Annons:
Etiketthårdvara
Läst 2043 ggr
[krysopras]
12/10/13, 6:35 PM

Okunnig fråga om surfplattor

Om man vill ha en surfplatta att mest titta på netflix med, vad ska man skaffa då? Det verkar finnas så fruktansvärt många olika, i alla olika prisklasser. Har nu en vanlig laptop som går att koppla till tvn med en dongle men nu har jag brutit foten och kan tänka mig att bara ligga kvar i sängen och netflixa - får inte stödja på foten på minst 6 veckor till. Jag vill även kunna vara på några olika kaninforum och skriva inlägg och kanske spela betapet el likn.

Ska man kanske ha en hybrid? Jag vet ingenting =(

Annons:
Svarttusch
12/10/13, 6:40 PM
#1

Hur stor ska den vara? Jag har en Google nexus 7, använder den mest till netflix, kolla facebook och iFokus samt spela enstaka spel. Det enda negativa är ju att skärmen är lite liten, den är 7 tum. Annars är den väldigt billig för att vara så bra som den är. Har haft den sen förra julen och inga problem alls. 

En annan sak som kan vara negativ är att du kan inte använda minneskort och du kan heller inte ha mobilt bredband till den, den går bara att koppla till wifi. I alla fall den jag har, kan tänkas att det kommit ut en nyare som stödjer mobilt bredband också.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

kissidor
12/11/13, 6:03 AM
#2

krysopras då behöver du inte kosta på dig det dyraste som finns. men det finns väldigt många bland de allra billigaste som i stort sett ingen borde kunna bli nöjd med. sk "kinaplattor" har tyvärr ofta väldigt dålig wifimottagning, och då spelar det ju ingen roll om de är riktigt ok annars, de blir nästan oanvändbara ändå. 

se till att du köper en med minst 1 GB RAM i alla fall, det finns många billiga med bara 512 MB och de är inte roliga. se också till att du väljer en med hyfsad skärm som inte gör dig alltför ledsen att titta på. upplösningen spelar naturligtvis roll där, men den är inte allt.

gällande storleken så är det upp till dig själv om du föredrar 7, 8 eller 10", jag tycker nog att man vill ha så stor som möjligt om man ska använda den hemma - tänker du dig i framtiden att ha med dig den vart du än går så kanske en 7-tummare istället känns mer praktisk. och när du valt storlek kan du också fundera lite över bildförhållandet - dvs är det 4:3 eller 16:9. 16:9 är lämpligare för film men 4:3 passar bättre för surf, och gör sig mycket bättre när man använder plattan i porträttläge (till exempel för att läsa böcker eller tidningar). är de 10,1" så är de 16:9 och är de 9,7" så är de 4:3.

sen är det ju frågan om vad du kan tänka dig att betala, vet man det kanske man kan tipsa lite mer konkret.

sen spelar det ju faktiskt lite roll vad du har för telefon också, vet man det så vet man vad du är van vid för användarupplevelse och kan anpassa sitt tipsande efter det.

slutligen tycker jag det är en utmärkt idé att skaffa dig en surfplatta, jag är helt beroende av min och den har tagit över det mesta av mitt datoranvändande 🙂. och i den situationen du befinner dig nu så skulle den ju verkligen vara guld värd!

Värd på Mobiltelefoner och Android

[krysopras]
12/11/13, 9:53 AM
#3

Tack jättemycket för era råd!

Jag vill helst ej betala mer än 4-5000 kr men jag vill helst även kunna använda plattan på andra ställen än hemma sen när benet  förhoppningsvis läkt. Dåligt WiFi känns riktigt skrämmande!!! Min tfn är en Xperia. Jag facebookar inte o likn, så jag pillar inte så mycket med min mobil.

kissidor
12/11/13, 12:34 PM
#4

ok, xperia blir jag inte klokare av visserligen - det är ju en himmelsvid skillnad mellan xperia go eller xperia z för att bara nämna ett exempel. det jag var ute efter var att veta om det var en med bra prestanda för då hade det varit en extremt dålig idé att köpa en surfplatta med sämre, då hade du nog stört ihjäl dig 🙂. 

men 4-5000 kommer du ju långt med! även om du ska ha en med 3/4G, som ju är dyrare. men tänk på att då ska du ju ha ett abonnemang också, eller om du har ett abonnemang med mycket datatrafik till telefonen så kanske du beroende på operatör kan få ett extrakort till plattan till en lägre månadsavgift än ett separat abonnemang. men om du har så mycket datatrafik i ditt telefonabonnemang så det skulle räcka att dela med plattan så kan du ju lika gärna dela ut wifi till plattan från telefonen.

jag skulle kunna föreslå en samsung galaxy tab 3 som finns i tre olika storlekar samt med eller utan 3/4G, inte för att det är den bästa eller ens en av dom bästa plattorna, men för att den är helt ok för de behov du beskriver och inte kostar en förmögenhet. 

om du nu funderar på att skaffa en med dataabonnemang så kanske du också skulle kolla hos operatörerna om du kan få en bra deal där plattan ingår, galaxy tab 3 finns det nog erbjudanden på hos de flesta operatörer. men för de pengarna du kan tänka dig att betala finns det ju många andra som kan rekommenderas också, som till exempel en ipad helt enkelt.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[krysopras]
12/11/13, 8:35 PM
#5

http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/android/10tumochstorre/samsung-galaxytab3101wifi/189973.8279/

Nåt sånt här kanske?

Eller denna, den är ju väldigt överkomlig i pris?

http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/android/10tumochstorre/asus-memopad1016gb/196708.8279/

Hemma har jag ju wifi men om man är t ex i sin stuga kanske man kan koppla upp sig via mobilens abonnemang?

kissidor
12/11/13, 8:59 PM
#6

japp, den övre var den jag syftade på, och den undre du hittat tror jag också på. har man inte exceptionella krav tror jag man blir nöjd med en av dem 🙂 (förutsatt naturligtvis att man inte har otur och får ett måndagsex, men det kan ju hända med alla märken). och ja, du kan aktivera en wifi hotspot från telefonen.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
TjockaBerta
12/12/13, 11:05 AM
#7

Jag har nyss köpt senaste modellen av Nexus 7 med 4G och jag är grymt nöjd. Min mobil orkade inte med alla appar så numera är den endast en telefon och så har jag matat plattan full med appar istället. Kanske är den lite för liten för att titta på mycket film i men den är otroligt lätt att hantera i övrigt. Sweep tekniken fick min Xperia Arc att kännas uråldrig direkt. Sweeet med sweep! Jag skaffade Joors och får 2GB i månaden att surfa för gratis. Det kostade 245:- i engångssumma. För övrig använder jag mest wifi hemma. Plattan kostade 3 500:- värd varenda krona.

>>>Malum domesticum<<<

kissidor
12/12/13, 11:24 AM
#8

ja är man ute efter en 7-tummare så tror jag lätt att nexus 7 2013 är bästa valet. själv går jag och surar för att de inte får tummen ut med nya nexus 10 😢

Värd på Mobiltelefoner och Android

[krysopras]
12/12/13, 6:16 PM
#9

Jag behöver 10 tum, jag är en glasögonorm. Annars låter nexus 7 fantastiskt bra. 

Joors har jag läst om men bara jättelite. Blir man inte vansinnig efter ett tag? Kan man använda plattan med wifi istället när man är hemma o slippa reklamen då?

kissidor
12/12/13, 6:30 PM
#10

jag har inte testat joors så det ska jag inte uttala mig om, men när du är hemma så kopplar du upp den på wifit istället ja.

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
12/12/13, 6:31 PM
#11

fast det står såhär på joors hemsida, så det borde ju inte vara superstörande:

Istället för månadsavgifter visas relevant reklam och erbjudanden vid ett par tillfällen, främst när du kopplar upp dig.

Värd på Mobiltelefoner och Android

TjockaBerta
12/12/13, 6:44 PM
#12

#9 Reklamen ligger i block och börjar när man börjar surfa eller har gjort ett uppehåll. När man surfar märker man inget av det. Använder dock mest wifi hemma. Jag skulle rekommendera en platta med möjlighet till 3 eller 4G så man kan använda utanför hemmet och Donken ;) Tror du blir besviken efter ett tag annars. Har ingen surf på mobilen och det blir krångligt när man är borta. En riktigt bra platta är Xperia tablet Z annars. Det var nära att jag köpte den innan jag fick upp ögonen för Nexus 7 lte

>>>Malum domesticum<<<

kissidor
12/12/13, 7:36 PM
#13

ja att man ska ha en plan för att koppla upp den utanför hemmet det håller jag med om. men det finns andra lösningar på det än sim-kort i plattan. 

förut körde jag på wifi hotspot från telefonen, hade utökat min surf där så det räckte till att kolla på film på lunchen på jobbet och sånt. det funkade finfint men man ska ha i åtanke att det drar mycket batteri i telefonen - vilket inte var ett problem för mig men det kan det ju vara för andra. 

sen tänkte jag att jag ville ha en lösning som även resten av familjen kunde använda, på semestern gemensamt eller när en av oss åkte bort själv, så då skaffade jag istället en pocketrouter med 4G-abonnemang. det funkar svinbra och är för mig en lösning som är väldigt mycket flexiblare och smartare än det hade varit att ha sim-kort i plattan. men det där är förstås individuellt beroende på när och var och hur man kommer att använda den 🙂

xperia tablet z är utan tvekan en kanonplatta ja, hade jag inte tröttnat på att gå och vänta förgäves på en riktigt värstingbra androidplatta och kapitulerat och köpt en ipad några månader innan tablet z släpptes så hade jag lätt köpt den. ett tag var jag tom frestad att köpa den ändå 😃! så gadget-tokig är jag 😊.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
TjockaBerta
12/13/13, 10:37 AM
#14

#13

Tanken för mig var att jag ska kunna åka ensam och ha tillgång till internet. Alltså är det den bästa lösningen för oss. Jag menar; det kostar ju inget. För övrigt har vi mobilt bredband som vi tar med oss.

Jag var nog lika nära som du att köpa Xperia tablet Z tills jag kom på att alla erbjudanden var på wifi-varianten. Jag visste redan då att jag ville ha möjlighet att kunna ha sim-kort i den. 🤓

Varje dag i två månaders tid har jag gjort en sökning på internet för att se om Nexus 7 lte närmade sig Sverige och plötsligt så fanns den. 🤪

>>>Malum domesticum<<<

kissidor
12/13/13, 11:11 AM
#15

jo som sagt, det är självklart individuellt vilken lösning som funkar bäst 🙂. 

den här pocketroutern är ju min till vardags, och om jag åker bort med jobbet tex. men ska dottern vara borta nånstans utan wifi kan hon få låna med sig den, och på semestern surfar vi alla tre på den på hotellen (vi åker bara inrikes. och jo jag vet, nästan alla hotell har wifi - men oftast är det ganska uselt) och i bilen under färd surfar jag och dottern båda två på den (jag är inte betrodd med att köra min egen bil vid familjefärder nämligen 🤪, men jag klagar inte - det är roligare att surfa än att köra bil 😉). äppel-tv:n kan vi ju också ta med och använda ifall vi vill se en film tillsammans en regnig hotellkväll, bara hotell-tv:n har hdmi-port. så så ser det ut för oss 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[krysopras]
12/13/13, 3:48 PM
#16

Tack jättemycket för era svar! Detta verkar svårare än jag trodde, men jag har iaf lärt mig en del nu.

TjockaBerta
12/13/13, 5:07 PM
#17

#16 Nu återstår det bara att börja jaga priser. Tänk på att om priset är lågt är det antagligen en äldre modell. =D

>>>Malum domesticum<<<

kissidor
12/14/13, 6:38 AM
#18

hoppas vi inte förvirrat dig alltför mycket krysopras 😃.

tjockaberta visst är det så, men samtidigt behöver det inte vara ett dåligt köp för det. hellre förra årets värsting än sprillans nytt budgetskräp om man säger så. men det är ju viktigt att man vet vad man köper. ta till exempel din nexus 7, så heter den nu och likadant hette den förra som man nu ofta ser säljas billigt, det är nog långt ifrån alla som vet vilken de köper. men vet man bara om det och tycker att förra årets modell har tillräckliga prestanda och ett lämpligare pris så är det ju ok.

krysopras om du funderar på nån viss platta men är osäker om nåt så är det bara att fråga 🙂

och kom bara ihåg, absolut inte mindre än 1GB RAM på en androidenhet, och 2GB är bättre om du vill ha den lite mer framtidssäkrad om inte annat. här är för skojs skull en filtrering på prisjakt på androidplattor för max 5000, med minst 9,7" skärm och minst 2GB RAM - och med "kinaplattorna" borttagna för säkerhets skull: 

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s153701565#rparams=l=s153701902

jag kan visserligen inte svära på att alla kinaplattor är instabila och har dåligt wifi, men personligen har jag chansat färdigt på den fronten. 

där verkar ju iaf finnas några i rätt vettig prisklass i filtreringen. en bra skärm är också viktigt, men det är ju lite svårare att bedöma, upplösningen är ju det enda konkreta värde man kan se och den är ju bara en del av skärmupplevelsen, så har man inte möjlighet att åka och titta i butik så får man väl googla omdömen och recensioner.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[krysopras]
12/16/13, 11:28 AM
#19

#kissidor

Tack, det var verkligen jättesnällt att göra en sådan filtrering åt mig! Nu har jag nåt reellt att utgå ifrån!

kissidor
12/16/13, 11:40 AM
#20

det var så lite krysopras 🙂. sen kan du ju ändra i filtreringen själv om du vill förstås

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Upp till toppen
Annons: