Annons:
Etikettinternet
Läst 5668 ggr
exitingsvillemo
2013-11-07 07:33

explorer eller chrome?

Funderar på att byta från Explorer till chrome, åsikter på detta?

Ni som testat båda, dela med er av negativa och positiva skillnader =)

Annons:
ru4real
2013-11-07 11:05
#1

Kör bägge parallelt… Inga problem.

Jag kär själv chrome som standard, opera som 2'a, firefox ibland. Ie öppnar jag nog en gång per halvår, för de siter som envisas med att fulkoda saker som enbart funkar i den.

Fördelar m chrome som jag ser det, jag har alla inloggningar och lösenord synkade, insticksprogrammen är synkade och det funkar på alla datorer, oberoende av operativsystem

Kaj
2013-11-07 11:54
#2

Jag kör åxå båda samtidigt funkar prefekt.
viisa webbplatser tycker jag chrome hanterar bättre och andra hanterar IE bättre.

Chrome uppdateras oftare än IE vilket gör att nyheter oftast kommer till chrome först. Då menar jag även nyheter för hur sidor presenteras med html, css, javascript etc.
Ett exempel är www.avanza.se - de stöder inte "gamla IE" som IE8 och IE9 (konstigt eftersom IE9 inte är direkt gammal). Det går visserligen att komma in men man förlorar antagligen någon typ av formatering och utseende.
Där funkar dock chrome - mest för att deras utvecklingsteam nog prickat in sig på just chrome vid designen av webbplatsen.

Andra webbplatser kan IE fungera bättre på

Orsak till detta är att numer finns så många funktioner i webbläsare att ibland för att hinna först implementerar man vissa standarder innan de verkligen är spikade och då kan det bli misstolkning hur en specifik standard verkligen skall fungera och presentera information. Med tiden läker dessa saker men som sagt det har blivit viktigt att vara först med allt.

Ladydragon
2013-11-07 14:05
#3

Google Chrome säger jag oxå….

Google Chrome har oxå Flashplayer och PDF läsare inbyggt så man sliper krångla med detta separat

[Nathalie62]
2013-11-07 14:13
#4

Jag kör bara med Firefox.

Zepp
2013-11-07 19:56
#5

Man kör bägge, plus Firefox.. plus någon annan oxå!

Grejen med alla nya browsers är att alla utvecklare inte hänger med på banker, myndigheter och företag.. så funkar inte den ena så funkar förhoppningsvis den andra!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

RuiXue
2013-11-08 06:31
#6

Det enda jag använt Explorer till de senaste åren är väl för att ladda ner en annan webbläsare till min dator. Kör med Chrome nu, använder bara Firefox eller i ytterst sällsynta fall Explorer om Firefox krånglar och jag ska hjälpa en kompis med hennes Facebook (eller om hon lånar min dator) så jag slipper logga ut från min Facebook på Chrome.

Jennie


Annons:
bamse6311
2013-11-08 09:05
#7

Kör IE11 samt Chrome Version 30.0.1599.101 m.

IE11 som huvudwebbläsare då jag tycker bättre om den än Chrome.

Bästa hälsningar,
Bertil

Emo
2013-11-08 15:41
#8

Jag vill helst (oftast) ha det som jag är van. Därför använder jag IE 11

Tyvärr har jag ännu inte listat ut hur jag ska få bort felstavningsfunktionen i den. Det började nu när jag uppgraderade till Windows 8.1    Inga problem så länge jag hade Windows 8  Då räckte det att ställa reglagen om stavning på AV Det räcker inte nu, så vill jag slippa felstavningsfunktionen kan jag använda Chrome, för där går det att slopa den.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Lill-Kisse
2013-11-08 18:45
#9

Kan man åstadkomma tydligare text i Chrome? Den är blaskig och missfärgad jämfört med Explorer.

Emo
2013-11-08 19:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Vad menar du med blaskig och missfärgad?

Jämför:

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Lill-Kisse
2013-11-08 23:48
#11

#10 Den vänstra är hyfsat tydlig. Den högra är blaskig, oklar, grå.

Förmodligen passar inte vissa hemsidor för Google Crome, för på ett ställe var alla "l" (lilla bokstaven l) ljusblå och på ett annat ställe var texten närmast lila. Hittills har jag mest uppfattat bokstäverna som grå, när jag är van vid att de är svarta.

Jag har bara irrat omkring lite snabbt nu efter installationen och sett detta som gör mig så besviken. Tyvärr hittar jag inget möjligt val för justering i inställningarna. Någon annan kanske vet.

Kaj
2013-11-11 12:06
#12

Du har not Cleartype påslagen i IE den ger bättre läsläge för textsnitt men bara för vissa, andra kan bli sämre faktiskt.

Tror inte Chrome har något liknande då Cleartype är ett Mixcrosoft patent som finns inbyggd i Windows (och då även IE så klart)

Lill-Kisse
2013-11-11 12:17
#13

#12 Tack för förklaringen! Synd att Google Crome inte reflekterat över läsbarheten. Sånt där som ergonomi har visst blivit alldeles ute. Man får väl välja läsare beroende på vilka sidor man läser, dvs växla.

Annons:
deeman
2013-11-11 12:19
#14

Jag använder Chrome mycket, nåde privat och i jobb. Jag använder inte bara Chrome som webbläsare utan även som applikation då många av tilläggen/verktygen från app store körs via läsaren.

I övrigt använder jag Safari eller Firefox.
Använder inte IE alls förutom för div. tester .

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


exitingsvillemo
2013-11-11 13:38
#15

Nu använder jag både IE och Chrome. Chrome tycks fungera bättre på vissa spelsidor tex, IE laddar inte upp vissa spel ordentligt, men inga problem med chrome.

Likaså sidor som streamar film verkar fungera bättre i Chrome.

Razzora
2013-11-11 14:13
#16

Jag använder i stort sätt endast Chrome för tillfället. Men för något år sedan så var det Firefox som gällde. Att jag bytte var att det kändes för mig mer intutivt än vad Firefox gjorde då.

IE slopade jag för många år sedan eftersom den bara kraschade och ville inte läsa in sidor rätt. Men jag använder den då och då för att kolla upp saker till folk som frågar mig om råd.

Så för tillfället är det i den ordningen jag använder webbläsarna: Chrome->Firefox->Opera->Internet Explorer.

Men jag tycker att det är mer eller mindre en smaksak för nu för tiden så är dom flesta webbläsare ganska stabila och får nya uppdateringar ganska ofta.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

bamse6311
2013-11-11 18:56
#17

Som jag tidigare skrivit så har jag IE 11 som huvudwebbläsare och använder också Chrome men bara då och då.

Man skall ju inte glömma att IE numera inte går att ens jämföra med de tidigare versionerna som fanns.

Till XP kan man till exempel bara köra IE 8 och den var ju en total katastrof men om man har ett nyare OS och kör IE 10 eller IE 11 så är den inte på något sätt sämre, osäkrare eller slöare än de andra.

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
2013-11-11 19:05
#18

nu ska ni få höra nåt roligt - eller snarare sorgligt kanske. på mitt jobb har vi ett så oerhört spärrat och tungrott it-system att så fort nåt måste bytas är det ett jätteprojekt som kan ta ett par år. så vi sitter fortfarande med ie 8… är inte supermånga av de sidor man oftast går in på som visas och fungerar som de ska i ie 8 kan jag säga… 😓. och ifall nån undrar - naturligtvis kan vi inte installera en annan 😮

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
2013-11-12 11:26
#19

#18, Ha ha ha.

Razzora
2013-11-12 15:19
#20

#18 jag vet inte om man ska skratta eller gråta. Opera kan du visserligen köra ifrån ett usb minne vad jag kan komma ihåg. Kanske något som är värt att testa?

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
kissidor
2013-11-12 16:06
#21

nämen vad säger du razzora 😮! det låter ju för bra för att vara sant - men jag ska förstås testa det, tack för tipset 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

deeman
2013-11-12 19:06
#22

Dessa små program är anpassade för att köra via t.ex en USB-sticka och är sk portabla versioner. Firefox finns även som sådan.

Det finns även en mängd "portabla" program….

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Razzora
2013-11-13 00:19
#23

#21 Hittade faktiskt även Chrome som portabel :P

Skickar länkar här

Opera portabel

Chrome portabel

Firefox portabel

Jag brukar använda dom portabla versionerna av chattprogram när jag på jobbet, inte för att vi inte får installera in, utan mer för att jag inte vill lämna uppgifter på datorn som inte har något med jobbet att göra. Så här slipper man det 😃

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

ru4real
2013-11-13 01:18
#24

Det finns även en version av opera bundlad med tor, ett säkerhetssystem som inte sparar ngn info, anonymiserar dig osv. Kanske inte för alla, men för de mer paranoida. Om man sen kör den via en vpn-koppling kan man nog inte vara hemligare.

http://operator.en.softonic.com/

kissidor
2013-11-13 05:44
#25

tack för all hjälp gulliga ni 😃! detta ska absolut testas så snart jag dels är klar med den rätt tuffa deadlinegrej jag håller på med på jobbet nu som tar både dagarna och kvällarna, och dels har rotat fram ett fräscht usb-minne

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2013-11-13 08:52
#26

haha det funkar, rena trolleriet ju 😃! jag hade absolut ingen aning om att detta fanns, så än en gång stort tack för tipset och länkarna razzora och ni andra 🙂!

Värd på Mobiltelefoner och Android

[VSK]
2013-11-13 13:54
#27

#24

Möjligt, men långt ifrån säkert tyvärr… Sen ska man inte prata om den upplevda bandbredden. 😐

Annons:
Razzora
2013-11-13 15:01
#28

#26 Det var så lite så. Kul att det funkar för dig 🙂

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: