Annons:
Etikettövrigt
Läst 10111 ggr
[luneri]
12/4/13, 2:09 PM

Högtalarna till datorn brusar!? Hur löser jag det?

Idag när jag satte på ljudkontrollen till mina (externa) högtalare fanns det ett brus i högtalarna. Det har aldrig tidigare varit så. 

Jag har testat att koppla in mobilen istället för datorn och bruset kvarstår. Bruset är i samma ljudnivå oavsett om jag höjer volymen eller inte. 

Vet ni vad detta kan bero på och hur jag löser detta? Vill helst inte köpa nya högtalare. 

Jag märker att när jag kopplar ut en (svart) sladd som sitter i baslådan och hänger ihop med en vit sladd som också sitter i baslådan, och är kopplad med ljudkontrollen, då försvinner bruset.

Annons:
Inkanyezi
12/4/13, 5:19 PM
#1

Bruset kommer inte från högtalarna, utan från elektroniken före högtalarna. Möjligen har du skruvat upp förstärkaren på hög nivå, så att du uppfattar bruset. Högtalare i sig kan inte brusa, då deras elektriska innanmäte bara är en spole i ett magnetfält eller en piezokristall. Brusar det, så är det för att det finns en sådan signal in till högtalarna, och den kommer från förstärkaren.

Bruset kan också komma från datorn, innan det når förstärkaren Det kan man kolla genom att koppla ur sladden från datorn och se om det brusar då. I stort sett alla ljudkort har klart hörbart brus, men det brukar överröstas av fläktarna, eller av ljudet som man spelar upp. Men brus finns alltid. Och det kommer från elektroniken, inte från högtalarna. Högtalarna återger bara det brus som matas in till dem.

[luneri]
12/9/13, 12:57 PM
#2

okej, det kan förklara en del! Hur skruvar jag ner förstärkaren? De rattarna jag har är för ljudet och basen…

Jag kan inte mycket om teknik, så om jag ställer självklara frågor så beror det på det:p 

Hade vart skönt att bli av med bruset! Högtalarna är annars väldigt bra och har hållt länge.

Inkanyezi
12/9/13, 1:08 PM
#3

Hmm… du har en dator

Den har troligen ett operativsystem.

Någonstans på skärmen har du kanske en liten bild av en högtalare, kanske uppe i högra hörnet, eller någon annanstans, där du kan komma åt ljudkortets inställningar och stänga av ljudet eller öka och minska ljudstyrkan? Man brukar också på en del system kunna ställa in bas- och diskantkontroller.

Men hur det är på just din dator har jag ingen aning om. På min kan jag dels peta på den lilla bilden av högtalaren uppe i övre kanten av skärmen, och då får jag fram ljudkontrollen, eller så kan jag använda volymkontrollen på själva förstärkaren. Hur det går till hos dig kan bara du veta.

[luneri]
12/10/13, 4:13 PM
#4

Tack för hjälpen. 

Jag har inte lyckats lösa det än. Jag kollade på volumkontrollen, och det blev ingen förändring. Bruset finns inte där om jag sätter på högtalarna när datorn är avstängd. men då jag har på datorn och sätter på högtalarna kommer även bruset. Det konstiga är att bruset finns då även kvar när jag tar ut kontakten som går mellan datorn och högtalarna. Verkar som att bruset bara är där när datorn inte är på…

Sedan har jag märkt att beroende hur jag rör mig i rummet (i närheten av högtalarna) så varirerar bruset till knappt hörbart till oerhört mycket brus.

Inkanyezi
12/10/13, 8:34 PM
#5

Det du har är då inte helt simpelt högtalare, utan det måste finnas något inbyggt förstärkarsystem i de där högtalarna, att de alltså är kopplade till elnätet på något sätt, exempelvis med en adapter, eller att de har batterier inuti. Då förmår de brusa, eftersom det som sagt inte är högtalarna som åstadkommer det, det kommer inte därifrån, utan högtalaren omvandlar bara en elektrisk signal som kommer in till ljud.

Det mest sannolika är väl att de där högtalarna inte är riktigt friska. Det kan vara så simpelt som att nätdelen du använder till dem är dålig.

[luneri]
12/10/13, 10:23 PM
#6

Jag gissar att adapten är den där svarta klumpen som hänger sitter i väggen och i baslådan? Hmm, det verkar som att det inte finns mycket att göra åt, så förmodligen får det bli nya högtalare. Men först blir det att spara ihop de pengarna så kan ju alltid försöka komma på en lösning under tiden. 

Jag funderar om det kan ha blivit störningar pågrund av julstjärnan jag hängde upp bara några dagar innan det blev problem då den är i närheten.

Annons:
Inkanyezi
12/10/13, 11:18 PM
#7

Det kan mycket väl vara julstjärnan. De lampor som stör mest är lysrör, lågenergilampor och lysdiodlampor som drivs från elnätet, och dessutom stör också glödlampor som kopplas med dimmer och halogenglödlampor med elektronisk transformator.

Förläggningen av sladden mellan din dator och förstärkaren som sitter i din baslåda kan förbättras så att du får mindre brus. Om du leder den sladden genom en ferrit, en slags filter som tar bort högfrekvent signal från en ledning, kan det tänkas att bruset minskar. Brus från yttre källor kan också minskas om längden på den kabeln minskas, men det viktigaste är troligen att sätta en ferrit på den.

Klumpen i vägguttaget är en strömadapter, och även den kan alstra eller ta in brus. En ferrit kring den ledningen kan ta bort en del av bruset.

Utöver ferritblocken som säljs på Kjell & Company, kan man också köpa ferrit-toroider på exempelvis ELFA, där man kan linda ledningar flera varv igenom vid behov. Men om man lindar många varv kommer också diskanttoner att tas bort ur ljudet.

Prova att dra ur ledningen ur datorn och hör om bruset minskar eller försvinner, dvs ledningen ska sitta kvar i baslådan men vara urdragen ur datorn. Om bruset ökar, kan du då prova att kortsluta de tre elektriska kontakterna på pinnen du drog ut ur ljudkortet på datorn, alltså den lilla pluggen på sladden. Om du petar med fingret på spetsen av den får du normalt fram ett kraftigt brum. När den är urdragen ska det komma brum, men bruset ska försvinna.

[luneri]
12/23/13, 11:16 PM
#8

Tack för infon! Det låter som att det kan vara tänkbara anledningar. för det mesta hålls bruset borta nu, men inte alltid, men är ändå ganska skönt att det blivit lite bättre! Jag har förresten dimmer i hela lägenheten, men själva datorn är inte i närheten av någon av dimmerrattarna, men kanske det påverkar ändå. jag ska kolla efter sådana ferrit om jag upplever att bruset blir för distraherande igen. Sedan ska jag se om bruset är kvar när jag tagit ner julstjärnan då det är dags.

Upp till toppen
Annons: