Annons:
Etikettövrigt
Läst 3743 ggr
nottheonly
2013-12-01 21:34

Virus-skydd

Hej! jag har inte varit in här på dator.ifokus förut, men jag skulle behöva lite tips och råd - så skulle vara tacksam om det fanns någon som kunde ge mig några! gärna typ som jag vore 5 år eller något, eftersom jag inte kan så mycket om datorer 😛

Jag har nyligen köpt mig en ny dator, en Sony vaio Fit 15E och när jag köpte den så fick jag automatiskt en provperiod av McAfee men nu börjar provperioden att ta slut och det är dags att antingen köpa McAfee virusskydd eller att välja något annat. 

Och jag vet som sagt inte så mycket om sånt här, så jag skulle gärna vilja höra era åsikter om vilket virusskydd ni skulle rekommendera till någon som vill ha en skyddad dator utan att in princip behöva göra någonting själv..

Om det är till någon hjälp så gör jag vardagliga saker med min dator - som typ Facebook och sen så kollar jag på film&serier från olika hemsidor.

Jag hoppas att jag kommit till rätt sida 🙂

Annons:
Zevzi
2013-12-01 21:41
#1

Alltså.. min bror å alla hans data vänner säger att tar man fel virus skydd så kan de bli värre än om man är utan:s får man virus är de ju inte Heller hela världen.. Men annars borde de finnas npn data grej som kan hjälpa dig om ingen här kan:)

[Nathalie62]
2013-12-02 00:05
#2

Ja rekommenderar att införskaffa ett ordentligt antivirusskydd som t.e.x. panda, vill man vara på den säkra sidan och slippa strul så är köpvarianter de bästa alternativen och man slipper dessutom att det dyker upp "falska hot" som det annars brukar göra på gratisversionerna och annat tjafs.

Personligen använder jag panda och har aldrig haft problem med någonting och allt sköter sig själv, något jag kör som komplement ibland också är Panda cloud cleaner. Bara välj "Download", detta kan man även nyttja om man har annat antivirusskydd i datorn.

deeman
2013-12-02 01:45
#3

#1 Tyvärr har din brors sk datavänner en lite för skev bild av verkligheten ;-) och det här med säkerhet och antivirus. 

Som fritt alternativ rekommenderar jag alltid Avast Free , så även i detta fall.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


nottheonly
2013-12-02 15:19
#4

Tack för tipsen! jag har även blivit tipsad om F-secure, är det någonting tror ni? och det där Panda verkar ju passa min beskrivning perfekt! åh det är så svårt.. jag tror iallafall jag bestämt mig för att det blir en köpversion för att vara på den säkraste sidan 🙂

deeman
2013-12-02 15:32
#5

Med tanke på ditt användande så tror jag nog att Avast räcker gott och väl, komplettera med en brandvägg och t.ex Spybots Search & Destroy.

http://www.avast.com/sv-se/index
http://www.safer-networking.org/mirrors/

 
F-Secure är ett bra paket men känns lite i överkant med tanke på ditt användande.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


beem
2013-12-02 16:07
#6

TS om du är intresserad av F-secure så kan du testa det gratis 1 månad. Jag gjorde så och nu har jag köpt det. Telia använder det till sina kunder så det känns ju liiite tryggt då man inte kan så mycket själv. Duger det till dem så duger det till mig.😃


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
bamse6311
2013-12-02 17:35
#7

Vill du läsa lite mer om olika säkerhetsprogram så kan du läsa HÄR från PcFörAlla:s test/recensioner av olika antivirus/säkerhetsprogram.

Väljer du F-Secure så komplettera det gärna med en brandvägg då F-Secure inte har någon egen sådan utan använder Windows brandvägg.

Bästa hälsningar,
Bertil

[Nathalie62]
2013-12-02 22:23
#8

#4, Och det bästa med det är också att man slipper komplettera med annat för det finns redan i paketen. Oavsett vad man använder datorn till nu så kan det lätt förändras efter hand så det är bra att man är på den säkra sidan redan från början så uppstår det inga fel. Lycka till 🙂

[Nathalie62]
2013-12-02 22:28
#9

#7, Det är från mars i år och mycket har förändrats sen dess så inget man bör förlita sig på nu.

Zepp
2013-12-03 00:24
#10

Jag tycker du skall kolla vad din Internetleverantör levererar och då blir det ofta rätt bekymmersfritt.. samma faktura och ständiga uppdateringar, så länge du har den leverantören.

Själv får jag F-secure.. och det ingår i avgiften.. det enda jag behöver hålla koll på är min licensnyckel.

F-secure skulle passa dig.. inte mycket man kan göra själv, det bara tickar på, själv vill jag helst ställa in allt själv.. men gratis är rätt bra det oxå!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

nottheonly
2013-12-03 11:38
#11

Om jag nu skulle välja F-secure, vart kan man hitta annan brandvägg att komplettera med då? (förlåt att jag inte vet så mycket) 🙂

Zepp
2013-12-03 12:05
#12

Du behöver ingen annan.. de lägger tillägg på windows brandvägg.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

deeman
2013-12-03 12:23
#13

#11 Välj gärna brandvägg utifrån denna lista:
http://www.matousec.com/projects/proactive-security-challenge/results.php 

Själv använder jag t.ex "Personal Firewall".

Windows egna brandvägg förutom den i version 8 av Windows är inte så bra men och andra sidan heller inte ett helt fullgott skydd, dock så är det förstås bättre än ingen brandvägg alls. Men Windows egna är överlag inte att rekommendera som brandvägg då det finns bättre alternativ.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
Niiinah92
2013-12-08 16:36
#14

Segar McAfee ner din dator tycker du TS? 

Jag ska byta virus-skydd och kan få McAfee till ett rent löjligt pris men efter att ha läst recensioner och kommenterar undrar jag om det är värt det.

deeman
2013-12-08 16:44
#15

McAfee är inget vidare faktiskt

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Zepp
2013-12-08 16:55
#16

Problemet med vissa AV-system är att de behöver ställas in av kunniga användare.. Norton är ett sådant.. likaså McAffe.

De kommer ofta levererade med maximal säkerhetsinställningar.. så att de inte skall anklagas för att inte fånga upp olika hot.. men då kräver de oxå rätt mycket resurser.

Alla Av-system segar äldre datorer annars så gör de inte sitt jobb.. dvs det är program som håller koll på säkerheten hela tiden och därmed drar de resurser.

Man skall alltid ha ett AV-system anpassat för ens användning.. är man riskbenägen och vårdslös bör man ha det bästa som går att köpa för pengar.

Men.. riskbenägen och vårdslös brukar sällan hänga ihop med sunt förnuft!

En sådan enkel åtgärd som att alldrig surfa som admin gör att man inte behöver lika mycket säkerhet.. bara som ett exempel!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

nottheonly
2013-12-15 22:54
#17

Tack för alla tips och råd! jag har nyss installerat F-secure i en månad gratis så får vi se om jag väljer det sen🙂

Upp till toppen
Annons: