Annons:
Etiketthårdvara
Läst 919 ggr
Ellen10
12/13/13, 7:41 PM

Seg dator

Min dator har blivit seg på sista tiden. Jag jobbar mycket med bilder och Photoshop så jag har en del bilder på datorn men jag försöker rensa ut till en hårddisk så mycket jag kan men det hjälper inte att jag tar bort bilderna, den är ändå seg. Det värsta jag vet är när den står och laggar i flera minuter utan att man kan göra nånting. Jag köpte den från en kille som tar in gamla datorer och rensar ut och återställer hela datorn och då efterlyste vi en med mycket kapacitet och som skulle klara lite mer, men den har ändå blivit seg.

Någon som har nåt förslag på vad jag kan göra med den? Köpa ny får väl i värsta fall bli sista utvägen.

//Ellen

Annons:
[Majbot]
12/13/13, 7:55 PM
#1

Defragmentera dina hårddiskar och töm papperskorgen + register.

Lill-Kisse
12/14/13, 12:17 AM
#2

Här är ett inlägg med bra tips om hur man rensar datorn. 
http://datorn.ifokus.se/articles/52446bee8e0e740f9e00051d-rensa-din-dator?discussions-1

Zepp
12/14/13, 1:02 AM
#3

Kolla framförallt vilka program som lägger sig i RAM-minnet vid uppstart.

Såvida inte disken är full och svap-minnet har dåligt med utrymme.

Kolla sen vilka processer som körs när det går trögt.. googla sen vilka program dessa tillhör och fundera på om du verkligen behöver dem i minnet hela tiden.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

FunkyShrimp
12/14/13, 1:08 AM
#4

du ska göra en back-up på alla dina filer. köp en extern hårddisk och för över allt, detta borde dock göras regelbundet ifall datorn plötsligt bara kraschar.

Sedan ska du formatera om datorn, dvs radera ALLT du har på din dator. Alla bilder, alla program, operativsystemet, ALLT.

Så se till att ha allt back-upat, ha operativsystemet på en skiva eller ett usb och installera sedan om allt. Se till att du har hjälp av någon när det är dags ifall du inte kan själv. Det kan vara svårt första/de första gångerna att installera om operativsystemet. :)

Upp till toppen
Annons: