Annons:
Etikettinternet
Läst 9995 ggr
mitzerl
11/17/13, 8:16 PM

Problem med hotmail-konto

Idag när jag skulle logga in på hotmail som vanligt får jag plötsligt ett meddelande om att "det verkar som om någon annan försöker använda ditt konto" och därför skulle jag "återställa kontot". Jag får upp ett formulär jag skall fylla i med olika saker och jag kan knappt fylla i någonting och vissa saker gör mig förbryllad dessutom.

"Namn" och  "födelsedata" - detta går att fylla i
"andra lösenord som använts för detta konto" - jag har inte använt några andra lösenord för detta konto, så det går inte att fylla i. Och att fylla i lösenord, vare sig det är gamla eller nya gör mig dessutom lite misstänksam. 
"Besvara din säkerhetsfråga: notset" - fattar ingenting! 
"Ämnen i e-postmeddelanden som du skickat nyligen" - jag använder hotmail som adress jag lämnar ut på nätet i olika sammanhang, typ groupon, tradera, nyhetsmail från olika ställen och sånt, jag använder det sällan för att skicka egna mail. Så jag minns ju knappast några sådana ämnesrubriker. Och jag förstår inte varför de begär att man skall minnas sånt, jag vet inte om jag hade mints några ämnesrubriker i mina vanliga mailadress heller. 
"Namn på mappar som du har skapat" - jag har inte skapat några mappar, så det går inte heller att fylla i
"E-postkontakter som du nyligen har skickat e-post till" - eftersom jag så sällan skickar mail därifrån minns jag ju inga mailadresser. Och några regelrätta kontakter har jag ju inte heller.
"faktureringsinformation", "de fem sista siffrorna i numret på det förbetalda kortet för XboxLIVE" - jag fattar ingenting!
"faktureringsinformation", "Namn som visas på kreditkortet" och "de sista fyra siffrorna i kreditkortsnumret" - menar de mitt VISA-kort? Vad har hotmail med mina VISA-kortsuppgifter, verkar mycket skumt. Jag vägrar fylla i detta, för jag har inte använt mitt bankkonto när jag skapade hotmailadressen.

Så här ser formuläret och adressen dit ut:
https://account.live.com/acsr/add?em=gmariah%40hotmail.com&secret=notset&sol=D3wFV36JX&sig=VmfMbRr4l%2fb7vori4PCdDMC0TjUbDADIcjd3w4z1rWhqkZwOK2COPufO%2fp66P6cYL7s31NK%2bYdZbCUfqDrXm6ouSLq7w7N4R2nPM4ESSy8d5%2fn1vwWjCltaAl7rQ9j5TZCrTbaxoKN8f1IgBSfWUHMi2ZF9f3v7S1PG1QhwAHL0%3d%3a1%3a2&cxt=Default

Någon som begriper sig på detta? Och hur skall jag göra för att få tillbaka mitt konto? Det är ju bara jag själv som vill komma in på mitt eget e-postkonto. Jag fattar inte varför jag helt plötsligt fick upp sån skit. 

Annons:
mitzerl
11/17/13, 8:19 PM
#1

Namn och födelsedata var ju det enda jag kunde fylla i och det försökte jag med. Då fick jag följande meddelande i ett mail till min andra mailadress som jag fick uppge:

Vi fick nyligen en förfrågan om att återställa Microsoft-kontot gmariah@hotmail.com. Tyvärr har vårt automatiska system avgjort att den information du angett inte är tillräcklig för att verifiera att det är du som är innehavare till detta konto. Våra kunders säkerhet och integritet är viktiga för Microsoft, och det är av yttersta vikt för oss att göra vårt bästa för att skydda dina personuppgifter. Vi har vidtagit ytterligare en åtgärd och blockerat ditt konto tills vi kan verifiera att du är innehavaren. Detta förhindrar att kontot kan användas igen och skyddar dig mot uppsåtlig verksamhet på kontot.

**Skicka in ett nytt verifieringsformulär för detta konto
**Det du kan göra nu är att skicka in ett nytt formulär med så mycket korrekt information som möjligt. Ju mer information du kan ge oss desto större chans har du att få tillbaka ditt konto. Vi bifogar ett antal tips nedan som du kan ha som hjälp när du ska fylla i formuläret med korrekt information.

Skicka in ett nytt formulär

Praktiska tips när du ska fylla i ett nytt formulär:

  • Besvara så många frågor du kan.
  • Använd samma information som du angav när du skapade kontot, eller senast uppdaterade det.
  • Skicka formuläret från en dator som du ofta använder.
  • Du kommer att få lista nyligen använda adresser och vad som stod i ämnesraderna på några av dina senaste meddelanden. Be dina familjemedlemmar, vänner eller affärskontakter att bekräfta sina adresser och tala om vad som stod i ämnesraden på de senaste tre meddelandena de skickade till dig.
  • Försäkra dig om att du använder rätt domän för ditt konto, såsom hotmail.com, live.com eller xbox360.com. Observera att Microsoft-konton kan vara landsspecifika. Om du till exempel skapade ditt konto i Sverige kan din domän vara hotmail.se eller live.se istället för hotmail.com.

Redo?

Skicka in ett nytt formulär

Tack,

Microsoft supportteam

Microsoft Corporation
One Microsoft Way
Redmond, WA 98052
USA

Begäran 108422470 om kontoåterställning är nu stängd. Du kan inte svara på detta meddelande. Svar på detta meddelande skickas till en oövervakad postlåda. Microsoft värnar om din integritet. För mer information, läs vårsekretesspolicy.

[Nathalie62]
11/17/13, 9:18 PM
#2

Går det inte att göra om ett helt nytt konto?

Det låter ju konstigt att dom begär dina bankuppgifter, sådant ska man absolut inte ge ut.

Jag använder inte hotmail själv och hade aldrig godkänt att lämna ut sådana uppgifter så antingen hade jag provat om helt från början eller skaffat en annan e-postklient.

mitzerl
11/17/13, 10:12 PM
#3

Hur menar du med "prova om helt från början"? Jag har prövat igen att starta webbläsaren och gå in på hotmail, men när jag vill logga in får jag samma meddelande med formulär. Och jag kan ju som sagt inte fylla i det, förutom namn och personnummer som inte var tillräckligt enligt mailet jag fick.

Att skapa ett helt nytt konto har jag svårt att se vad det skulle hjälpa. Eller kan jag få tillbaka tillgången till mitt hotmailkonto om jag skapar ett nytt konto där? Jag behöver ju ha tillgång till mitt hotmailkonto, jag har ju massor med viktiga meddelanden och sånt där. :-(

[Nathalie62]
11/17/13, 10:34 PM
#4

#3, Nej man kan troligtvis inte få tillgång till sina gamla konto om man skapar ett nytt men tänkte mer att du kunde få tillgång till ett konto igen eftersom du försökt med det mesta utan resultat.

mitzerl
11/17/13, 10:56 PM
#5

Men ett nytt konto behöver jag inte, jag har tusen mailadresser redan, nästan iallafall. Det är ju mitt mailkonto med alla mail jag behöver komma åt. Finns det ingen support på hotmail, msn eller vad de nu än heter som man kan skriva till och få hjälp? Att bara stänga mitt konto så där utan anledning känns ju inte okej.

[Nathalie62]
11/17/13, 11:05 PM
#6

#5, Förstår att det inte känns okej men du verkar inte komma åt den du har nu då du redan testat det mesta, men sökte lite nu, har du kollat här? Dom verkar ha uppgraderats till outloock.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/outlook/auto-upgrade-outlook-faq

Annons:
Lill-Kisse
11/17/13, 11:44 PM
#7

Det känns tryggt att man inte blir insläppt bara med namn och personnummer. 🤓
Har du provat det här då?
"Kan du inte komma åt ditt konto?
Logga in med en engångskod"

mitzerl
11/18/13, 12:21 AM
#8

Ja, jag har Outlook numera, så det har redan ändrats här. Försökte kolla i din länk efter suppport, men de verkar inte ha någon sådan. Det finns bara en FAQ, inget mer. 

Jag fattar inte varför de bara stänger av människor sådär! 😡

[Nathalie62]
11/18/13, 12:28 AM
#9

#8, Alltså jag tror ju att någonting har hänt på vägen, vad vet jag tyvärr inte men det är konstigt att det inte finns någon support man kan be om hjälp hos.

Det funkar inte med engångskoden heller som Lill-Kisse nämnde?

Lill-Kisse
11/18/13, 12:41 AM
mitzerl
11/18/13, 12:53 AM
#11

#7 Jag tycker det känns ännu otryggare att man inte kommer in på sitt konto alls. Att bli avstängd utan anledning. 

När jag klickar på din första länk får jag upp: 

"Vi har skickat en länk för återställning av ditt lösenord till dessa e-postadresser:  gm*****@spray.se "

Och där blir jag lite förvirrad. E-postadressen jag en gång uppgav som reserv är gmariah, inte med några stjärnor i. Jag gick in i min spraymail och hittar inget återställningsmail. 😕

När jag klickar på den andra länken får jag upp detta: 

"Det verkar som om någon annan använder ditt konto. För att ingen annan än du ska kunna komma åt gmariah@hotmail.com måste vi kontrollera att kontot är ditt."

Och när jag klickar på "Nästa" så kommer jag till din första länk. Och där finns alltså två val. Att låta dem skicka återställningsmail till reservadressen (vilket av någon konstig anledning inte fungerade) eller att klicka på  "Jag kan inte använda något av alternativen. Du kan komma åt kontot ändå, genom att fylla i ett frågeformulär. Processen kan ta upp till 24 timmar (men det brukar gå snabbare).

(Och detta är ju lite av en felformulering i sig, för det var ju bara ETT alternativ.). Och det är då jag får upp upp det skumma formuläret jag skrev om i trådstarten. 😕

mitzerl
11/18/13, 1:26 AM
#12

Nu har jag kommit in!!!!! 🙂

Återställningsmailet hade kommit till spraymails skräppostmapp. Upptäckte detta nu till slut och då fick jag en kod som jag fyllde i på outlooks sida och fick ändra lösenord och vips var jag inne på mitt e-postkonto igen! Hurra. Gud vad skönt!

Tusen tack för hjälp, Lill-Kisse och Nathalie62 !

[Nathalie62]
11/18/13, 2:56 AM
#13

#12, Åhh, jösses vilken tur och ett stort grattis mitzerl 🎁

Jag har klurat som en 🐖 och letat runt för att se vad som egentligen kunde vara fel men så kom jag in här och såg ditt svar, så glad jag blev för din skull och igen, ett stort stort grattis!🙂 så skönt.

Annons:
mitzerl
11/18/13, 2:01 PM
#14

Tack, det var jätteschysst av dig att klura för min skull. Vilken tur att såna här forum finns! 👍

[Nathalie62]
11/18/13, 3:55 PM
#15

#14, Självklart 🌺 kan man hjälpa så gör man det, hur funkar det nu? Kan fortfarande logga in och så?

Lill-Kisse
11/20/13, 7:40 PM
#16

Gissa vem som nu avkrävdes verifiering. Jag blev riktigt skärrad med den här tråden i färskt minne. Hotmail klagade på att jag inte uppgivit något mobilnummer eller annan mail-adress. Tänka sig!

Ladydragon
11/20/13, 8:49 PM
#17

#16 men det är väl inte riktigt samma sak 🤔

Hotmail eller Outlook som det heter nu gör ju så för att man ska kunna få tillbaka sitt konto om någon hackar det 
det är ju en extra säkerhets grej bara och ökar chansen för dig att få tillbaka kontot om man fyller i en annan email adress och eller sitt telefonnummer 

T.S har du bytt lösenord på Outlook annars gör det genast och välj ett bra lösenord…..inga som helst ord utan slumpmässiga bokstäver stora och små specialtecken och nummer och längden ska vara 10-15 
exempel…..eVmmh_Mx_8hbvRG

men använd nu inte mitt exempel….utan skapa ett eget

Lill-Kisse
11/20/13, 9:42 PM
#18

#17 Nä visst. Lite lustigt bara att Hotmail/Outlook inte brytt sig om denna brist från min sida tidigare. Det handlar om flera år. Nu må de väl vara nöjda.

[Nathalie62]
11/21/13, 1:28 PM
#19

När det gäller lösenord är LastPass ett utmärkt val 🙂

beem
11/21/13, 5:49 PM
#20

Formulera en mening som är bra att komma ihåg och ta sen första bokstaven i varje ord tex.

Nu  skriver  jag  ett  inlägg  på  ifokus  klockan 17

Blir alltså:

Nsjeipik17


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
bamse6311
11/23/13, 5:10 PM
#21

Det finns flera olika sätt att återställa sitt konto.

Dels som mitzerl nu hade med en alternativ mailadress till sin spraymail.

Dels också genom att man har fyllt i sitt mobilnummer och när man skall återställa genom det så får man ett sms från Microsoft med en engångskod som man använder.

Det tredje är att man har en säkerhetsfråga som man själv kan bestämma och med ett svar som man själv då naturligtvis på förhand själv bestämt.

(En sådan fråga kan man själv hitta på, till exempel vad första husdjuret man hade hette, mormors flicknamn eller vad man nu själv vill).

Angående lösenord så har jag till min Outlook ett lösenord på 16 tecken där jag blandar stora och små bokstäver samt siffror och specialtecken.

Nu är jag ensam om min dator så jag har det inställt på att alltid komma ihåg mitt lösenord.

Vid de tillfällen när jag rensat allt sådant där med till exempel CCleaner så är faktiskt alla mina lösenord så komplicerade att jag själv behöver plocka fram det pappret som jag skrivit ner dem på.

Jag har två mailadresser, en Outlook.com och en gmail.com och naturligtvis helt olika lösenord på de båda och lika komplicerade lösen på båda mailadresserna.

För att kolla om ett lösenord är säkert så kan man kolla det HÄR på PTS.

Då skall man naturligtvis inte skriva in det lösenord man avser att använda utan ett annat som bygger på samma principer.

Sedan så kan man precis som #19 Nathalie62 använda LatsPass som fått bra recensioner men själv är jag lite försiktig med sådant och skriver heller själv ner alla de olika lösenord som jag har på ett papper som numera fyller ett helt A4 ark.

Bästa hälsningar,
Bertil

beem
11/23/13, 6:03 PM
#22

Ett tips till alla med Hotmail / Outlook. Se över era inställningar. Återställningsmail eller telefon kan behövas fortare än ni tror.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: