Annons:
Etikettoperativsystem
Läst 1870 ggr
thorntagg
2013-11-24 11:06

Program i W8.1??

Tyvärr måste jag snart byta operativsystem på min dator, då den behöver förnyas. Har nu W XP Pro och har trivts bra med det, men datorn börjar bli gammal och seg och alltsomoftast låser den sig samt att man ändå tycks vara tvungen att  byta ut XP mot kanske 8.1…

Jag har en del undringar i samband med detta. Jag har en del program som jag har dels för nöje dels för arbete. Vilka av dessa program kan "följa med" det nya operativsystemet, av dessa:

Word, Works, Excel, Adobe Page Maker, Adobe Photo Shop, GIMP, Caere Omni Page, Picasa 3, GOM Player???

Annons:
beem
2013-11-24 11:10
#1

Jga har haft XP och har nu Win.8.1 Några av programmen du nämner har jag.

Jag har Office 2007 (word, excel), Photoshop CS 5, Photoshop Elemenst 5 i den nya datorn utan problem -  samma program som jag hade i XP.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

thorntagg
2013-11-24 11:14
#2

Tack, Beem! Då hoppas jag någon kan komplettera med resten!

[Nathalie62]
2013-11-24 14:49
#3

Detta är bara ett tips så man är medveten om det. Själv använder jag inte några av de program du anger och har inte 8.1.

Om man använder en dator som har Windows XP eller Windows Vista installerat så rekommenderas inte att man uppgraderar/byter till Windows 8.1. Detta då operativsystemet inte är utvecklat för enheter med så gammal hårdvara.

Om man ändå har bestämt sig för Windows 8.1 så råder jag att man gör det genom att köpa DVD:n och att sen installera operativsystemet från grunden. Det är alltså en full version som måste köpas i sådana fall.

**Notera att filer, dokument, inställningar och program försvinner när du gör den här uppdateringen.
**

thorntagg
2013-11-24 18:57
#4

Hej Nathalie62, vad har du för operativsystem?

[Nathalie62]
2013-11-25 00:04
#5

#4, Windows 8

bamse6311
2013-11-26 03:08
#6

Hej TS.

Kör uppgraderingsassistenten så får du svar på om din dator är kompatibel med Win 8.1

HÄR finns lite mer från Microsoft att läsa om uppgraderingsassistenten mm.

Angående systemkraven för Win 8 så när 8:an kom så sade Microsoft att det operativet även normalt sett skulle kunna funka på en dator som kör XP eller Vista.

Kör som sagt var uppgraderingsasstenten så får du besked.
Den är bara att ladda ner och sedan så kan det ta några minuter medan den går igenom din dator och där får du sedan då besked om din dator klarar systemkraven.

Jag har Win 7 och köpte Win 8 direkt när det kom ut och har det på både ett USB-minne samt på DVD som jag beställde samtidigt och som Microsoft skickade hem till mig.

För min del så handlade det om att jag behövde köpa en ny skärm för att "apparna" skall kunna fästas på skärmen men i övrigt skulle det inte vara några problem för mig att köra Win 8 eller nu för den delen Win 8.1 vilka båda har ungefär samma systemkrav.

Min skärm har alltså precis på gränsen under kraven för upplösning för att kunna fästa apparna på skärmen men att köra Win 8 (8.1) är inga som helst problem.

Anledningen att jag inte installerat Win 8 ännu är mest för att jag läst så mycket negativt om det och att jag dessutom trivs jäkligt bra med Win 7.

Nåväl, jag skall köpa en ny skärm nu till våren och då "kanske" också installerar mitt Win 8 (8.1).

Mitt råd alltså: Kör Uppgraderingsassistenten så får du besked om din dator är kompatibel.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Upp till toppen
Annons: