Annons:
Etiketthårdvara
Läst 6114 ggr
Blanksteg
2013-11-20 21:06

HDMI - Ljudet spelas i datorn, inte TV:n.

Hej!

När jag kopplar in HDMI-kabeln i datorn och får in bilden på TV-skärmen så fortsätter ljudet att strömmas via datorn istället för via TV:ns högtalare. 

Efter några minuter kommer ett meddelande upp om att "Catalyst Control Center" har slutat att fungera korrekt.

Förr så funkade som det skulle, men det var för ca två dagar sedan som detta problem uppkom för första gången. Efter första gången så funkade det som det skulle en gång, men sedan så uppkom problemet igen och det har inte försvunnit sedan dess.

Jag har sökt i "den här datorn" och kontrollpanelen efter "Catalyst Control Center", men hittar inte det programmet. Jag prövade att klicka på "uppdatera drivrutin" för AMD High Definition Audio Device men det stod att det inte behövdes uppdateras. Jag provade att avinstallera den och installera om den (ominstallerades automatiskt), men det hjälpte inte.

Hur kan jag lösa detta?

Annons:
Fridaybrew
2013-11-21 08:10
#1

högerklicka volymikonen nere till höger.

Välj sounds/ljud

Välj fliken playback/uppspelning(?)

Där disabla/avaktivera dina vanliga speakers, och se dessutom till att tvns (hdmi) är enabled/aktiverad

Testa ljudet genom att högerklicka på hdmi ikonen o välj testa. hör du ljud så är det bara köra.

Kom ihåg att göra omvänt när du vill ha tillbaka ljudet. Så kom ihåg hur det var innan. (dock är det inte så svårt att testa sig igenom vad man vill ha aktivt.)

/Fridaybrew

Blanksteg
2013-11-21 09:39
#2

Oj, kopplade nu i kabeln för att testa på det sättet som du föreslår, men ljudet började funka direkt som det ska :)

Fridaybrew
2013-11-21 09:41
#3

Vad bra!
Skriv gärna igen om det problemet uppstår och instruktionerna funkade eller ej =)

/Fridaybrew

Blanksteg
2013-11-21 10:21
#4

Ok, tack! :)

marienkatt
2014-01-09 00:45
#5

Tjo!

Jag har samma problem men kan inte testa hdmi-ljudet trots att jag inaktiverat datorhögtalarna. 

Jag har avinstallerat grafikkort och drivrutiner och installerat om dem igen, flera ggr. Vid installationen via AMD så misslyckas installationen av hdmi-ljud.

Blanksteg
2014-01-09 11:06
#6

Det hände faktiskt en gång till för ett tag sedan, men det enda som har hjälpt är att vänta. Problemet går över tydligen efter ett par dagar. Tror min HDMI-kabel behöver bytas ut.

Annons:
Blanksteg
2014-06-09 19:55
#7

Nu har jag samma problem igen, och nu har ljudet inte fungerat i säkert mer än en vecka. Ominstallerade programmet igen, men det funkade inte nu heller. 

Kan det vara HDMI-kabeln som det är fel på? Min HDMI-kabel är ganska känslig, eller snarare mycket känslig. Så fort jag råkar flytta den så flimrar bilden till.

Upp till toppen
Annons: