Annons:
Etiketthårdvara
Läst 2122 ggr
micki7878
12/2/13, 2:10 PM

Datorn dog

Hej!

Jag har en liten fråga som jag hoppas någon kan svara på.

Jag har en stationär compac dator, ingen avanserad utan en vanlig billig hemma dator som är lite över 1år gammal. I dag när jag var ute och surfade så släcktes datorn ner, helt och hållet. Den är helt död. Vad kan vara problemet? Min försäkring gick ut för bara några månader sedan tyvärr och jag behöver verkligen min dator så jag tänkte kolla mer er vad det kan vara, och om man kan laga den själv? nu till jul har man inte råd med en ny dator dessvärre.

Väldigt tacksam för svar!

Annons:
[Nathalie62]
12/2/13, 2:32 PM
#1

spontant känns det som nätaggregatet och det vore bra om det gick att testa med ett annat. Högst eventuellt har processorn dött (dock ovanligt) har den varit överklockad, gått alldeles för varm?  Moderna processorer har överhettningsskydd och börjar (klocka ner sig) vid för höga temperaturer,  saknar den något sådant inbyggt skydd? För då kan det hända att den har brunnit ut och bara slocknat likt en glödlampa.

bamse6311
12/2/13, 5:46 PM
#2

Är du säker på att du inte har "garanti" som gäller i två år?

Jag hade samma problem med min förra dator som jag hade köpt på dåvarande PC-Office.

När drygt ett år hade gått så lade den helt och hållet av.
Jag tog den med till PC-Office och frågade dem vad det skulle kunna kosta att får den undersökt och reparerad.

Då sade den där killen på PC-Office till mig att det inte skulle kosta något alls då det var 2-års garanti på den.

Det var moderkortet som helt hade lagt av så dom repareade den till mig helt gratis och sedan höll den i ytterligare nästan 5 år.

Läs gärna lite mer HÄR om garanti respektive reklamationsrätt som är två olika saker.

Bästa hälsningar,
Bertil

Zepp
12/3/13, 12:26 AM
#3

Kan vara lite vad som helst.. på en dator jag hade var det en säkring i nätintaget.

Lämna in den och be om kostnadsförslag.

Ett år är ingen ålder för en dator.. så även om det kostar någon hundralapp så brukar det vara värt det.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaj
12/3/13, 10:18 AM
#4

Garantin är oftast 1 år men kan vara längre - kolla ditt kvitto (om du inte har ett måste stäälet du köpte datorn på kunna ta fram en kopia av ditt kvitto.

Reklamationsrätt på fel (fel som var redan från början vid tillverkningen mebn som inte nödvändigtvis upp komm förrän senare) är enligt svensk lag 3 år.

http://kundo.se/org/konsument-europa/d/2-ars-garanti-pa-datorer/

bamse6311
12/3/13, 6:37 PM
#5

Hej igen.

När du lämnar in din dator så om det inte finns någon garantid kvar så hänvisa till reklamationsrätten.

En stationär Compac skall egentligen inte lägga av efter drygt ett år.

Nu har du inte skrivit var du köpte datorn men om du gjorde det på sådana inköpsställen som Elgiganten, Media Markt, Siba osv så bör inte de konstra så väldigt mycket.

Även om det enligt reklamationsrätten ligger på kunden att bevisa att felet ifråga så oftast är de flesta inköpställena ganska generösa.

Läs gärna mer HÄR om vad Elgiganten själv skriver.

Bästa hälsningar,
Bertil

micki7878
12/4/13, 3:48 PM
#6

Tack för era svar!

Garantin gällde bara i 1 år tyvärr, jag köpte den på siba.

Jag pratade dock med en kompis till mig som är duktig på datorer, han trodde att det kunde vara nätaggregatet precis som Nathalie skrev. Han ska i alla fall kika på datorn nu. Och går inte det så kommer jag hänvisa till allmänna reklamationsnämnden. Stort tack för alla svar!

Annons:
[Nathalie62]
12/4/13, 10:28 PM
#7

#6, Lycka till och berätta gärna hur det går 🙂

Kaj
12/5/13, 1:10 PM
#8

Ett nätagregat skall normalt inte gå sönder på ett år så där borde du kunna hävda reklamationsrätt mot SIBA och säga att det måste ha varit fabrikationsfel - då gäller som sagt 3 år enligt svensk lag. Värre är om du själv orsakat felet i nätagregatet genom oaktsamhet typ dragit ur sladd od. för hårt eller nåt - då gäller så klart inte reklamationsrätten.

Upp till toppen
Annons: