Annons:
Etikettprogramvara
Läst 1609 ggr
[KosmosBill]
11/26/13, 12:05 AM

Ett Mysterium!

Har råkat ut för ett mysterium.

Kanske någon här kan lösa det.

Jag använder ett screencapture-program (AVS-video editor) för att fånga musiklektioner till hårddisken.

10 minuter brukar bli 100 mb….men samtidigt försvinner 3 gb från C:

Var tvungen att spara ner alla jag ville ha innan mitt abbonemang gick ut så jag har sparat 14 gb med filmsnuttar.Samtidigt försvann dock 350 gb som finns i någon mystisk mapp. VAR…..vet jag inte.

I egenskaper på user och username så syns 499 gb….men i mapparna så finns där bara 150 gb i form av musik,film och annat.

AVS meddelar att de ligger i  C:\Users\user name\AppData\Local\Temp.

Där finns de dock inte. Mappen med mitt "username" har ett lås på mappen. Vet inte riktigt innebörden av detta.Skrivskydd verkar vara aktiverat.

Fick dumpa över det mesta i en extern hdd för att få utrymme att kunna fånga de streamade lektionerna.

Nu har jag inte mycket på hdd…fast den är proppfull av något på okänd plats.

Mycket mystiskt!

Jag har win 7

Annons:
Kaj
11/26/13, 12:58 PM
#1

Kolla under instäällningar i AVS om där finns någon funktion för att rensa cachen.

Sök i utforskaren på hela C disken och filtrera så bara filer vöer säg 50MB visas. Ta bort filer som ex. ligger i tempfiler.

Låstet kan du överkomma genom att gå in som en administratör och sedan rensa filerna.

Slutligen brukar program som ex CCleaner kunna rensa alla typer av temp kataloger. Du kan dock behöva ange adressen ovan i inställnar till filer som alltid skall tömas (men bara ifall CCleaner inte hittar eller kan ta bort dem själv.

deeman
11/26/13, 7:55 PM
#2

#TS använder du dig av Youtube eller vilka sidor snackar vi om? Du behöver i dag egentligen inget sk "Screencapture-program" för att fånga media och spara ner på din dator. 
Du kan använda dig av mediaspelaren VLC eller ClipGrab, det sistnämnda är dock det smidigaste av dem nämnda.

För att försöka få ned storleken så kan du använda dig av Handbrake http://handbrake.fr.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[KosmosBill]
11/27/13, 10:43 AM
#3

Hej Kaj!

Hittar inget om att rensa cachen i AVS.

Sökte på stora filer i C…..inga spår av de mystiska filerna.

Tror inte låset är ett hinder i mappen då jag har åtkomst till mapparna och filerna i den mappen. Är nog inne som admin.

Körde cc-cleaner och den städade bort en del….dock inga screencapture-filer.

Hej deeman!

Det är inte youtube utan en sajt som streamar sina lektioner vilket gör det svårt att ladda ner dem på annat sätt.

Tack för tipsen. Laddade ner clipgrab. Verkar bra för youtube.

Inte visste jag att man kan använda vlc för att ladda ner. Att spela upp…men att ladda ner. Var finns funktionen?

[Nathalie62]
11/27/13, 12:42 PM
#4

Något som också går att ladda ner från youtube är

http://youtube2mp3.se/

enligt mig det bästa alternativet 🙂

Kaj
11/27/13, 2:43 PM
#5

Att ladda ner genom VLC går men kan vara lite bökigt innan man kommer på knepen. Under alternativen så kan du välja källa men välj strömmad. Där har du sedan alternativet att konvertera och spara. Men du behöver som sagt rätt adress där filmen ligger och det är inte alltid samma som webadressen. Då får man försöka ta reda på den själv.
Youtube ex brukar ha det som en länk vid "Dela" ikonerna"

[KosmosBill]
11/27/13, 3:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag hittade filerna……. C:\Users\User\AppData\Roaming\AVS4YOU\AVSVideoEditor\Temp\

Åhh…..vilken lättnad….där ligger de allihopa…..alla 402 gb

Nu ska jag kasta dem och tömma papperskorgen…..undrar om det rasslar till😃

Annons:
deeman
11/27/13, 7:14 PM
#7

#6 Streamar inte Youtube? ..,Hur som så menar jag inte specifikt  som jag också nämner i #2 ovan i inledningen. 

Med Clipgrab eller VLC kan du ta hem media från de flesta sajter. Och jodå, det går att ta hem via VLC, dock något knöligt. 
Kom på det av en slump då jag pillade med det lite, håller på med en guide i de nämnda två så håll ett öga öppet. ;-) 

Får man fråga efter länk och exempelvideo på vad du sparat ned så jag kan testa med ClipGrab och VLC för att se hur det blir där.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[KosmosBill]
11/27/13, 7:28 PM
#8

Kanske youtube streamar nuförtiden.

Förr så behövde inte sidan laddas om när man sett filmen. Men det är annorlunda nu.

De går inte att ladda ner musiklektionerna på samma sätt som youtubefilmer. Jag har försökt med "downloadhelper" bl.a.

Sajten som jag använt screencapture till kräver ett abb. 

Jag har inte det längre . Det gick just ut.

Det var därför jag ville ha lektionerna.

Man kan köpa dem separat. Jag hade dock betalt rätt mycket för att ha tillgång till dem under ett år så jag sparade dem på hdd.

deeman
11/27/13, 8:51 PM
#9

aha, på så sätt - ja det var ju en annan femma.

Antar att det föreligger en inloggning till kontot.
Då är det i sig inte heller konstigt att det inte fungerar som vanligt.
Jag misstolkade dig lite i ämnet pga. utebliven information. Men lösningen med "Screencapture" verkar i detta fall vara en bra eller den bästa lösningen trots allt.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


deeman
11/27/13, 8:56 PM
#10

#5 Som jag sa tidigare - det är bökigt! ;-)

Men det fungerar och man har en viss självkontroll och man behöver inte ladda hem och installera något som medför sig otyg. Dessa program kan dessvärre i många fall innehålla  sådant, så man bör vara försiktig eller på sin vakt vid installation etc.

Dock behöver det med VLC inte vara så bökigt som du säger, det där med adresseringen osv.

Relaterade guider i ämnet kommer så småningom

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Kaj
11/28/13, 11:53 AM
#11

#6
Lägg in denna adress i CCleaner under inställningar. Där finns en flik som talar om ifall det skall ccleaner skall rensa speciella kataloger som inte är med som default.
Där lägger jag in vissa kataloger jag vill rensa. I ditt fall bör du alltså lägga in följande adress och välja inkludera.
C:\Users\User\AppData\Roaming\AVS4YOU\AVSVideoEditor

Då tas de bort varje gång du kör Ccleaner.

[KosmosBill]
11/29/13, 12:34 AM
#12

Aha….tack Kaj!

Upp till toppen
Annons: