Annons:
Etikettövrigt
Läst 11253 ggr
Stall Lugnet
2013-11-18 21:22

Varför hamnar mina bilder upp och ned?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag provade att ställa frågan på shetlandsponny i fokus och blev då hänvisad till support, där blev jag hänvisad hit.
Men jag har ingen aning om jag hamnat rätt den här gången!
Jag önskar bara hjälp!
Jag är så himla dålig på datorer men när jag laddar upp bilder så hamnar de upp och ned. De är rättvända när jag laddar upp.
Snälla, säg att det finns någon som kan hjälpa mig?!

Annons:
[Nathalie62]
2013-11-18 21:29
#1

Är du säker på att du sparat bilden i rätt format när du ska lägga in den här? Ibland glömmer man att spara innan.

Stall Lugnet
2013-11-18 22:04
#2

Jag väljer den bild jag vill ha, trycker på ladda upp och den heter fortfarande samma, nämligen JPG.
Eller missuppfattar jag dig på något sätt?

Zepp
2013-11-18 22:07
#3

Vilket program använder du.. och varför vänder du inte ner bilden med det programmet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Stall Lugnet
2013-11-18 22:13
#4

Jag har ingen aning om vad programmet heter men det är det programmet som kommer upp när man klickar på bilden.
Hänger du med på vad jag menar?
Jag är som sagt inte så bra på det här med datorer 🤪

Jag provade det förut, men det hjälpte inte…

Zepp
2013-11-18 22:19
#5

Det står uppe i listen vad det heter!

Troligen något som, Windows hanterare för bilder?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Stall Lugnet
2013-11-18 22:33
#6

Det står fotohanteraren.
Ja, jag använder windows. Den senaste versionen ( om det spelar någon roll?  )

Annons:
Lill-Kisse
2013-11-19 00:09
#7

Är det bara här på iFokus, som det strular?
Har du testat att ladda upp samma bild på någon annan webb-sida, på Facebook eller bifoga i ett mail till en kompis? Hur blir det då?

Inkanyezi
2013-11-19 07:47
#8

Problemet är allmänt med iPhone, och en lösning kan vara att öppna bilden i ett bildbehandlingsprogram och spara om den rättvänd. Det är ajfånen som lägger den så här, och många bildläsare kan visa den rättvänd, eftersom de kan tolka metadata inbäddat i filen. På webben funkar inte det, eftersom webbläsare inte förstår kamerans metadata (EXIF).

Och nej, de hamnar inte alltid uppochner, bara om du alltid håller telefonen på samma sätt. Den kan bli vänd 90 ° också. Ett enklare sätt, om du inte vill använda ett program i datorn för att vända bilderna varje gång, är att helt enkelt vända telefonen när du ska fotografera, dvs hålla den med den andra kanten uppåt.

När man tar bilder i höjdformat med iPhone eller padda, måste man alltid vrida dem i ett bildbehandlingsprogram innan uppladdning för att de ska hamna rätt. Vilket program som är lättast att använda beror på vilket system din dator har. För Windows rekommenderar jag Irfanview för den här sortens operationer, eftersom bilden inte komprimeras om när man använder "lossless jpeg operations", så att man slipper förlust av data när man vänder bilden. När man i Irfanview väljer att vrida bilden ändras den direkt utan att man behöver spara; man ska alltså inte välja att spara när man har vänt en bild med lossless jpeg rotation.

Alla bilder som inte har bearbetats presenteras liggande, och problemets grund är att bilden är sådan, och att dess metadata för orientering inte kan tolkas av webbläsaren.

Så här ser en del av dessa metadata ut för den aktuella bilden:
EXIF IFD0

    * Camera Make {0x010F} = Apple
    * Camera Model {0x0110} = iPhone 5
    * Picture Orientation {0x0112} = rotated 180° (3)

Stall Lugnet
2013-11-19 20:10
#9

Tack snälla för era superförklaringar!
Tyvärr så har bilden blivit tagen med en Olympus systemkamera och inte med en telefon eller liknande.
Och jag har inte laddat upp bilden någon annanstans.
Däremot upptäckte jag att när jag la ut en till salu annons och bifogade en bild så hamnade bilden åt rätt håll. Och det var här på iFokus.

Tack ännu än gång för ert engagemang!

Inkanyezi
2013-11-20 01:29
#10

#9 Jag är förvånad över att du försöker skyla över det uppenbara.
För att få bilden uppochner med en Olympus systemkamera måste kameran hållas uppochner, och det är rätt ovanligt. Filnamnen hos Olympus börjar med P följt av sju siffror, så här: P1234567.JPG

Den här bilden heter IMG_0182.JPG men iFokus ändrar en del tecken. Så skrivs filnamnen i paddan, så jag gissar att ajfånen gör detsamma.

Om du har en systemkamera är det hög tid att du lär dig hantera bilder. Att bilden är tagen med en iPhone 5 är höjt över allt tvivel. Det fältet kan inte ändras i EXIF med mindre än att man har god kunskap om hur en dator hanteras. Inget av de vanligen tillgängliga programmen kan ändra det datafältet. Däremot finns andra datafält som man kan fylla i, som exempelvis vem som har gjort bilden.

Jag kan lägga upp din bild rättvänd här om du vill, utan att några andra ändrigar görs i bilddata, så att du kan hämta den vriden åt rätt håll.

[Nathalie62]
2013-11-20 02:09
#11

#10, Det är inte uppenbart för alla Inkanyezi 🙂

Ladydragon
2013-11-20 04:25
#12

#9 bara så du vet så går det att säga exakt vad du tog bilden med kamera eller telefon modell m.m 
om man vet hur man gör……

kollade snabbt och bilden du har problem med är tagen med just en Apple Iphone 5 

så ett gott råd är att lyssna på råden i inlägg #8 och #10

Inkanyezi
2013-11-20 10:36
#13

#12
Jag ser inga GPS-data i bildfilen, så kameran är inte inställd på att visa var bilden är tagen. GPS visar med precision inom en radie av ungefär två meter var kameran var när bilden togs.

Det kan vara lämpligt att varna för att lägga upp bilder med EXIF om man har lagti in GPS-koordinater i dem. Det har haft problem med sådant på Foto i Fokus, och en av medlemmarna på iFokus avslutade sitt medlemskap när det kom fram att bilderna visade bostadsadressen.

Många bildbehandlingsprogram kan ta bort EXIF, och det finns format för bilder som inte har EXIF. Formatet PNG som är det enda standardiserade på nätet, saknar EXIF, och det kan också användas för att lägga in bilder på iFokus.

EXIF-data är tveeggat, och jag föredrar att EXIF finns i bilden, men att den inte innehåller GPS-data om det är känsligt. Det är bra att ha EXIF med information om vem som äger bilden.

/Urban Domeij, Medarbetare på Foto i Fokus

Annons:
Stall Lugnet
2013-11-20 12:06
#14

Jahopp… Jag känner mig nu dummare än någonsin, tack. Men när du skriver så så funderade jag på i vilket sammanhang bilden är tagen och kom fram till att det var i somras. Och att det var min sambo som tog bilden med sin telefon. Men vad det är för märke vet jag inte, men jag antar att det är en sån som du skriver… Men smidigast är alltså att helt enkelt ta en annan bild som jag tagit med en riktig kamera. Då hamnar bilderna åt rätt håll. Det jag var ute efter var varför och det har jag nu fått reda på. Tack…

Inkanyezi
2013-11-20 13:01
#15

Det är struntenkelt att vända den rätt med programmet som jag använder till sånt, Irfanview. Det är gjort i ett nafs och man behöver inte kunna mycket. Man tittar bara i menyn efter "lossless jpeg", och där väljer man att vrida bilden 180 grader. När man har tryckt på knappen "Start" i den dialogrutan så är det klart.

Ladydragon
2013-11-20 22:19
#16

#13 lite förvirrad jag tog aldrig upp var bilden togs nånstans och det skulle jag aldrig göra heller 

Geotagg eller liknande heter den funktionen 

och jag håller helt med om att den vara bra att stänga av om den är på 

i mobilen så får man leta i inställningar i kamera appen och i digitalkameran så får man kika runt i inställningar…

Upp till toppen
Annons: