Annons:
Etikettinternet
Läst 7496 ggr
kalindas
12/15/13, 5:59 PM

Hur mycket GB?

Vet inte om detta är rätt forum, men tänkte kolla om ni vet på ett ungefär. 🙂

Det är så att jag ska flytta och blir då av med mitt älskade fibernät och måste välja mellan mobilt bredband eller adsl.
Adsl har jag i det närmaste räknat bort, då jag inte anser mig behöva en fast telefon som verkar vara kravet för att få ha detta.
Alltså blir det 3G (ev. 4G om det funkar) mobilt bredband med router.

Nu då till det lilla dilemmat. Det är ju olika mängd GB per månad på dessa abonnemang och jag har ingen aning om hur mycket jag behöver för att klara en månad. Tror jag slösar ganska mycket.

Det jag normalt gör på nätet är: 

  • Surfar på FB, twitter, bloggar, skriver på forum
  • Då jag inte har en TV händer det minst 4-6 ggr i veckan att jag streamar film och tittar på detta några timmar per gång.
  • Spelar lite candy crush och WF mm

Hur mycket GB tror ni att det blir per månad? Räcker det med 20GB eller måste jag lägga till minst det dubbla?

/Elisa

Annons:
[VSK]
12/15/13, 8:06 PM
#1

Välj ADSL… 

Du kommer nog ångra dig annars.

kalindas
12/15/13, 8:14 PM
#2

#1
Jo, det är bara det att de kräver att man ska ha hemtelefon också och det vill jag inte ha. Plus att det är dyrt.

/Elisa

kalindas
12/15/13, 8:18 PM
#3

Hittade några billiga adsl alternativ. Kanske nåt att tänka på trots allt…

/Elisa

[VSK]
12/15/13, 8:26 PM
#4

👍

kissidor
12/15/13, 9:55 PM
#5

om du tittar på mycket tv finns det inte en chans att 20GB räcker, även om du tittar på ganska lågupplöst film. jag läste 4-6 ggr i månaden först och tänkte ändå redan då att det var gränsfall. är det HD så är det ännu värre förstås. kollade upp det där lite förut en gång och har nåt vagt minne av att det kan ha legat på ca 1-1,5GB i timmen i "vanlig" upplösning och typ det dubbla i HD, så det kan nog bli så dyrt för dig med mobilt bredband att det lönar sig bättre med adsl:en trots allt. dessutom är mobilt bredband alltid lite svajigt, även om man bor så att man har hyfsade förutsättningar - och det kan ju vara rätt irriterande om det dippar när man försöker se film. jag är förmodligen en av de få människor i landet som hade sämre uppkoppling på adsl än på mobilt bredband, vad jag förstår funkar adsl bra för de flesta. men försök om möjligt kolla upp lite hur bra adsl resp hur bra mobilt du kan få innan du bestämmer dig, och om du ska ha mobilt vilken operatör som ger dig bästa täckningen. det är inte alls säkert att det är den som funkar bäst att ringa med som har bäst mobilt bredband på samma ställe. du kanske kan sondera lite med dina blivande grannar till exempel?

Värd på Mobiltelefoner och Android

kalindas
12/15/13, 10:06 PM
#6

Jo, får kolla runt lite. :-)

/Elisa

Annons:
Halvdansken
12/16/13, 12:18 AM
#7

Är du helt säker på att du måste ha fast telefon? Det låter konstigt. Möjligen har de sagt att du kan få IP-telefoni, vilket är en typ av fastnät.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ladydragon
12/16/13, 3:54 AM
#8

#7 för att ADSL går via telefonledningarna…..

nja det verkar inte som om man behöver ha fast telefoni….kolla länkarna
länk 1
länk 2

jag säger som #1 välj ADSL 

har du provat mobilt bredband? går att köpa kontantkort för sånt och ladda på och prova

har själv Fiber hemma och när jag är borta så använder jag mobilt bredband och jag håller på o bli knäpp varje gång hastigheten svajar kvaliten svajar ingenting funkar typ…och att titta på webtv är en mardröm….

kissidor
12/16/13, 5:30 AM
#9

oj ladydragon, har du stora problem med mobilt bredband 😮? det har inte jag, jag kan oftast se på film utan problem när jag vill. men visst händer det att det uppför sig väldigt illa, och har man just lyckas enas hela familjen om en film att se tillsammans då så är det inte så roligt. 

sen retar man sig väl mer om man är bortskämd med fiber också kan jag tro, det vi har att jämföra med är vår gamla adsl som gav som allra mest 1,5 mbps ned och 0,5 upp - men framförallt som kopplade ner helt ungefär en gång i halvtimmen. men som sagt, förmodligen var det den sämsta adsl-uppkopplingen i landet.

Värd på Mobiltelefoner och Android

kalindas
12/16/13, 8:38 AM
#10

Hittade någon sida där man kunde få adsl utan telefonabonnemang. Men när man räknade ihop allt så var de inte mycket billigare än telia.
Får se hur jag gör om jag skriver på kontraktet på huset. Har ju tre månader på mig att fundera. 🙂
Men vill jag slippa tänka på mängden data, så måste jag nog välja adsl, även om det är dyrare.

Mina föräldrar har (blev pålurade) tele2 mobilt bredband. Det svajar ganska bra och jag kommer bo ca 300 m från dom.

/Elisa

kissidor
12/16/13, 9:59 AM
#11

där jag bor är tele2 ganska kasst, telia sisådär och tre riktigt skapligt - så det kan variera väldigt mycket mellan operatörerna på varje enskild plats. men som sagt så mycket datatrafik som du verkar använda är nog adsl det rätta för dig även om du skulle kunna få ett hyfsat stabilt mobilt bredband

Värd på Mobiltelefoner och Android

Kaj
12/16/13, 10:07 AM
#12

Att streama vanlig digital TV tar ca 6 mbit/sekund. Att streama en HD kanal tar ca 12 mbit/sekund.
Så det är bara att räkna ut hur mycket din streaming av TV kommer att ta.
Tele2 har en bra sida där du kan räkna ut hur mycket datatrafik du kommer behöva beroende på dina surfvanor
http://www.tele2.se/mobilt-bredband/surfvaljare.html

[VSK]
12/16/13, 10:38 AM
#13

Fast jag fattar inte hur HD kan ta dubbelt upp av SD ? Borde ju vara 4ggr mer… 🤔

Annons:
Halvdansken
12/16/13, 11:48 AM
#14

#8. Jag vet att ADSL går via koppar/telefonledningarna, men bara för att man har bredband via koppar så måste man inte ha fastnättelefon. Det går utmärkt bra att välja bort själva telefonen.

I Danmark heter det att man har en "bärelinje", det har vi. Eftersom jag jobbar med TDC (Danmarks största telefonbolag) så har jag ganska bra koll på sånt här, men det kanske är annorlunda i Sverige?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

kissidor
12/16/13, 12:01 PM
#15

jag tror att det är så att det är operatören som bestämmer om man måste ha telefonabonnemang eller inte för att få ha adsl, rent tekniskt är det som du säger inte något krav. tror det heter bärfrekvens här. där vi bor är det tom så att de flesta hushållen inte kan få adsl öht, för det är två abonnenter på varje lina så även bärfrekvensen utnyttjas till telefoni.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Zepp
12/16/13, 12:13 PM
#16

Mobilt bredband är bara ett tillbehör till det fasta.. och som regel får man det mobila gratis om man tecknar fast.

Sen så, som regel får man telefonin mer eller mindre gratis när man tecknar ADSL.

I dag tjänar man inte pengar på telefoni, det är datauppkopplingen man tjänar på.

Som sagt vad köp en veckas surf för mobilt bredband och kolla.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaj
12/16/13, 12:42 PM
#17

#13 - det beror på vilken komprimering samt teknik man använder. TV använder sig av interlaced vilket i princip innebär halva bandbredden eftersom man varje uppdateribngsfrekvens enbart sänder ut halva bilden och nästa sekvens den andra halvan (varnannan rad). Eftersom detta går så fort hinner inte ögat uppfatta detta. Fast om man tittar länge på en interlaced sändning så blir man trött i ögonen jämfört om man tittar på en progressiv sänding (DVD eller blueray skiva)

kissidor
12/16/13, 12:43 PM
#18

tja du zepp, tillbehör och tillbehör - för många är det trots allt det enda alternativet 😉

Värd på Mobiltelefoner och Android

Halvdansken
12/16/13, 12:43 PM
#19

Där håller jag inte med dig, Zepp. Min mamma har ett mobilt bredband, och mobiltelefon, men inget fastnätabbonemang. Så man måste inte alls ha fastnät för att få ett mobilt bredband.

Man ska också skilja på fastnättelefoner och IP-telefoni. Det är inte samma sak. Och i varje fall i Danmark ligger fortfarande den stora förtjänsten (hos telesällskapen) på rena fastnättelfoner, då man betalar högre abbonnemangsavgifer och pris per minut.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

kalindas
12/16/13, 2:22 PM
#20

Jag har kollat upp lite nu. 🙂

På vissa som har ADSL så måste man inte ha en fast hemtelefon för att få adsl. Dock får man betala en viss summa extra för själva telenätet. De jag pratade med så skulle det gå på ca 70 kr/mån

Så flyttar jag så kan jag få adsl i hastighet upp till 24 och utan hemtelefon. Då hade kostnaden blivit ca 365 kr/mån. Men då får jag surfa hur mycket jag vill.

Det blir nästan dubbelt så mycket i kostnad som för mitt 10/10 fiber här för 179 kr/mån. 
Men det är ju bara att bestämma vilket jag vill helst. Bo i en liten tvåa i stan eller en charmig Hallandslänga på landet. 🙂

/Elisa

Annons:
Halvdansken
12/16/13, 10:03 PM
#21

Diskussion på Flashback om detta.
Och på telia.

Tele2

Bredbandsbolaget

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zepp
12/16/13, 10:24 PM
#22

Har man tur och bor på rätt ställe kan mobilt fungera, men de flesta operatörer har en begränsning i MB som ingår.

När man sen uppnått det taket sänker de hastigheten så man kan tycka att gammalt modem med V90 är riktigt snabbt.

Och man lär få bo i storstan elller i inflygningssonen på någon flygplats för att få 4G.. vilket man behöver för normalt surf.

Grejen är fortfarande att man får mobilt gratis som tillbehör till det fasta.. hos de flesta så man kan ta med datorn till sommarstugan.

Bor man i eget hus.. skall det ligga i något dyrt område i närhet till storstaden.. på landet får man vara glad om man kan få ADSL.. eller om man har riktig tur och inte allt för mycket skog och berg skymmer, mobilt bredband.

Har en kompis som har en mast som närmaste granne.. han ser sina andra grannar tvärs över en sjö.. han kan inte få ADSL, då han ligger för långt från stationen.. däremot funkar 4G hos honom.. iomed att masten ligger där den ligger!

Bostadsrättsföreningar och hyreshus har oftast förhandlat ner priset.. på landet får man vara glad om man kan få ADSL över huvud taget.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kissidor
12/16/13, 10:46 PM
#23

 men 4G har väl ganska stor utbredning nu? det finns ju två sorter, ett lantligt lite långsammare på 900-bandet som är väl utbyggt, och sen det snabbaste som bara finns i storstäderna ja. 

vi snittar runt 20-25 både upp och ner på vårt 4G, och vi bor verkligen på landet, tom typ i utkanten av landet, mot skogen 😃. fast i och för sig ligger det mellan stockholm och uppsala och ganska nära arlanda, så det hjälper väl upp saken en del 🙂. 100GB i månaden har vi, det räcker bra för så mycket streamande av film, musik, ljudböcker etc som vi har tid med i alla fall.

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
12/17/13, 4:03 PM
#24

TS.

Säger som de andra och rekommenderar dig ADSL.
Fint att du hittat ett ADSL som inte kräver att du har fast telefoni om du nu inte behöver ett sådant.

Själv så kör jag med ComHem där jag både har bredband, tv samt fast telefoni.

Har även i lägenheten fiber från Tele2 om jag skulle vilja välja det men för min del så har ComHem funkat bra.

Kul TS om du när du har bestämt dig och flyttat in i huset berättar hur allt har gått.

Bästa hälsningar,
Bertil

kalindas
12/17/13, 7:02 PM
#25

Det ska jag göra. 🙂

/Elisa

Upp till toppen
Annons: