C och användaren. Det är dock något jag avskyr att använda.

Som tur är behöver man inte lyda microsoft. Du bör inte flytta dessa mappar från C eftersom det kan bli problem om du gör det. Däremot kan du kan ju skapa en ny egen mapp under E och spara dina filer och annat av intresse där istället.

Annons:
KlyX
2013-11-03 23:28
#7

Du kan flytta bilder och dokument till E: utan problem, standardsökväg för att spara bilder är dock under användare på C:

Sen gällande program, så kan du INTE flytta dessa till E, men när du installerar i fortsättningen och ska välja katalog under installationen så kan du välja E: istället.

Zepp
2013-11-04 00:16
#8

C är din systemdisk/partition, där skall operativsystem och annat viktigt ligga, typ viktiga program.. egentligen de flesta program!

Däremot när du sparar något och eller laddar ner filmer och annat kan du med fördel lägga dessa data på din datadisk.

Lite onödigt kan man tänka.. men i dag vill folk ha jättediskar för allt de samlar på sig.

Det blir då som din externa disk… utan att vara extern.. eh.. måste vara något elektroniskt! 🤦‍♂️

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaj
2013-11-04 10:09
#9

Disk D är en återställningspartition från din leverantör av datorn så man kan göra en fabriksåterställning.
Vanliga återställningspunkter skapas automatiskt av Windows med jämna mellanrum samt varje gång du gör en konfiguratiionsändring. Dessa skapas på C disken under en dold katalog som heter System Volume Information (eller nåt åt det hållet). När du väljer att göra en systemåterställning är det därifrån som återställningspunkterna hämtas. Därför kan C disken verka vara mer använd i gigabyte än man förväntar sig då varje återställningspunkt kan uppta mycket data.

Du kan visst använda C disken för egna filer. Det viktiga är dock att spara undan och köra backup på dessa filer. Om ditt system krashas och du behöver installera om Windows så brukar hela C disken ryka och då även dina egna filer.

beem
2013-11-04 13:58
#10

Jättetstort tack till er alla som är så hjälpsamma och kommer med så bra förklaringar. Nu vet jag precis hur jag kan göra.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

deeman
2013-11-04 15:16
#11

Jag kan tipsa om att hålla enheten C:/ fri från ströprogram.

Med det menar jag att installerar endast operativsystemet och t.ex
MS Office på C:/  

Övriga program och spel på en annan hårddisk eller partition.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Zepp
2013-11-04 16:03
#12

AV-program platsar där oxå!

Många är hårdkodade för att ligga på C:!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

deeman
2013-11-05 13:42
#13

#12 

Det tycker jag i och för sig är ganska självklart då ett antivirusprogram(AV) inte är ett s.k ströprogram i den bemärkelsen.  

Men du har en poäng, jag kunde också och andra sidan ha skrivit Antivirus och brandvägg i stället för just MS Office ;-)

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
Zepp
2013-11-05 14:38
#14

Jag vet att du vet.. bara förtydligar för icke proffs!

För dig och mig är vissa saker så självklara att vi inte ens nämner dem! 😉

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

deeman
2013-11-05 16:49
#15

Så sant så…

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


beem
2013-11-05 17:38
#16

……och jag visste inte vad ett AV program var…….förrän nu. Jag har aldrig sett den förkortningen. Alltid bra med förtydliganden.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[Nathalie62]
2013-11-05 18:20
#17

#16, Det är alltid bra att förtydliga när det just gäller data termor eftersom man inte ska ta för givet att alla kan 🙂

Zepp
2013-11-05 19:22
#18

För o vara ännu tydligare.. alla program som har med operativsystemet och deras grundläggande funktioner att göra samt sådana program som har med den grundläggande användningen att göra och som man sällan micklar med och oftast uppdaterar sig självt.. läggs med fördel på C:!

Spel och sådant samt diverse kul grejer man testar och/eller sparar tillfälligt läggs med fördel på Datadisken.

På datadisken skapar man dessutom en struktur, gärna så man själv fattar vad som ligger däri.. Tex Spel, Foto, Test, film.. osv!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Nathalie62]
2013-11-05 19:29
#19

#18, Jättebra Zepp 🙂

beem
2013-12-07 16:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

När jag sparade ned ett arbete på E: upptäckte jag att det markeras rött på C:.

C:  är på 99.8 GB. Ledigt utrymme 5.36 GB.

Jag lägger aldrig något där utan där finns bara det  som programmet själv väljer att lägga där.

Går tyvärr inte ladda upp en bild.

Vad gör jag nu - inom några dagar är den ju full. ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
deeman
2013-12-07 17:02
#21

#20 Du har inte funderingar kring att anskaffa dig en extern hårddisk eller en s.k moln/näthårddisk som t.ex Drop Box, Google Drive eller liknande?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Zepp
2013-12-07 17:59
#22

Du har alldrig funderat på att trycka på diskrensning?

Alla möjliga tempfiler ligger på C:, cokies, allt som du streamar.. osv.

Det är därför man använder tex CCleaner.. och som startas och kör en rensning varje gång man startar datorn.

I bland räcker det med att starta om datorn så är olika streamade filer borta.. lite hur du konfigurerar dina program.

Tex Spotify varnar jag för direkt.. verkar som om vissa sparar allt de har lyssnat på hela tiden de användt datorn.. gör inte det!

Senast för 14 dagar sedan rensade jag en dator som var helt full.. hon hade hela disken full med onödiga saker som man kan få med vid nedladdningar, men inte uppdaterat varesig OS, AV eller något av programen hon använde!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
2013-12-07 19:10
#23

#21 Jag sparar allt på E: Jag har en extern hårddisk för det jag sparar på E.

 C disken lägger jag aldrig något på om inte datorn själv väljer att spara där. Det som ligger på C ska aldrig röras enl. #11.

#22 Diskrensningen va nu 6.07 GB. Spotify har jag inte. Jag streamer inget.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Ladydragon
2013-12-07 21:25
#24

Glarys Utility är ett jättebra program som är gratis som har en massa funktioner bland annat att där kan man se vad det är som tar upp plats på hårddisken (klicka på fliken program och sen disk analyseran och välj disk C som du har problem med)
programmet har även en massa andra nyttiga funktioner du oxå kan prova om du vill 

#23 herrejösses när körde du diskrensning senast? själv tycker jag det låter som en oerhört stor summa…..

#20 nåt är knepigt om hårddisken fylls upp snabbt så därför är det bra att använda programmet ovan för att få reda på vad som gör det 

en sak till när körde du en defragmentering senast? det kan vara en mycket god idé att göra det oxå

beem
2013-12-07 22:21
#25

#24  ang. diskrensning - vilken summa är stor menar du ? Före diskrensning var det lediga utrymmet  5.36 GB och efter diskrensningen blev det lediga utrymmet 6.07 GB - inte stor skillnad.

Diskfragmentering är inställd på att köras 1 ggr / vecka, vilket också är gjort.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

deeman
2013-12-08 12:55
#26

#23  
Jag ställer mig lite frågande till ditt påstående i #23 beträffande #11.
- Var någonstans i #11 står det att C:/ aldrig ska röras?

_(11) _Jag kan tipsa om att hålla enheten C:/ fri från ströprogram. Med det menar jag att installerar endast operativsystemet och t.ex MS Office på C:/  Övriga program och spel på en annan hårddisk eller partition.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


deeman
2013-12-08 13:06
#27

#25 storleken kan ändå klassas som ganska stor då differensen är  0,71 Gb (gigabyte). Tycker så även som #24 att det är märklig att hårddisken fylls så snabbt. Försök hitta källan kring varför det är så.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
beem
2013-12-08 13:25
#28

#26 Jag uttryckte mig kanske lite oklart. Vad jag menade är att på C ska inte jag lägga något.

#27 Jag hittade nu bla Skrivbordet som ingår i C. Jag tänkte aldrig på att jag hade så mycket bilder där. Ja la dem där tillfälligt för att gå igenom allt. Nu har jag flytta de till E vilket gjorde att jag nu har halva C ledigt. 

Jag kolLAR vidare för det känns för mycket att C ska fyllas till hälften på bara 1.månad.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

deeman
2013-12-08 14:54
#29

#28
Det beror ju i och för sig på om det för DIG kan anses som ett ströprogram eller inte.

Jag rekommenderade dock bara att man bör hålla datorns huvudenhet (c:/) någorlunda ren. Men det behöver i sig inte betyda att du absolut måste installera dina program någon annanstans. ;-)

Oj, det måste ha varit massor av bilder? Bra att du fick en del ledigt utrymme till slut ;-) dock är det relativt lätt att fylla upp 104Gb så håll koll på den.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Zepp
2013-12-08 15:17
#30

Jaa.. de e det där.. med kunskap om vad som är vad!

Har lite samma problem med min far.. som är 80.. så han har iallafall en ursäkt iomed sin ålder!?

Man får skilja på GUI och faktiska fysiska enheter samt partitioner!

Våra konversationer brukar alltid vara desamma.. var lade du det?.. på datorn!.. jamen var?.. vet jag inte!

Slutar som regel alltid med att jag ansluter med Teamviever och hittar var han gjort på någon minut!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
2013-12-08 18:53
#31

Under  C:  finns bla en mapp som heter program samt 1en  mapp som heter program(x86).

Vissa program ligger  i båda mapparna bla Adobes, Microsoft Silverlight, Internet Explorer.

Det är program som inte jag styrt dit utan de lägger sig där vid installation.

Varför ligger programmen i båda  mapparna ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
2013-12-08 19:27
#32

Eh.. bra fråga, men så ser det ut sedan W7! 🤔

Men.. jag har listat ut att den ena är skyddad och den andra bara en länk till den föregående!?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

deeman
2013-12-08 19:59
#33

#31

Jag är inne lite på samma bana som #32 Zepp.
Jag tror dock det har med 32 resp. 64-bitars system kontra program att göra. En sorts uppdelning…. där x86-katalogen är avsedd för 32-bitars program, finns en sådan katalog har man förmodligen ett 64-bitars OS(operativsystem) som t.ex Windows 7.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


beem
2013-12-08 21:15
#34

Ja jag har 64 bitars.

Då vet jag hur det hänger ihop. 

Tack för era svar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Kaj
2013-12-09 10:35
#35

Har du AVG toolbar installerad? Där finns en bugg som fyller en loggfil så den blir extremt stor
http://forums.avg.com/us-en/avg-forums?sec=thread&act=show&id=188280

CCleaner har du ju redan. Det finns dock ett tillägg till detta program som kan ahntera många fler än de standard program som CCleaner analyserar och tar bort data från. Detta tillägg är gjort av CCleaner användare i världen och supporterar upp emot 450 olika program som kan analyseras och ev. ta bort data dessa tar upp. Man bör dock vara lite uppmärksam så det inte tar bort data från program man verkligen vill ha kvar. Men man kan ju köra analysen och se om den ger dig mer utrymme som förslag.
http://www.makeuseof.com/tag/ccleaner-remove-excess-files-ccenhancer/

Kolla i ditt antivirus programs program folder om där finns någon debugfolder. Inte ovanligt att Antivirus program har buggar och då kan det ibalnd hända att de loppar och fyller en massa debug och logg information (typ det jag skrev om AVG högst upp.

Sist - har du kollat hur mycket utrymme som system restore punkterna får ha på din C disk? Om denna är satt till allt för högt så fylls din disk upp ganska snabbt. Rätta alla diskar som har system restore punkter konfigurerade. Din C disk är på 100 Gig så mer än 15 % borde du inte ha allokerad där så om det är högre peta ner den siffran till max 15%
http://www.sevenforums.com/tutorials/335-system-protection-change-disk-space-usage.html

beem
2013-12-09 21:33
#36

#35 Jag har inte AVG installerat.

Debugfolder - jag Kollade i mappen F secure men hitTAR  inget med det namnet. Kan det heta något annat ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
2013-12-09 21:41
#37

F-secure uppför sig inte på det sättet!

Tar mig nog inte mer än en minut för att hitta problemet.. men som sagt vad.. kika på vad det är som tar plats!

För OS, AV, Office och några andra köpta/gratis program tar max 10 Gbit.. tillsammans!

Så frågan är.. va fan är de andra 90 Gbiten?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2013-12-09 22:03
#38

Okej.. nu har jag kikat på min W7a.. den har bara en disk.. på 130 Gbit.. varav 30 är upptagna.. W7 tar cirka 10 Gbit.. resten är andra program och diverse.

Väldans vad W7 slukar utrymme.. vi har servrar på jobbet med server 2003, de har en C-partition på 8 Gbit!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaj
2013-12-10 11:07
#39

#36 kolla mitt sista förslag i #35 - hur stort utrymme som är reserverat för återställningspunkter.

Microsofts egna tekniker utvecklar löpnade en massa bra utilities för att analysera och felsöka. Dessa släpper de gratis och kan hittas på Technet under namnet Windows sysinternals

Där finns bland File and Disk utilities massa bra saker för att se vad som tar upp plats på din C disk. Ex programmen Diskmon och Diskusage.

Där finns även den mer avancerade Process Monitor. Den behöver man kanske ha lite koll på ett operativsystem för att riktigt förstå sig på

beem
2013-12-10 12:43
#40

#39 Jag har tittat igenom länken och känner att jag vågar mig inte på det. Jag får ta hjälp av någon kunnig.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

deeman
2013-12-10 14:51
#41

Man kan rensa ut återställningspunkterna och tjäna en del utrymme genom att just bocka av övervakning/återställningspunkterna.
Starta om dator och aktivera det igen. På så sätt så nollställer man allt och har så också tillfälligt frigjort mer utrymme.

PS! Glöm inte att återaktivera igen efter omstart!

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
Upp till toppen
Annons: