Annons:
Etikettövrigt
Läst 2928 ggr
RuiXue
2013-11-06 23:17

HJÄLP! Dator problem!

Min laptop är inte vad den borde vara! Har en Fujitsu Siemens laptop som är inköpt 2009 och numera har Windows 7. 

För ett par veckor sedan så skulle jag prata med en vän på Google Hangouts och upptäckte då att webbkameran ej startade när jag gick in på Hangouts. Webbkameran i sig fungerar, den startar bara inte när jag går in på Hangouts. 

Idag skulle jag in på Hangouts igen, och samma visa med webbkameran. Försökte sedan avinstallera Google Talk appen från min dator men fick då ett felmeddelande att Windows Installer inte var tillgängligt och kanske hade installerats fel. Fick även samma felmeddelande när jag försökte ta bort ett annat program, och även när jag försökte installera ett program. Kan heller ej installera uppdateringar från Windows Update eller ens uppdatera Java. 

Uppdateringar från Windows Update fungerade utan problem härom dagen. 

Vad kan jag göra? Annat än att börja gråta?

Vill inte låta som en databeroende men… Jag har hela mitt liv på datorn och internet eftersom jag är "sjukpensionär" och inte kommer ut så mycket. Köpa ny laptop är också lättare sagt än gjort på grund av ekonomin😢

Jennie


Annons:
Razzora
2013-11-06 23:47
#1

Hmm, nu kommer en dum första fråga. Har du startat om datorn?

Sedan vet jag att Hangout inte stödjer alla webbkameror, har det fungerat innan med webbkameran?

Annars så skulle jag nog testa och köra återställningspunkt. Det vill säga att du återställer datorn till en tidigare tidpunkt. Inga utav dina personliga filer försvinner då utan bara program och drivrutiner försvinner om de inte fanns vid det tillfället.

Hoppas att det hjälper, alltid irriterande när en dator helt plötsligt slutar att fungera utan att man vet vad som egentligen har hänt.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

RuiXue
2013-11-07 00:14
#2

Hangouts fungerade felfritt för 3-4 veckor sedan, sedan för 2 veckor sedan och idag så vägrar kameran starta trots att den är påslagen och finns med i inställningar på Hangouts. Testade min webbkamera genom att gå in på YouTube och låtsas som om jag skulle ladda upp en video direkt från webbkameran och då startade den utan problem idag. 

Men det som är mest oroande är att jag inte varken kan installera eller avinstallera program nu, det gör mig riktigt rädd för att vara helt ärlig😕

Jennie


Razzora
2013-11-07 00:37
#3

Har du installerat eller har du tagit ner något program under dom senaste 2 veckorna? Det verkar ju konstigt om det har fungerat tidigare men att det inte skulle fungera nu med webbkameran.

Jag skulle nog tro att det som skulle vara lämpligast för dig är att göra en återställning till en tidigare tidpunkt om du kan det.

För att ta dig dit så ska du ta dig först till Kontrollpanelen, sedan så ska du klicka på System och säkerhet  sedan så ser du under Åtgärdscenter att det står Återställ datorn till en tidigare tidpunkt.

Klicka på den.

Då ska du få fram en sida som det står Återställ den här datorn till en tidigare tidpunkt.

Klicka på Öppna Systemåterställning 

Du ska då få upp ett fönster som det står Systemåterställning där klickar du på Nästa 

Nu så ska du se några återställningspunkter, skulle du bara se en eller två klicka för Visa fler återställningspunker. Välj en återställningspunk där du tror att det fungerade senas t. Klicka sedan på Nästa.

Nu ska du bara bekräfta att det är rätt återställningspunkt som du har valt. Om allt är ok så kan du trycka på Slutför.  Detta kan nu ta sin lilla tid. Är inte helt säker men 5-10 minuter tror jag att man lätt får räkna med. Efter att datorn är färdig med återställningen kommer den att starta om.

Förhoppningsvis så ska allt fungera efter detta och du ska inte längre ha några problem att installera eller avinstallera några program.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

RuiXue
2013-11-07 02:00
#4

Kan inte minnas att jag installerat några nya program på ett bra tag. Får ta och försöka med återställning till tidigare tidpunkt och se om det hjälper, annars blir det nog att sätta sig i ett hörn och gråta! Går ju inte i längden att använda en dator som inte ens GÅR att uppdatera.

Jennie


Razzora
2013-11-07 02:10
#5

Det finns alltid ett sätt att få en dator att fungera. Så du ska absolut inte sätta dig i ett hörn och gråta. Du ska få se att om inte du och jag kan fixa detta tillsammans, så finns det många fler som kanske kan komma på en ide om hur vi ska kunna hjälpa dig. Jag vet att det känns tufft att du inte kan uppgradera din dator men du ska se att vi ska göra allt som vi kan för att hjälpa dig.

Så ge absolut inte upp det finns alltid hjälp att tillgå.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

RuiXue
2013-11-07 03:21
#6

Provade att återställa till så tidigt det gick på den lista som kom upp, men det gjorde ingen som helst skillnad, kunde bara återställa till för någon dag sedan, tyvärr inte någon vecka som jag helst velat prova, det kom inte upp några tidigare datum…

Kan fortfarande inte göra något alls med installation eller avinstallation och webbkameran fungerar fortfarande inte på Google Hangouts trots att kameran i sig fungerar.

Jennie


Annons:
Razzora
2013-11-07 05:41
#7

Markerade du för alternativet "Visa fler återställningspunkter" när du har öppnat Systemåterställnings fönstret? För om man inte gör det så kan man bara få upp några få datum. Annars så ska jag kolla runt om jag hittar en annan lösning.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Kaj
2013-11-07 11:59
#8

Det är rätt du måste markera visa fler återställningspunkter. Default listan visar bara de senaste dagarna max. men normalt brukar det finns många fler (beror lite på hur mycket disk som Windows avsatt för dina återställningspunkter. Men att få 2-3 veckor tillbaka brukar inte vara ett problem.

[Nathalie62]
2013-11-07 14:18
#9

Jag råder också att kolla på det där med återställningen igen och hoppas på att det kan hjälpa dig.

Har du möjligheter att prova någon annans dator för att se om det funkar på den?

RuiXue
2013-11-07 23:59
#10

Hände inget när jag markerade rutan för fler återställningspunkter, men får väl försöka igen.

Jennie


RuiXue
2013-11-08 00:30
#11

Testade just igen, och det händer inget med listan när jag markerar rutan för fler återställningspunkter.

Jennie


Razzora
2013-11-09 19:34
#12

Hmm, jag ska se om jag hittar något annat. Men för tillfället så har jag inte hittat någon lösning på ditt problem.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Razzora
2013-11-09 23:35
#13

Hittade ett microsoft program som heter Fix It som ska hjälpa när man har problem med att installera och avinstallera program

Programmet Fix It

Hoppas innerligt att det ska fixa ditt problem.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
RuiXue
2013-11-10 01:35
#14

Körde just Fix It och det hittade inga fel, men kan fortfarande inte installera eller avinstallera program😕

Jennie


Razzora
2013-11-10 01:51
#15

#14 Då får jag leta vidare och se om jag hittar något.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

RuiXue
2013-11-10 02:03
#16

Har försökt Googla en del, men blir inte klok på något. Mitt datakunnande handlar om användning av datorn, och fixa småsaker, men det här känns som något större än så.

Jennie


Razzora
2013-11-10 22:08
#17

När du körde Fix It körde du både uninstall och install?  

Försöker komma på något, men många av sajterna jag har letat på är antingen just denna Fix It eller register rensning.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Nathalie62]
2013-11-10 22:40
#18

Om jag vore dig skulle jag gjort en ren ominstallation, alltså helt från start, det verkar som att du har fått in något i datorn eftersom det är mycket som hindrar dig från att uppdatera eller installera/avinstallera diverse grejer.

Razzora
2013-11-11 02:13
#19

Tyvärr så för jag nog säga att jag håller med Nathalie. Hade

jag

dina problem så hade jag gjort en ren ominstallation ganska omgående. Se bara till att du sparar allt du vill behålla på antingen en annan disk eller några usb minnen så att du inte raderar allt.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

RuiXue
2013-11-11 05:42
#20

Fasen också! Det är verkligen mer än jag klarar av… Vet inte om jag har någon som helst skiva tillgänglig, har inte tillräckligt med plats varken på extern hårddisk eller D drive för att spara det som jag vill spara från C drive. 

Får nog bli att låta denna dator från 2009 gå i pension för att den inte hänger med i svängarna längre i alla fall😓 och nu då när den krånglar dessutom… Bättre att den får gå i pension medan den fortfarande startar!

Får se om mina föräldrar kan hjälpa mig med en ny dator snart, kanske till jul eller mellandagarna för bara iPad och iPhone är inte något alternativ när man spenderar mycket tid just vid datorn och har problem med lederna i hela kroppen. Gör minst ont att använda en laptop liksom 😟

Jennie


Annons:
[VSK]
2013-11-11 05:58
#21

#20

min egenbyggda dator är från -10 och hänger med utan problem. men det har ju med val av komponenter att göra. vad har du för hårdvara gällandes cpu, grafikkort, storlek på primärt arbetsminne och val av hårddisk?

RuiXue
2013-11-11 06:15
#22

Intel Core Duo T6400 @ 2.0 GHz

4GB RAM

64 bitars operativsystem

C drive är 94.1GB 

D drive är 195GB

Grafikkortet är NVIDIA men minns inte vilken version, vet bara att den är bra. 

Min dator blir alltid väldigt lätt varm, ända sedan den var ny, fläkten låter mycket och HATAR det starka blåa ljuset på den. Så ja, det blir nog pension snarast möjligt. Det är mycket som skulle behöva vara bättre än den här datorn är, och med de problemen som nu är med den så känns det faktiskt lättare att börja på ny kula än att lägga en massa tid och energi på den här😟

Jennie


[VSK]
2013-11-11 06:25
#23

hmmm 

det du kan göra är att köpa mer arbetsminne, ny hårddisk i form av SSD och nytt grafikkort. cpu kan du klocka helt okej men du behöver köpa bra kylare då.

lite översikt i luftflödet i burken…

sen håller den några år till såvida du inte spelar tunga spel. 🙂

RuiXue
2013-11-11 06:59
#24

Redan idag blir datorn het som lava trots underlägg med fläkt, och det bara av att kanske titta på klipp på YouTube. Sen är det ju även problemet med webbkameran som vägrar hoppa igång på Google Hangouts och det är en tjänst jag använder för video konferenser var vecka. Kameran i sig fungerar, men just bara inte på Google. Sedan är det även en massa andra småproblem och det liksom bara blir mer än man orkar med till slut. Det här med att inte kunna installera ens uppdateringar eller kunna avinstallera ett spel, det fick nog bägaren att rinna över och Fix It kunde inte göra något åt det ens😕

Jennie


[VSK]
2013-11-11 08:49
#25

sorry jag hade glömt av att du pratade om bärbar….

ja då kan man oftast inte byta mer än hårddisk och arbetsminnen. men ibland så räcker det långt, beroende på vad man har datorn till.

prova gör rent datorn invändigt. -finns trådar om det (nånstans)

[Nathalie62]
2013-11-11 12:32
#26

#, 20, Förstår att det är jättejobbigt och frustrerande men ibland är det inte lönt att lägga ner mer energi när man gjort mycket redan och det ändå inte fungerar, man blir bara gråhårig i förtid.

Du får önska dig en i julklapp RuiXue 🙂 kan man inte göra det mest väsentliga på en dator då är det bättre att sikta in sig på något nytt istället om denna ominstallationen inte heller skulle hjälpa.

Razzora
2013-11-11 13:00
#27

#20 Förstår dig fullständigt RuiXue, jag har själv väldigt stora problem med leder över hela kroppen och förstår att det inte är något alternativ för dig att ha en platta utan att det bara är en laptop som gäller för dig.

Det finns "ganska" billiga datorer nu som är faktiskt ganska bra. Så önska du dig en ny dator i julklapp eftersom vi tyvärr inte kan göra så mycket mer för dig om du inte vill testa det VSK (#25) säger.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
[Toolkit]
2013-11-11 16:59
#28

Det du beskriver behöver inte innebära något så drastiskt som en ominstallation av operativsystemet/datorn. Det gör man bara i yttersta nödfall så var lugnt, det finns flera alternativ att använda före man gör något så drastiskt.

Har du testat att installera om drivrutinerna till Hangout?

https://tools.google.com/dlpage/hangoutplugin

Att datorn blir så varm kan (behöver inte, man kan….) bero på att fläkten är igentäppt och får dålig kapacitet. I och med att den är så gammal så har du ingen garanti kvar på den. Jag brukar skruva isär våra lapptoppar (och stationära) ibland och damma av innuti, framför allt fläkten. Gör stor skillnad!

RuiXue
2013-11-11 20:47
#29

Det som i dagsläget inte fungerar är

- Windows installer, Fix It hittar inga problem men problemen kvarstår. 

- All form av uppdatering.

- Video på Google Hangouts som tidigare fungerat felfritt. 

- Förhandsgranskning av bilder i mapp, har ej ändrat något och det har fungerat felfritt innan. 

- Skärmklipp verktyget (försökte använda det igår, men fick error)

Har i alla fall pratat med mamma om det nu så det blir väl att skaffa ny dator snart. Men tack för hjälpen allihopa🙂

Jennie


Razzora
2013-11-12 00:23
#30

Hoppas att allt löser sig för dig RuiXue. Tänk på att du sedan du har skaffat en ny dator så kan du ju göra en återställning på denna datorn som du har problem med och kanske ha den som en extra laptop eller kanske som en extra "TV" inne i sovrummet 😉

Jag försöker alltid att återanvända mina datorer på något sätt 🙂

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Nathalie62]
2013-11-12 11:22
#31

#29, Det var ju bra att du kunde prata med din mamma så hoppas jag ni kan ordna dig en ny dator, tänk nu på att spara allt du vill ha kvar på en extern hårdisk eller ett USB så ingenting går förlorat från den gamla och ett stort lycka till RuiXue, berätta gärna hur det går 🙂

RuiXue
2013-11-12 23:07
#32

Sitter nu med Windows 8 på en HP Pavilion och försöker lära mig att skriva igen och hitta bland alla menyer😂 Har inte skrivit så här långsamt på en dator på flera år😂

Blev en ny dator idag! Tidig julklapp från mina föräldrar❤️

Jennie


Razzora
2013-11-12 23:51
#33

#32 nämen grattis RuiXue! Windows 8 tar en "liten" stund att lära sig men du kommer nog in i det snabbt ska du se. Snälla föräldrar du har :)

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Nathalie62]
2013-11-13 12:38
#34

#32, Så gulligt av dina föräldrar och grattis till din nya dator 🙂, som sagt så kommer det nog ta en stund innan du lärt dig hur det fungerar men det ska nog gå bra.

Annons:
RuiXue
2013-11-13 17:04
#35

Har lyckats hitta inställningen som stänger av att man får upp ett annat fönster så fort man råkar röra på musen från vänster😂 Så nu är det inte så olikt Windows 7 just med själva användningen i alla fall!

Jennie


bamse6311
2013-11-14 18:08
#36

Grattis till din nya dator.

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
2013-11-14 19:18
#37

ja grattis 🙂! jag sitter också med en ny dator och försöker vänja mig vid windows 8, är inte helt frälst än i alla fall - man har nog blivit väldigt bortskämd av hur otroligt intuitiva och lättanvända både android och iOS är.

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
2013-11-14 19:32
#38

#37 kissidor.

Det finns ju bra tredjepartsprogram så att man kan göra sin Win8 (8.1) att se likadan ut som Win7 vad det gäller både startknappen samt att öppna den i skrivbordsläge.

Som sagt så har jag Win8 Pro på både USB och DVD-skivor som jag köpte redan då den kom ut men har av någon underlig anledning dragit mig för att installera det.

Kanske mycket på grund av allt negativt som skrevs så det är kanske dags att installera men funderar ett tag till, haha Gapskrattar

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
2013-11-14 19:46
#39

nå men det vill jag ju inte bertil 🙂. när jag köpt en ny dator med touch så är det ju klart att jag vill använda windows 8.1 - jag får bara lov att lära mig

Värd på Mobiltelefoner och Android

RuiXue
2013-11-14 23:05
#40

Tycker faktiskt Windows 8 är helt okej nu när man använt det i ett par dagar🙂 Men sitter fortfarande fast stundtals om jag kommer in på någon meny utan krysset uppe i hörnet😂

Är grymt imponerad över hur snabbt systemet startar och hur snabb både min nya laptop och Windows 8 är! Har aldrig kunnat starta en dator på bara runt minuten tidigare!

Jennie


bamse6311
2013-11-14 23:42
#41

Ja, man (läs: jag) får väl kanske installera mitt Win8 Pro som automatiskt kommer att uppdateras till 8.1 Pro.

Dock så har jag ju en stationär dator och det är väl mycket därför som jag Nörddragit mig hittills.

Först en ny skärm och så får jag se hur jag gör sedan.
Gillar ju teknik och älskar förändringar men just det här med förändring och framåtskridande.

Klart att du lär dig fortare än det går att säga "yes" #39 kissidor och härligt #40 RuiXue att du har kommit igång med det nya OS så fort och bra.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Upp till toppen
Annons: