Annons:
Etikettövrigt
Läst 1772 ggr
bellisan
2013-11-24 06:09

Hjälp! vet inte vad som har hänt

Jag har ett USB med bilder på som jag sparat från en gammal dator. När jag la in bilderna på USB:et så var dom helt normala men när jag la in dom på datan för någon dag sedan för att kolla på dom så var det någon sorts störning i bilderna då vissa var bara halva och vissa såg man ingenting på så min fråga är, går det att rädda bilderna och få dom att se ut som dom ska? Har testat på olika datorer men bilderna är ändå konstiga

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

  • Paul Walker
Annons:
[Nathalie62]
2013-11-24 15:01
#1

Har du provat med någon annan USB? Har du någon kopia någon annanstans? Vad händer om du flyttar bilderna till t.e.x. skrivbordet, hur blir bilderna då?

bellisan
2013-11-24 17:39
#2

Nä det har jag inte prövat Nope har bara bilderna där ingen annanstans :( Bilderna e fortfarande konstiga ute på skrivbordet

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

  • Paul Walker
Kaj
2013-11-25 09:59
#3

Blir bilderna OK om du öppnar dem direkt från USB minnet utan att lägga dem på din nya dator.

Alltså från din nya dator pröva och öppna bilderna direkt från USB minnet.

Om bilderna är hela då så har du åtminstone inget fel på bilderna.
Då skulle jag hellre tro att det iså fall är något fel med kopieringen.

[Wraith]
2013-11-25 19:07
#4

Jag vet vad du menar, har upplevt samma sak. Tyvärr fann jag aldrig någon lösning på det, bilderna förblev korrupta. Men som tur var hade jag originalen kvar, sparade om dem och då fungerade de. Så jag antar att det blev något fel i kopieringsprocessen.

beem
2013-11-25 20:17
#5

Kolla företagets hemsida om de har ett program du kan ladda ner för att kolla om det är fel på USB.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

bellisan
2013-12-15 17:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Så här ser en av bilderna ut

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

  • Paul Walker
Annons:
Kaj
2013-12-16 09:53
#7

Så där ser det typsikst ut om bara delar av filen blivit nerkopierad till din disk. Det kan åxå vara så att din hårddisk håller på att går sönder för då kan man få likanande fel.

T ex om en hårddisk kraschar och man använder ett recovery program som försöker återskapa filer så mycket det går så ser många bilder ut på detta sätt eftersom hela bilden inte kunde återställas.

Pröva och kör chkdsk (antingen från kommandotolken eller direkt från utforskaren). Från utforskaren når du detta genom att högerklicka på disken och välja egenskaper. Där väljer du sedan fliken Verktyg och sedan fun ktionen kontrollera disken under Felkontroll. Välj att bocka för alternativet att låta Windows försöka reparera skadliga sektorer automatiskt.
Om det är din systemdisk så kommer du få ett meddelande om att det inte går att genomföra förrän vid nästa omstart. Välj då att bekräfta och starta om din dator. Vid omstarten går chkdsk igång .- det kan ta uppemot en timme eller mer beroende på hur stor din disk är.

Efteråt kan du pröva att kopiera ner dina filer till din hårddisk igen och se ifall det blev bättre.

bellisan
2013-12-18 19:29
#8

Finns där inte något program man kan ladda ner som fixar/lagar bilderna?

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

  • Paul Walker
Kaj
2013-12-19 10:02
#9

Nix - är filerna trasiga så är dom. Det är som att ha ett vanligt foto på papper och riva sönder halva och kasta bort en del. det går då inte att återskapa den andra delen. Man måste alltså ha hela bilden någon stans annars går det inte. En bild lagras på hårddisken, usb minne, cd skiva etc över en lång serie av bittar på disken som är uppdelade i fysiska block. Lagringen sker genom att respektive bit får en ström för att antingen magnitisera biten eller inte. på så sätt vet datorn om respektive bit är 0 eller 1 (på eller av magnetiskt) och kan på så sätt pussla ihop allt till tecken som sedan blir en bild, ett dokument eller något annat. Problemet är om någon av dessa delar på disken går sönder (ja de gör det efter ett par år eller om man fått en dålig enhet vid inköp eftersom det är mekansika fysiska delar) så kan datorn inte avläsa just den biten och då får man trasiga filer.

Tant Grön
2013-12-19 12:44
#10

En fråga om USB, kan tex bilder m.m. skadas om man glömmer att använda säker borttagning av maskinvara när man tar ut USB:et?

Jag har en film på ett USB och visste inte att man skulle använda säker borttagning. Nu går det inte att spela upp filmen, man hör bara ljudet.

Kaj
2013-12-19 13:52
#11

Ja om du är för snabb att ta ur dem ur datorn. (tror dock ditt problem är att du pluggat in usbminnet i en ny dator som inte har rätt video codec att spela upp filen med. Installera VLC på den aktuella datorn och pröva att spela upp filmen med VLC media player). du hittar den här http://www.videolan.org/

När man kopierar filer till ett USB minne så kopieras de via USBminnets cache. Detta gör att när bilden som visar pågående kopiering i din dator försvinner (för kopieringen) - dvs att allt ser klart ut så kan det fortfarande finnas kvar data i cachen som håller på att kopieras ner till datorns disk, eller ditt usbminne (utan att du ser det). Om man rycker ur sitt usbminne innan cachen är helt tömd så kommer data tillhörande det som var i cachen att bli förstört på nya usbminnet. Lite beroende på hur du konfigurerat ditt usbminne (bufferstorlek etc), hur stort minnets cache är (det vet du nog aldrig) samt hur mycket data du kopierade så tar det kanske mellan 5 sekunder till max 1 minut innan allt data är färdigkopierat. Så väntar du i ca 10 sekunder är du nästan alltid säker och väntar du en minut bör du vara helt säker. En minut tar det bara möjligen om man ställt om till en extremt stor buffer på sitt minne (formatera disk) och kopierar en jättestor fil typ en blueray film eller nåt.
Det enda funktionen "säker borttagning" i Windows gör är att den kollar om cachen är tom innan den slänger upp meddelandet att "nu kan du ta ur ditt USB minne" Samma princip gäller alla typer av diskmedia dvs även hårddiskar, CD/DVD skivor etc. Men det är väl vanligast att man pluggar ur just usbminnen eller usbhårddiskar. Så om man inte orkar med att gå in i säker borttagning så är det relativt lugnt om man väntar en liten stund innan man tar ut minnet.

PS man kan även konfigurera ett usbminne på två sätt för borttagning. Prestanda och säker borttagning. För prestanda måste vänta som jag beskrev ovan, för säker borttagning ja då kommer kopieringsstatusbilden inte att försvinna förrän det är ok att ta ur minnet ur datorn (=samma som manuellt göra säker borttagning) Detta gör man genom att först sätta in minnet i datorn och sedan gå till enhetshanteraren (skriv så i sökfältet vid startknapen), leta upp disken (usbminnet) välj egenskaper och under fliken Policys välja de egenskaper som passar dig bäst för det akuella usbminnet.

bellisan
2013-12-19 15:47
#12

Där har vi nog svar på varför mina bilder har blivit så som dom är. Har aldrig matat ut USB:n innan jag tog ut den ur datorn…..

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

  • Paul Walker
bellisan
2013-12-19 15:49
#13

Tryckt på "mata ut" då altså

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

  • Paul Walker
Annons:
Tant Grön
2013-12-19 17:21
#14

#11 Kaj. Tack för mycket bra information. Du har helt rätt i att jag bytt dator och hade VLC på den gamla. Är det riskfritt att ladda ner den, så inga virus föjer med?

Du skriver om att konfigurera USB, vad jag vet så har jag aldrig gjort det. Är jättedum på det här med data som du förstår.😃Måste man konfigurera?

Kaj
2013-12-20 09:41
#15

Ja det skall vara OK att ladda ner VLC - Vid installationen tänk på att bocka ur alla eventuella val för verktygsfält i webbläsarna (tror iofs inte det är några men om så bocka ur dem för de är inget bra att ha).

Det finns andra alternativ än VLC också och det är att ladda ner paket med codecs. Då installeras codecs (ljud och bild) på din dator och du skall då även kunna ta del av filmer och ljud i valfri mediaspelare som exempelvis Windows Media Player (som jag tycker är utmärkt för musik)

Exempel på codecs paket är K-lite Codec pack och CCCP Codec pack. (bocka även här ur alla tillägg till webbläsarna för att slippa ev. problem).

Du kan även google på Codec packs för att få upp flera. Men VLC duger bra till det mesta. Ibland kan kvailten variera så jag har t ex både VLC och K-lite på min dator. K-lite har media spelaren MediaPlayer Classic som ibland ger bättre kvailtet på högupplösta filmer än VLC. Men det är även versionsberoende så det kan växla så att VLC nästa version är bättre osv.

Nej du behöver inte konfigurera ditt USB minne. Det kommer förkonfigurerat med "prestanda" därav måste man vänta lite med att ta ut det alternativt använda "säker borttagning". Prestanda ger den lilla fördelen att du kan börja jobba med minnet innan allt är färdigkopierat förutsatt att du inte drar ur det ur datorn förståss.

Ett tips som många inte använder är att om man t ex vill kopiera stora filer till ett USB minne (typ DVD fimer, BlueRay filmer där filerna kan vara flera Gigabyte) så kan man snabba upp kopieringen genom att då man formaterar USBminnet välja en högre bufferstorlek (Storlek på allokeringsenhet). Ju större buffer desto färre I/Os behöver genomföras för varje läsning/skrivning och kopiering kan gå snabbare. Har man dock många små filer (typ fotografier) kan detta i stället slöa ner kopieringen. Det är lätt att pröva sig fram om man orkar annars duger standardinställningen vid formatering bra för den är optimerad för de flestas behov.

Upp till toppen
Annons: