Annons:
Etiketthårdvara
Läst 8788 ggr
Miiwijoy
2013-12-03 20:01

"Startskivan är nästan full"?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag får hela tiden detta meddelandet "Startskivan är nästan full" och jag har suttit och raderat en massa bilder, filmer och allt. Nu har jag knappt något på datorn och ändå så fortsätter den att skicka meddelande! Hjälp!

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

Annons:
Inkanyezi
2013-12-03 20:57
#1

Du får lov att titta efter vilka partitioner du har på skivan, och vilken av dem som är startskiva. Det kan tänkas att det du har raderat inte ligger på startskivan, utan på en annan enhet.

Kanske mer sannolikt däremot är att du bara har lagt skräpet i papperskorgen utan att tömma den. I så fall ligger det kvar och tar upp plats tills du tömmer papperskorgen. Titta efter om det inte är så att din papperskorg innehåller alla filer som du har "raderat".

Miiwijoy
2013-12-04 08:09
#2

Nu är jag inte så duktig på datorer och fattar inte allt du skrev, men papperskorgen har jag tömt.

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

Inkanyezi
2013-12-04 09:00
#3

Om du har tömt papperskorgen efter att du har tagit bort filer, så borde inte den där varningen komma upp, förutsatt att filerna du tog bort låg på startskivan.

Men det kan finnas flera skivenheter på datorn, även om det bara är en hårddisk, och de ligger i så fall på olika partitioner på samma hårddisk. Om ditt system är Windows, så är startskivan C:

Det är alltså i så fall C: som filer måste tas bort ifrån för att få mer utrymme på startskivan. Om man tar bort filer som ligger på andra "skivor" händer så klart ingenting med startskivan.

Om det beror på att "startskivan", dvs C:, har gjorts ganska liten, kan man kanske frigöra utrymme genom att avinstallera något program som man har installerat och installera om det på en annan "skiva", exempelvis D:

Om din dator har lite minne, kan det här felmeddelandet hänga ihop med växlingsfilen för virtuellt minne, en grej som Windows sköter själv, men som behöver plats. I så fall kan det också hjälpa att installera mer minne i datorn, alltså att sätta in mer minne.

Så det du får lov att ta reda på är hur mycket utrymme som finns på C:, och om datorn har någon annan partition, t.ex. D:, där det finns mer plats.

Om det är program som har installerats efter att datorn var ny som tar upp plats på C:, så kan man inte bara flytta över dem, utan de måste i så fall avinstalleras, innan man kan installera om dem och lägga dem där det finns mer plats.

Men det första du ska göra är att ta reda på hur mycket plats som finns på din hårddisk, och om den eventuellt är uppdelad i flera "skivor" (partitioner).

Miiwijoy
2013-12-04 09:28
#4

Nu har min pappa kollat igenom datorn och jag har bara två saker som tar stor plats ( imovie och iphoto ).

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

Inkanyezi
2013-12-04 09:52
#5

Du har alltså en MacIntosh, och då är det andra grejer. Kan ju vara bra att tala om vad det är för system du vill ha hjälp med.

Alltså, vilken dator handlar det om, hur stor hårddisk har den, och vad är det som tar plats. Det är inte iPhoto och iMovie som orsakar det här, utan något annat.

Miiwijoy
2013-12-04 10:53
#6

Det är en macbook air jag har, vet inte ur man kollat hårddisken. Och när pappa gick in på "aktivitets kontroll" så är det bara Imovie och iphoto som tar ett visst antal gb var.

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

Annons:
Inkanyezi
2013-12-04 11:10
#7

Och det är inte aktivitetskontroll som visar vad som finns på skivan.

Det kanske är lämpligt att du kollar med folk som kan den där datorn, om du inte själv går i land med det.

annia1
2013-12-05 04:10
#8

Miiwijoy det finns även en mac sajt. Kanske även skriva din fråga där.

.

Zepp
2013-12-07 14:30
#9

Tror man skall radera filer.. och de försvinner inte fören man startar om datorn!

Då först frigörs utrymmet?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: