Annons:
Etikettövrigt
Läst 1170 ggr
JohanLi
12/8/13, 6:40 PM

Akut hjälp - skit på datorn

Jag har fått skit på datorn men kan inte hitta det. Jag får reklam överallt och ibland i inläggen. Hur kan jag hitta det? Virusprogrammet hittar inte det.

Annons:
Zepp
12/8/13, 7:32 PM
#1

Bra då är det inget virus.. utan scamware.. snart får du en uppmaning att betala för ett borttagningsprogram eller liknade, gör inte det, det blir bara värre!

Malwarebytes brukar kunna hitta sådant.. om du inte gör det själv!

http://www.malwarebytes.org/

Sen så.. varför surfar du som admin.. då ger du alla andra datorer på hela Internet full adminrätt på din dator.. dvs de kan installera vad de vill.. vill du det?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Nathalie62]
12/9/13, 10:07 AM
#2

#1, Man kan faktiskt spärra andra att få tillgång till ens dator utan att behöva köra som admin Zepp, att få upp 300 poprutor om dagen kan göra en tokig i förtid så förstår mycket väl varför folk inte har mer avancerade inställningar än vad som egentligen behövs och dels handlar det bara om sunt förnuft.

Ts, Du kan också testa med ccleaner eller Glary Utilities och se om det kan ta bort det.

Kaj
12/9/13, 10:37 AM
#3

Gör en systemrestore till en punkt innan du fick skräpet på din dator.

JohanLi
12/9/13, 12:03 PM
#4

1 kan jag ladda hem program till datorn utan att vara admin? 3 vet inte ens vad det betyder

Zepp
12/9/13, 12:21 PM
#5

1 ja det kan du.. men du kan inte instalera något, det kan då inte andra heller!

Men.. du får upp en ruta där du fyller i adminlösen.. om något skall instaleras.. eller så loggar du in på adminkontot och gör det!

Man gör en systemåterställning till ett datum före det instalerades!

#2

Om man är avvancerad användare ja.. men om man inte är det så är det rätt enkelt att alldrig surfa som admin.. sparar många timmars bekymmer!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaj
12/9/13, 1:21 PM
#6

4# en systemåterställning.
Varje gång man gör en förändring i systemet så kommer windows automatiskt spara undan en återställningspunkt som man kan backa till baka till ifall något blir fel eller man ångrar sig. Beroende på hur stor hårddisk du har samt hur mycket ändringar du gör (installerar program, nya enheter etc…) sparas olika antal äldre versioner men de sista veckorna brukar de allra flesta ha kvar.

Gå till startknappen och skriv systemåterställning. Välj det valet och peka ut en återställningspunkt i listan som är före då du fick in skräpet.
Om du inte ser äldre datum kan du klicka på knapen längre ner som heter något i stil med äldre återställningspunkter.

Stäng inte av datorn under återställningen - den kan ta allt från 10 minuter till 1 timme beroende på hur mycket du har på ditt system.

PS. det finns ingen garanti för att en systemåterställning löser ditt problem (beror lite på hur smarta de som skrivit virus varit) men det är en bra start.
Du kommer även förlora alla systeminställningar mm som du ev. gjort efter det datum du väljer så dessa måste du i så fall göra om.

Annons:
JohanLi
12/10/13, 7:15 PM
#7

Tack. Ska testa det!

Upp till toppen
Annons: