Jag vet inte hur alla dessa adware, PUP:s funkar då det hela tiden kommer nya varianter som beter sig olika så jag skriver utifrån hur jag uppfattat det hela.
Om man har skiten i datorn så ska man få upp reklam när man håller musen över länkarna eller ev att man måste klicka på länkarna osäker på vilket. Och vad jag vet så ska det stå adress till vad det nu är nere i listen. Det man kan prova för att se om man själv har är att slå av tex adblock och vad man nu har för andra blockerare och se om det dyker upp extra reklam som inte ska finnas.
När det gäller reklamen man får. Många gånger så gör adblock så att de inte syns, men inte alltid. Det finns dessutom skit som gör att det dyker upp reklam fast man inte har webbläsaren uppe och då hjälper inte adblock ett skvatt.
Nej adblock och flashblock skyddar inte mot att få in skiten eftersom skiten medföljer när man laddar hem andra program främst gratisprogram. Vad jag vet så finns det inget blockeringsprogram som skyddar mot att få in det. Det som kan skydda är det egna antivirusprogrammet, men man får gå in på inställningarna och titta om man hittar inställning för upptäckt av pup. Nu kan det stå olika, men titta efter nåt i stilen med upptäck PUP:s eller upptäck oönskade program. På engelska bör det stå nåt i stil med detect PUP:s eller detect unwanted programs.
Klicka i den inställningen om den finns och sen skanna igenom med det egna antivirusprogrammet.
Det man kan prova är de program jag länkade till tidigare, kommer här igen. Och de programmen kan man använda även om man det heter nåt annat. Får man inte bort det eller om man är osäker på att man fått bort det så tipset/rådet är att regga sig på eforum. Där får man skräddasydd hjälp för just den egna datorn. Man klickar först på gruppen säkerhet och sen på gruppen virus, skadliga program & botemedel. Skriv inte i någon annans tråd utan starta en egen tråd även om det finns trådar som innehåller samma sak som man själv har och det är för att undvika förvirring vad man ska göra och just för att det är att man får hjälp just för sin egna dator. Visst många gånger får man göra samma sak som andra, men varje dator är unik så man får hjälp utifrån sin egna dator.
Jag har själv sett såna länkar emellanåt och jag vet inte hur många gånger jag skannat igenom datorn för jag trott lite som dig andina att så många så kanske det ligger hos mig. Men hittills så har min dator varit ren.